MULTICHANNELING CE / SPM week 2
OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2 Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 E Business Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - E-mailmarketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E-marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 Het plan, de campagne Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 Trends en ontwikkelingen MCH - Shopping 3.0 Week 13 Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren
RECAP: MULTICHANNEL STRATEGIE Multichannel marketing is marketing waarbij men mbv verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten!
VANDAAG Introductie E-Business -Traditioneel naar Online marketing Online marketingstrategie Achtergronden Retail Hoofdstuk 2 & 3 HOM
MAAR EERST Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen?
ELECTRONIC COMMERCE Electronic commerce (ook e-commerce genoemd) = verzamelnaam van alle manieren waarop via computernetwerken handel bedreven kan worden, en is de benaming van de studie hiervan.
VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM
VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C)
E-BUSINESS
EB = EC + SCM + CRM + SRM + EI + ERP HET E-BUSINESS PROCES EB = EC + SCM + CRM + SRM + EI + ERP
E-BUSINESS PROCES E-Commerce = E-Marketing + E-Procurement Supply Chain Management (Ketenintegratie) CRM Customer Relationship Management SRM Supplier Relationship Management Enterprise Intelligence = Business Intelligence + Competitive Intelligence ERP Enterprise Resource Planning
STAPPEN VOOR HET GEBRUIK VAN E-BUSINESSDIENSTEN
OFWEL Fase 1: de eerste IT systemen die beschikbaar kwamen automatiseerden een discrete transactie zoals orderinvoer of de financiële administratie van een onderneming. Fase 2: betrof een verdere automatisering van functies binnen een onderneming, denk aan HRM en productontwikkeling. Fase 3: het verbinden van de in de vorige twee fases ontwikkelde losstaande systemen. Een voorbeeld hiervan is het koppelen van verkoopactiviteiten aan het orderproces, dit gebeurt middels hulpmiddelen zoals CRM en ERP- systemen.
Fase 4: behelst de integratie van de gehele waardeketen Fase 4: behelst de integratie van de gehele waardeketen. Dit omvat het afstemmen van processen binnen de bedrijfskolom, van leverancier tot klant. Productie-, inkoop- en serviceopdrachten worden door de keten heen uitgewisseld. Fase 5: betreft de optimalisatie van processen en activiteiten binnen de bedrijfskolom op basis van real-time informatie.
VAN TRADITIONELE NAAR ONLINE MARKETING, VAN 4P NAAR 4C Hoofdstuk 2 HOM
NOG MEER P’S RETAILMARKETING ORGANISATIE Parkeren People / Personeel Positionering Paying Pers Politiek Proces Progress … People Planet Profit
INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN Markt \ Product Huidig Nieuw Marktpenetratie Productontwikkeling Marktontwikkeling Diversificatie
INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN
KANSEN ONLINE MARKETING Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken
BOL.COM PLAZA Bol.com Vanaf vandaag kunnen webwinkeliers hun aanbod ook te koop aanbieden via de site van Bol.com. Het bedrijf stelt zijn platform namelijk open voor derden. Op het niveau van de productpagina komt hun aanbod in een apart tabblad schouder te staan met dat van de blauwe webwinkel zelf.
BOL.COM PLAZA HET NIEUWE BUSINESSMODEL VAN BOL Wat is het nieuwe businessmodel van Bol? Wat is het voordeel voor de handelspartners? Wie zijn de handelspartners? Welke veiligheidsmaatregelen treft Bol? Wat is het voordeel voor de consument?
ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN TOEPASSING VAN HET 4C-MODEL Hoofdstuk 3 HOM
VOORDELEN ONLINE MARKETING Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.
VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING Sterke relatiegerichtheid Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6)
ENGAGEMENT
VOORBEELDEN ENGAGEMENT Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden
ONLINE MARKETING OMVAT
PERMISSIEMARKETING Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. E-mail marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. Opt-in Opt-out http://www.frankwatching.com/archive/2009/05/18/de-nieuwe-wetgeving-rond-e-mailcommunicatie/
PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategie van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.
FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE Waar staan we nu? Waar willen we staan? Hoe komen we daar? Welke middelen gebruiken we? Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? Wie doet wat? Hoe vindt de controle plaats?
RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING
OVERIGE SUCCESFACTOREN Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten
iPACT Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie Personeel Afhandeling Content Techniek
iPACT
ONLINE STRATEGIEËN Internet als missie Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel
INTERNET ALS MISSIE
INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR
INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL
ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication
COST (PRIJS) Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen Bij een scherpe prijs wordt je sneller gevonden Kostenbesparing
CONVENIENCE (PLAATS) Gemak De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie
CONSUMER VALUE (PRODUCT) De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde!
COMMUNICATIE (PROMOTIE) Look-&-feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken
VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hoofdstuk 4 & 5 HOM