Gezonde voeding op school!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Gezonde leefstijl DOiT programma DOiT op school Ouders en DOiT Inhoud presentatie.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl
Cursus B-Fit coach Dag 1.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Brede School Koninklijk Atheneum Hoboken
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Milieutrefdag 12 juni 2008 Zonder is gezonder. Inleiding workshop: Zonder is gezonder • Voorstelling Velt • Inleiding Zonder is gezonder • Link met Samenwerkingsovereenkomst.
Didaktiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Gezonde voeding.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
<Naam spreker en school/ gemeente
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
Rol lokale overheid.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Vrije Basisschool De Krinkel Ruisbroek - Puurs
Deel 2 van de presentatie
[datum].
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
Een voedings- en bewegingsbeleid op school.
Praten over homoseksualiteit in onderwijs
‘Wat denken jullie dat het thema wordt van deze les?’
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Respect op school Geen VOET om op te staan.
V ERKEERSEDUCATIE Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen GROEP 9: Dieter Pollier, Famke Saerens, Anouk Van Der Wildt, Mieke Vanheule, Julie Vlaeminck.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Voeding en bewegen!.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Voedingsonderzoek met als doel het evalueren van de maaltijden en formuleren van adviezen op het internaat KA2 te Hasselt met overwegend leerlingen topsportschool.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Lokale acties en campagnes alcohol en drugs Werkgroep lokale acties en campagnes.
VIGeZ vzw © maart 2009
Een bewegingsbeleid op school
Gezond [datum].
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
In het centrum van de gemeente Meulebeke is de St.-Amandusschool gelegen.
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Visie & Strategie.
© VIGeZ 2013.
Presentatie door: Ana,Simone,Lolita Voeding Dit is een voorbeeldje: Het is belangrijk om elke dag 2 stuks fruit en drie opscheplepels groenten te eten.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Bewegingspaspoort Werkgroep BaO
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
VAKGROEPCOÖRDINATOREN MAVO/PAV 25 november 2013.
LEERLING- EN OUDERPARTICIPATIE Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 5/08/2015.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ouder worden & alcohol.
ENERGY BOOST voor Vrouwen in Credit Management. Welkom Nieuwsgierig naar de ENERGY BOOST voor Vrouwen in Credit Management?  Je energieker voelen en.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
(W)onderzoekers Op Het TalenT. Vragen Kaarten.
De Gezonde Sportkantine 4 juni 2014 Erwin Bloeming Elissa Halbesma Lisette Luimstra.
Sportivos Brons STARTMOMENT.
Voel je wel in je vel !.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Sportivos Brons STARTMOMENT.
Transcript van de presentatie:

Gezonde voeding op school! Implementatie van vakoverschrijdend thema op het College Paters Jozefieten te Melle (CPJM)

OVERZICHT 1. Inleiding thema via stellingenspel 2. Voorstelling en beginanalyse CPJM 3. Bewustwording eigen eetgewoontes via zelftest 4. Voorstelling ‘Schoolsnakker’ 5. Implementatie ‘Schoolsnakker’ in CPJM 6. Beleidsondersteunende gezondheidseducatie ‘Kieskeurig’ 7. Besluit 8. Participatiemoment: debat

Korte discussiemomenten Akkoord – Niet akkoord Korte discussiemomenten Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Stelling 1 Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat Het verkopen van snoep, ongezonde koekjes en snacks moet verboden worden op school.

Stelling 2 Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat Leerlingen moeten participeren aan het gezondheidsbeleid op school: ze formuleren zelf ideeën en bepalen mee het beleid.

Voorstelling CPJM: algemeen Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat °1837: privéschool, gesloten internaat, burgerijzonen Vanaf 1960: combinatie internaat en dagschool Vanaf 2000: meisjes Nu: 630 lln + 60 lk, ASO, 73% jongens Prioriteit: sport en beweging

Beginanalyse: school VOETen: contextgroepen Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat VOETen: contextgroepen Gezonde voeding in de lessen: miniem Vakoverschrijdend werk? Neen! Aangeboden voeding op school: middageten + winkeltje Schoolreglement: geen specifieke passages BESLUIT: SCHOOLTYPE A

Beginanalyse: leerkrachten Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 60 leerkrachten Kleine meerderheid mannen Leeftijd: bovengemiddeld

Beginanalyse: leerlingen Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 630 leerlingen 73% jongens Allochtone lln: weinig Waalse lln: heel wat VOETen: niet gekend

Leerlingenenquête Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat VISIE OP EETGEWOONTE: hoe beoordeel je je eigen eetgewoonte? 1e graad: 12,5% ongezond 2e graad: 25% ongezond 3e graad: 31% ongezond

WATER DRINKEN: is een waterfontein op de speelplaats wenselijk? Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 1e, 2e, 3e graad: ± 60% ja

FRISDRANK DRINKEN: hoe vaak per dag drink je frisdrank? Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 1e, 2e, 3e graad: ± 70% 1 of meer

SCHOOLWINKEL: hoe vaak per week koop je frisdrank in de schoolwinkel? Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 1e, 2e, 3e graad: tussen 59% en 67% koopt

SCHOOLWINKEL: hoe vaak per week koop je tussendoortjes in de schoolwinkel? Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 1e, 2e, 3e graad: 73% - 81% koopt

ONGEZONDE TUSSENDOORTJES: hoeveel gesuikerde tussendoortjes eet je per dag? Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 1e graad: 8% geen 2e,3e graad: 5% geen

SCHOOLMENU: wisselen de schoolgerechten genoeg af in de loop van het jaar? Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 1e graad: 48% nee 2e graad: 70% nee 3e graad: 62% nee

SCHOOLMENU: vind je dat er voldoende fruit op het schoolmenu staat? Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat 1e , 2e, 3e graad: 54% - 60% nee

Waarom gezonde voeding? Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat Sporten is gezond, maar… … in combinatie met gezonde voeding, nog veel gezonder! Literatuur Aandacht voor gezonde voeding op school is een must!

Huidig programma SWOT-analyse van huidig ‘programma’ CPJM Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat SWOT-analyse van huidig ‘programma’ CPJM STERKTES EN OPPORTUNITEITEN Gezondheidsenquête: basis + evaluatie Gezonde voeding als thema binnen de lessen Projectwerking: contextgroepen ZWAKTES EN BEDREIGINGEN Middageten op school Schoolwinkel Weinig tot geen participatie lln en ouders

Bewustwording eigen eetgewoontes Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat Doe de vettest! (http://www.gezondheidstest.be/kvt/ve ttest.html) Bereken je score en kijk of je te weinig, genoeg of te veel vetten eet… Kijk uit, je eet te weinig vet Proficiat, je eet voldoende vet Opletten, je eet te veel vet Mannen <61 vetpunten 61-107 vetpunten >107 vetpunten Vrouwen <47 vetpunten 47-82 vetpunten >82 vetpunten

Dranken- en tussendoortjesbeleid Leerlingenparticipatie! WAT? Dranken- en tussendoortjesbeleid Leerlingenparticipatie! Verschillende thema’s Water in alle vormen en maten Café santé Automaten opvullen Voeding, milieu en globalisering Fitte tussendoortjes Vers fruit op school Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Jongeren kiezen vaak ongezonde tussendoortjes en frisdrank WAAROM? Jongeren kiezen vaak ongezonde tussendoortjes en frisdrank Aanbod aan gezonde alternatieven op school ontoereikend Eigen mening leerlingen belangrijk: participatie Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Jongeren tussen 12 en 18 jaar VOOR WIE? Jongeren tussen 12 en 18 jaar Leerlingenraad of gemotiveerde leerlingengroep DIDACTISCH MATERIAAL www.schoolsnakker.be Actiepakket en affiche Actiefiches: 1 project per jaar Per actiefiche 7 stappen Voorbereiding Actie Evaluatie Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Waarom? O.a. nood aan: Drinkwater op vraag van leerlingen Alternatief voor schoolwinkel met frisdrank en snoep Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Waarom? O.a. nood aan: Hoge participatie en engagement van leerlingen Verankering project binnen totaal gezondheidsbeleid Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Per graad gedifferentieerd Hoe? Integreren van VOT in alle vakken en in een aantal aspecten van het schoolgebeuren Per vak specifiek rond thema werken Fitte schoolweek Schoolwinkel Middageten Per graad gedifferentieerd Andere doelgroepen, andere behoeften Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Open communicatie en actieve participatie Directie, lkr, lln, ouders Evenwichtige voeding VOETen Fitte schoolweek en klasactiviteiten Leerlingenraad Nu? Kritische evaluatie Actie en creativiteit Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Kick-off: Fitte schoolweek! Sensibilisering… Informatie en doelstellingen Ouders informeren Gezondheidsproef Debat: focus project bepalen Spreker uitnodigen Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Pakket van het VIG (Vlaams instituut voor Gezondheid) Start: thema kiezen Pakket van het VIG (Vlaams instituut voor Gezondheid) Water in alle vormen en maten Café santé Automaten opvullen Fitte tussendoortjes Vers fruit op school Voeding, milieu en globalisering Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Actiepakket bestellen Keuze actiefiche Actieplan opstellen: 7 stappen Didactisch? Actiepakket bestellen Keuze actiefiche Actieplan opstellen: 7 stappen 1-4: voorbereidende stappen 5: actie! 6-7: evaluatie en verankering Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Gezondheidseducatie binnen klascontext 1e graad: actieve voedingsdriehoek in meerdere vakken Belangrijk: voorbereiding en afstemming 2e graad: bredere integratie van thema ‘gezonde voeding’ 3e graad: brainstormsessies + voedingslexicon. Eventueel ook uitvoering voedingsanamnese (accentverschillen per studierichting) Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Inpassen in gezondheidsbeleid CPJM 1. EDUCATIE Bewustwording: gezondheidstesten Klassikaal: kennisoverdracht Brochure ‘kieskeurig’ 2. AANBOD Ook gezond aanbod! 3. REGLEMENTERING Afspraken met directie (aanbod, infrastructuur, prijzen, openingsuren,…) Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Beleidsondersteunende gezondheidseducatie Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat Whole school approach KIESKEURIG Brochure 'kieskeurig' Online analyse-instrument Ondersteunend materiaal ouders Affiches Materialen rond de voedingsdriehoek Test rond de voedingsdriehoek Gezondheidstest Winkeloefening voor in de les Vorming

Eensgezindheid + informatie Horizontale invulling: vakken Verticale afstemming: jaren To do: Contextwerkgroep Sensibilisering: directie, lkr, lln, ouders Regels Partners + beleidstools Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat

Online instrument voor beide programma’s Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat Programma Beleid Evaluatie: Online instrument voor beide programma’s

Ga per 4-6 personen zitten Kies één thema: Water in alle vormen en maten Café santé Automaten opvullen Fitte tussendoortjes Vers fruit op school Voeding, milieu en globalisering Zoek groep met ander thema en debatteer waarom jouw thema prioriteit verdient op het CPJM Inleiding: stellingen Beginanalyse CPJM Zelftest Schoolsnakker: Voorstelling Implementatie Kieskeurig Besluit Debat