Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Allemaal hartelijk welkom
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Apps en websites voor leerlingzorg
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Methode - aanpak Hoe om te gaan met zo veel verschillen in de klas?
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
met het onderwijs samen bijzondere leermiddelen
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Effectieve rekeninstructie
Kansrijke combinatiegroepen
Rekenen en Rekenproblemen
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Raamwerk rekenen/wiskunde mbo
Gebruiksmogelijkheden van smartboards in de rekenles presentatie freudenthal instituut gijs noordergraaf en vincent jonker.
Rekenen en Rekenproblemen
Leerlingen met reken- wiskunde problemen in klas 3 en 4 vmbo
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Over rekenen gesproken
Leren leren…..en het materiaal?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Workshop Rekenen groep 5 t/m 8
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Blijft in 2008 Didactische uitgangspunten: echte wiskunde
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Leerlijnen in een Wiki
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Voor leesplezier én resultaat!
NU ENGELS.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
Welkom op de Algemene- informatie avond van groep 7
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Info avond groep 3 17 september 2015
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Gestructureerde opbouw 34 leerlijnen als fundament op schoolniveau op klasniveau Per leerjaar 12 leerstofeenheden of blokken Het merendeel van de belangrijke.
Differentiëren in de Franse les
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
“Met Kinderen Leren” Wat gaan we doen in ?
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
1 van 16 Hoofdstuk 3 Mondelinge taalvaardigheid. 2 van 16 Mondelinge taalvaardigheid Deelvaardigheden: o Luistervaardigheid o Spreekvaardigheid o Gespreksvaardigheid.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Leerling- en onderwijsvolgsysteem Rekenen wiskunde Groep 6.
Presentatie EduCheck SOML
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Naar een typologie van scholen
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller

Traditioneel rekenonderwijs versus Realistisch rekenonderwijs

Traditioneel nadruk op cijferen rekenen los van de realiteit weinig gebruik van materialen klassikale instructie gericht op één vaste oplossing Realistisch cijferen en toegepast rekenen realiteit vormt uitgangspunt veelvuldig gebruik van materialen gedifferentieerde instructie meerdere oplossingen zijn mogelijk

Traditioneel incidentele herhalingsmomenten differentiatie naar tempo toetsen aan het eind van een leerstofonderdeel weinig feedback en coaching Realistisch regelmatige herhalings-momenten differentiatie naar op-lossingsmanier, tempo en niveau diagnostische toetsen en gerichte observaties veel remediering na afloop en verrijkingsmogelijk- heden

Doelen rekenonderwijs participeren in de maatschappij (burgerschap) bruikbare kennis voor beroep (loopbaan) kennis en vaardigheden leren (leren)

Leerinhouden - Leerlijnen basisvaardigheden (+ - x : ) breuken, procenten, kommagetallen meten tabellen en grafieken

Didactiek Interactief (context) Instructie (1 doel) Verwerken – verlengde instructie Toetsen

Differentiatie 3 niveaus in een klas zwak gemiddeld begaafd

Materiaal keus Zwakke rekenaar: i-lijn en Maatwerk Gemiddelde rekenaar: Rekenrijk Begaafde rekenaar: routeboekje

Overgang groep 8 – v.o. fundamentele doelen streefdoelen minimumdoelen

Site voor thuis oefenen www.rekenweb

Rekenverbetertraject Kwaliteit rekenonderwijs verhogen Subsidie 3 jaar Eduniek – PO raad - Inspectie

Vragen?

Dank voor uw aand8