Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
Traditioneel rekenonderwijs versus Realistisch rekenonderwijs
Traditioneel nadruk op cijferen rekenen los van de realiteit weinig gebruik van materialen klassikale instructie gericht op één vaste oplossing Realistisch cijferen en toegepast rekenen realiteit vormt uitgangspunt veelvuldig gebruik van materialen gedifferentieerde instructie meerdere oplossingen zijn mogelijk
Traditioneel incidentele herhalingsmomenten differentiatie naar tempo toetsen aan het eind van een leerstofonderdeel weinig feedback en coaching Realistisch regelmatige herhalings-momenten differentiatie naar op-lossingsmanier, tempo en niveau diagnostische toetsen en gerichte observaties veel remediering na afloop en verrijkingsmogelijk- heden
Doelen rekenonderwijs participeren in de maatschappij (burgerschap) bruikbare kennis voor beroep (loopbaan) kennis en vaardigheden leren (leren)
Leerinhouden - Leerlijnen basisvaardigheden (+ - x : ) breuken, procenten, kommagetallen meten tabellen en grafieken
Didactiek Interactief (context) Instructie (1 doel) Verwerken – verlengde instructie Toetsen
Differentiatie 3 niveaus in een klas zwak gemiddeld begaafd
Materiaal keus Zwakke rekenaar: i-lijn en Maatwerk Gemiddelde rekenaar: Rekenrijk Begaafde rekenaar: routeboekje
Overgang groep 8 – v.o. fundamentele doelen streefdoelen minimumdoelen
Site voor thuis oefenen www.rekenweb
Rekenverbetertraject Kwaliteit rekenonderwijs verhogen Subsidie 3 jaar Eduniek – PO raad - Inspectie
Vragen?
Dank voor uw aand8