De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

Verwante presentaties


Presentatie over: "Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3"— Transcript van de presentatie:

1 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

2 Hoe het HOM4 te gebruiken?
Hoofdstuk 3 De Online Marketing Strategie en het 4C-Model

3 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Het succes van de moderne marketeer zit in het relevant inzetten en op het juiste moment tijdens het aankoopproces van on- en offline marketing instrumenten tot een optimale mix ontstaat Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

4 Maar …het online marketing budget neemt veel sneller toe!

5

6

7

8 Multi-Channel Marketing vs Cross-Channel Marketing?
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

9

10 De Consument is al lang een Cross-Channel shopper

11 Van Naar Massa Awareness Marketing Strategie Lange termijn
Single en Multi Creativiteit Continuïteit Bepaalde tijd 9 to 5

12 De Plaats van Online Marketing

13

14 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

15 Focus: Reactiesnelheid Data base kwaliteit Visie: Top-down Data driven i-dentiteit: Zijn wie je bent (Authenticiteit) Beloftes waar maken

16 Online marketing strategische vragen
Waar staan we nu? Waar willen we staan? Hoe komen we daar? Welke middelen gebruiken we? Hoe zetten we die middelen in? Wie doet wat, wanneer? Hoe vindt controle plaats? Copyright OmniBrand Consultancy B.V.

17 KSF: Kritieke Succes Factoren Online Marketing Strategie
Budget Organisatie Structuur & Cultuur Online ervaring en kennis Online visie van Directie Product of dienst Ontvankelijkheid van doelgroep Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

18 Verband strategie en organisatiestructuur
Onderliggende basis veronderstellingen Gevolgde/aangehangen waarde voor de organisatie Artifacts = organisatie onderdelen Organisatie cultuur Strategie Organisatie structuur Operatie inrichting

19 iPACT voor online succes
Personeel, Stakeholder Management Afhandeling (Service & Supply) Content Management Techniek Juridisch Betrek het personeel, management en de stakeholders vanaf dag 1 Betrek de afdeling order afhandeling direct Betrek de personen die content moeten gaan leveren Betrek techniek en ICT Check de juridische consequenties met de juristen Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

20 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
3 online Strategieën De activiteiten van deze organisatie spelen zich rond het internet af. Wehkamp, managementboek.nl en Sunweb zijn voorbeelden van bedrijven die zonder internet niet kunnen bestaan. Organisatie gefocust op een sterk internetbeleid. Dit is noodzakelijk om concurrerend te blijven en/of te overleven. Online bankieren ING Internet als hulpmiddel om organisatie doelen te realiseren. De afweging is belangrijk. Naarmate het belang van het internet toeneemt moet de organisatie brede afstemming worden verhoogd. De praktische waarde van deze strategieën beperkt. Het zegt weinig over wat te gaan doen en hoe. Internet als missie Internet als kritische succes factor Internet als strategisch hulpmiddel Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

21 Van strategie naar taktiek
Reach; het creeren van bereik Engage; boeien en binden Activatie; waarde en meerwaarde creatie Nurture; Converteren en waarmaken Benadrukken dat dit internet anders maakt dan de traditionele marketing Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

22 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Van 4P’s naar 4C’s Customer value Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

23 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Van 4P’s naar 4C’s Customer value Consumer value/Customer solution: Het online onderscheidend vermogen dat het aanbod UNIEK maakt. Customer Cost: Prijs die online wordt berekend, maar ook de premiums en kortingen alsmede de moeite die de consument moet doen om het aan te schaffen. Convenience: Gebruiksvriendelijkheid van het kanaal maar ook van de site. Snelheid van bedienen en bestellen. Communication: look and feel van de website en webuitingen. Hoe complex versus eenvoudig is de website. Interactie, ontwerp en usability (gebruiksgemak) BOL.com 1001 producten -> levering aan huis binnen 24 uur door het meest betrouwbare internet warenhuis Aanschafprijs -> Naar de stad, zoeken en ophalen kost tijd en geld Winkel - > Bestellen 24/7 vanaf de bank, via een overzichtelijke goed werkende website Advertenties – Eenvoudige overzichtelijke website met een Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3

24 De Scorecard

25 Online Strategische doelstellingen
Financieel (Verlies & Winst vs LW, LM, LY, Bud) Klant (Customer service/ NPS etc. ) Performance Website (Snelheid/Stabiliteit etc.) Organisatie (Succession Planning, Training) Fulfilment (Speed to market, the last mile) Performance Online Marketing (SEO/SEA/Affiliate, Social)

26

27

28

29 Aangeven hoe bedrijven reageren op socialmedia berichten en wat dat vergt voor de organisatie inrichting

30

31 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3
Opdracht H3 (->FB) Per projectgroep, in een PowerPoint: Vul het 4C model in voor je opdrachtgever en voor zijn/haar belangrijkste 2 directe concurrenten. Maak een ranking per C van opdrachtgever vs concurrentie Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3


Download ppt "Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 3"

Verwante presentaties


Ads door Google