Keurmerk voor CF-centra; Het perspectief van de patiënt Workshop Symposium CF-Centrale 30 november 2012 Jacquelien Noordhoek MA MSc Dr. Vincent Gulmans
Hoe kan de patiënt bijdragen aan kwaliteit van zorg? Exclusieve ervaringsdeskundigheid Professionele vertaalslag
NCFS Participatie in kwaliteit van zorg: Richtlijnen, ontwikkeling en implementatie Indicatoren Registratie en Benchmark Toetsing
Toetsing Urgentie en draagvlak Mensen met CF Medische Raad van Advies CF-Centra Kwaliteitsorganisaties Beroeps/belangenorganisaties VWS
Toetsing methoden Spiegelgesprekken Visitaties Accreditatie ►Keurmerk
Rand Voorwaarden Ervaring van patiënt/ouder Professioneel Multidisciplinaire zorg Transparant Efficiënt (tijdsinvestering)
Doel ►Verbetering kwaliteit van zorg – spiegelinformatie van patiënten/ouders – verbeterpunten – systematisch
Voorbereiding Procedure Kwaliteitscriteria Samenstelling commissie; training Vragenlijsten, patiënten, ouders en centra Bezoek
Na toetsingsbezoek Concept Rapport Check door Centrum op feiten Keurmerk toekenning
Stand van zaken Pilotbezoek HagaZiekenhuis (4/11) Besluit over structurele implementatie
Conclusie Keurmerk Toetsing door patiëntenorganisatie: - is goed mogelijk - kan op een efficiënte manier - is complementair aan visitaties/accreditatie - leidt tot verbetering van de zorg!