MULTICHANNELING CE / SPM week 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

BUREAU VOOR i-COMMERCE
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Wat is interactieve marketing?
MULTICHANNELING CE / SPM week 3. OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 - Introductie E-Business - Achtergronden Retail -
MULTICHANNELING CE / SPM week 3.
Hoofdstuk 4 - Systems Onderscheid naar systemen en processen Systemen
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
MULTICHANNELING | DIGITALE MARKETING
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
E-procurement. 1. E-procurement 2. SCM 3. Integratie van de back-office 4. Procurement Evolutie.
Infografiek: vergelijken van (S)CRM apps Lien Vandervelde – 3EPM2.
Marketing H.2 Marketingbeleid.
MULTICHANNELING // DIGITALE MARKETING week 2
Marketing Werkgroep 6.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
MULTICHANNELING CE / SPM week 5.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Schitterende Organisaties®
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
GiffGaff.
Business Marketing Management
Business Marketing Management
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Het nut van Business Planning
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Succesvolle regie: meer dan een mooi contract Mark van der Velden 14 april 2008.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
4. Online strategie Internet scorecard
DMK – week 2.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Interactieve Marketing Bob van de Geer & Chrisitian Best.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Het is een noodzaak voor het bedrijfsleven om online aanwezig te zijn Maar veel kleine bedrijven zijn terughoudend om dit te doen, als gevolg van de tijd.
Online Marketing Plan Search Engine Advertising (SEA) OW 3.
Snel en goedkoop een sweater bedrukken Sinds de komst van het internet hebben zich vele interessante ontwikkelingen voorgedaan op het gebied van applicaties.
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Indeling van hoofdstuk 2
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Internetmarketing en oefentoets
Direct Uitwerken concept DEM
Online Marketing voor het MBO
Les 2: Van productie tot verkoop
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Customer service & Relatiemanagement
Marketing in sociale media
Transcript van de presentatie:

MULTICHANNELING CE / SPM week 2

OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 E Business Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - E-mailmarketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E-marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 Het plan, de campagne Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 Trends en ontwikkelingen MCH - Shopping 3.0 Week 13 Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren

RECAP: MULTICHANNEL STRATEGIE Multichannel marketing is marketing waarbij men mbv verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten!

VANDAAG Introductie E-Business -Traditioneel naar Online marketing Online marketingstrategie Achtergronden Retail Hoofdstuk 2 & 3 HOM

MAAR EERST Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen?

ELECTRONIC COMMERCE Electronic commerce (ook e-commerce genoemd) = verzamelnaam van alle manieren waarop via computernetwerken handel bedreven kan worden, en is de benaming van de studie hiervan.

VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM 

VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C)

E-BUSINESS

EB = EC + SCM + CRM + SRM + EI + ERP HET E-BUSINESS PROCES EB = EC + SCM + CRM + SRM + EI + ERP

E-BUSINESS PROCES E-Commerce = E-Marketing + E-Procurement Supply Chain Management (Ketenintegratie) CRM Customer Relationship Management SRM Supplier Relationship Management Enterprise Intelligence = Business Intelligence + Competitive Intelligence ERP Enterprise Resource Planning

STAPPEN VOOR HET GEBRUIK VAN E-BUSINESSDIENSTEN

OFWEL Fase 1: de eerste IT systemen die beschikbaar kwamen automatiseerden een discrete transactie zoals orderinvoer of de financiële administratie van een onderneming. Fase 2: betrof een verdere automatisering van functies binnen een onderneming, denk aan HRM en productontwikkeling. Fase 3: het verbinden van de in de vorige twee fases ontwikkelde losstaande systemen. Een voorbeeld hiervan is het koppelen van verkoopactiviteiten aan het orderproces, dit gebeurt middels hulpmiddelen zoals CRM en ERP- systemen.

Fase 4: behelst de integratie van de gehele waardeketen Fase 4: behelst de integratie van de gehele waardeketen. Dit omvat het afstemmen van processen binnen de bedrijfskolom, van leverancier tot klant. Productie-, inkoop- en serviceopdrachten worden door de keten heen uitgewisseld. Fase 5: betreft de optimalisatie van processen en activiteiten binnen de bedrijfskolom op basis van real-time informatie.

VAN TRADITIONELE NAAR ONLINE MARKETING, VAN 4P NAAR 4C Hoofdstuk 2 HOM

NOG MEER P’S RETAILMARKETING ORGANISATIE Parkeren People / Personeel Positionering Paying Pers Politiek Proces Progress … People Planet Profit

INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN Markt \ Product Huidig Nieuw Marktpenetratie Productontwikkeling Marktontwikkeling Diversificatie

INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN

KANSEN ONLINE MARKETING Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken

BOL.COM PLAZA Bol.com Vanaf vandaag kunnen webwinkeliers hun aanbod ook te koop aanbieden via de site van Bol.com. Het bedrijf stelt zijn platform namelijk open voor derden. Op het niveau van de productpagina komt hun aanbod in een apart tabblad schouder te staan met dat van de blauwe webwinkel zelf.

BOL.COM PLAZA HET NIEUWE BUSINESSMODEL VAN BOL Wat is het nieuwe businessmodel van Bol? Wat is het voordeel voor de handelspartners? Wie zijn de handelspartners? Welke veiligheidsmaatregelen treft Bol? Wat is het voordeel voor de consument?

ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN TOEPASSING VAN HET 4C-MODEL Hoofdstuk 3 HOM

VOORDELEN ONLINE MARKETING Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.

VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING Sterke relatiegerichtheid Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6)

ENGAGEMENT

VOORBEELDEN ENGAGEMENT Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden

ONLINE MARKETING OMVAT

PERMISSIEMARKETING Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. E-mail marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. Opt-in Opt-out http://www.frankwatching.com/archive/2009/05/18/de-nieuwe-wetgeving-rond-e-mailcommunicatie/

PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategie van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.

FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE Waar staan we nu? Waar willen we staan? Hoe komen we daar? Welke middelen gebruiken we? Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? Wie doet wat? Hoe vindt de controle plaats?

RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING

OVERIGE SUCCESFACTOREN Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten

iPACT Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie Personeel Afhandeling Content Techniek

iPACT

ONLINE STRATEGIEËN Internet als missie Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel

INTERNET ALS MISSIE

INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR

INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL

ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication

COST (PRIJS) Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen Bij een scherpe prijs wordt je sneller gevonden Kostenbesparing

CONVENIENCE (PLAATS) Gemak De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie

CONSUMER VALUE (PRODUCT) De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde!

COMMUNICATIE (PROMOTIE) Look-&-feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken

VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM