Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo 01-02-2011 Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:06-55898565.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Versterkt Engels Hoe pak je het aan? Nationaal Congres Engels
Van zorgleerlingen naar leerlingenzorg
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Praktijkschool “De Poort” Taalbeleid
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Netwerkbijeenkomsten Taal voor Havo en Vwo januari-februari 2012
Ervaringen met de invoering van CGO
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
BOVO procedure
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Welkom op de ouderavond van klas 3
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Informatieavond profielkeuze havo 3
Wiskunde in NLT wordt dat wat?
Over rekenen gesproken
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
1 PILOT REKENTOETS VO 2012 Henny Tax Cito flitsbijeenkomsten rekenen voortgezet onderwijs september 2011.
Welkom Teamleider HAVO / VWO De heer Drs C.H.M. Bentlage.
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid.
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Lydia van Deelen managing consultant CPS
Ouderavond 1 MH maandag 13 januari 2014 HAVO-traject WELKOM.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Taal en rekenen Joke van Balen.
Docent Ontwikkelteam Nederlands
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Geef deskundige docenten de vrijheid! Themawerkgroepen rekenen.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
PRIMO Opleiding Taalexpert
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Actieplan Beter Presteren: opbrengstgericht en ambitieus Henk den Boer Coördinerend inspecteur vo Masterclass Amersfoort 17 januari 2012.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
23 maart 2017 profilering.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Transcript van de presentatie:

Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:

3 Doel van het netwerk Leren van en met elkaar: de professionele leergemeenschap over de grenzen van de eigen school heen.

4 De grote vraag! Hoe brengen we onze leerlingen op het 3F of 4F niveau, zeker als ze niet op minimaal 1F zijn binnengekomen?

5 De antwoorden? Vier thema’s: 1.Toetsen en diagnosticeren 2.Curriculum 3.Didactiek 4.Taalbeleid

6 Toetsen en diagnosticeren (1) Wat weet u over het taalniveau van uw leerlingen? Welke gegevens levert het basisonderwijs aan? Wat gebeurt er met die gegevens bij u op school?

7 Toetsen en diagnosticeren (2) Welke toetsen worden er bij u op school afgenomen en waarom? Wat doet u, wat doet de school met die toetsgegevens? Hoe interpreteert u de toetsgegevens? Wat zeggen de data over de leerbehoeften van uw leerlingen? Komen de verschillende domeinen aan bod?

8 Curriculum (1) Waar of niet waar? “Dertig procent van de scholen stelt leerdoelen op voor Nederlands voor het einde van het tweede leerjaar”. “In alle lesmethoden voor Nederlands zit meer dan voldoende onderwijsaanbod voor het behalen van de referentieniveaus”!

9 Curriculum (2) “Op alle havo/vwo-scholen staat het aantal uren voor het vak Nederlands vast!” “Een extra taaluur zorgt ervoor dat meer leerlingen de referentieniveaus behalen!”

10 Didactiek De kwaliteit van het taalonderwijs wordt sterk bepaald door de leraar! Ook door de vakdocenten!

11 Taalbeleid (1) Een aantal voorwaarden: De schoolleiding ondersteunt en faciliteert taalbeleid. De doelen van het taalbeleid worden zo concreet mogelijk geformuleerd en na enige tijd geëvalueerd. Startpunt voor het opstellen een taalbeleidsplan is een goede diagnose van de taalproblematiek.

12 Taalbeleid (2) Er is aandacht voor taalgericht vakonderwijs. Taalbeleid is niet vrijblijvend binnen de school. Professionalisering en ondersteuning van docenten op didactisch gebied is vanzelfsprekend.

13 World café Kies één van de thema’s om uit te wisselen. Benoem een tafelleider. Wissel uw ervaringen uit. Wat gebeurt er al bij u op school? Wat zijn de successen? Wat zijn de knelpunten? Formuleer schriftelijk met elkaar concrete vragen en wensen voor verdere verdieping tijdens de volgende netwerkbijeenkomsten.

14 Vragen? Contact? Lydia van Deelen-Meeng M:

CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg BB Amersfoort Postbus BN Amersfoort T [033] F [033] E