De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

Verwante presentaties


Presentatie over: "Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2"— Transcript van de presentatie:

1

2 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Literatuur Auteur: Petersen, P. Druk: 4 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

3

4 Marketing Ontwikkelingen
Productieconcept; producten werden steeds goedkoper, schaarte (vanaf ‘45) Productconcept; Value for money (vanaf ≈’50) Verkoopconcept; reclame is stimulans, aanbod is groter dan vraag (vanaf ≈ ‘60) Marketingconcept; sterke en creatieve marketing strategieën nodig door meer keuze mogelijkheden consument (vanaf ≈‘80) Onlineconcept; de consument heeft macht over het distributie kanaal! (vanaf ≈’00) HET MARKTPLAATSCONCEPT Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

5 Het Marktplaatsconcept
Inzet Social Media maakt product of dienst “Social Proof” De kracht van zuiver Branding neemt af Iedere “Prosumer” kiest z’n eigen curatoren Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

6 Marktplaats concept Consumers become Prosumers
Prijsvergelijk is steeds makkelijker Internationale concurrentie steeds groter Minder tussen schakels Vraag en aanbod vinden elkaar steeds makkelijker Consumenten creeren hun eigen markt en hun eigen aanbod (Prosumer) Gemak, snelheid en relevantie, beleving, kwaliteit en merken bepalen het succes Het Marktplaatsconcept Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

7 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Vandaag Hoofdstuk 2: “Van traditionele naar moderne marketing strategie” Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

8 In alle definities van Marketing
Essentie: “De creatie van meerwaarde” en altijd volgende vier elementen: Marktanalyse; Afzetplan; Afzetbeleid; Verkoop. Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

9 Het traditionele marketing plan, Prof. Piet Pauwels
Het traditionele marketing plan, Prof. Piet Pauwels Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

10 Denk in scenario's Zekerheden Online groeit door Individualisering
Het lineaire marketingplan is dood Zekerheden Online groeit door Individualisering Onzeker? Lukt om klanten online te binden? Lukt om klanten online te laten bestellen? Doelen stellen Klein proberen Meten Aanpassen Wil niet zeggen dat jullie rapport er anders uitziet

11 Denk in scenario's ? Binden Online binden Webshop Niks doen
Online bestellen

12 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Lid worden van?! AMA; American Marketing Association ($195 p.j.) en/of volg op linkedin/ nieuwsbrief NIMA; Nederlands Instituut voor Marketing (€240 p.j.) en/of volg op linkedin/ nieuwsbrief DDMA: Dutch Dialogue Marketing Association (afhankelijk van… bellen met 020 – ) Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

13 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Generation C Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

14 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Generations Gen X (‘61-81) “de verloren generatie” Gen Y (>’81) Ondernemerschap Klantgerischtheid Besluitvaardigheid Omgevingstbewustzijn Inititief Gen C (Z) Maar de De Connected Consumer lijk minder generatie gebonden Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

15 Paragraaf 2.4; De marketingmix (4P’s)
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

16 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Nieuwe P’s Retail Parkeren Personeel Positionering Paying Etc. Organisatie Pers Politiek Proces Progress (R&D) Waarden gedreven P’s People Planet Profit Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

17 Concurrentiestrategieën
Uit Competitieve Strategie (1980) van Porter: Lage kostenstrategie (prijs) Samsung Differentiatiestrategie (product) Apple Focusstrategie (plaats) Rolls Roys Stuck-in-the-middle (Non of the above) ? Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

18 Matrix van Groeistrategieën
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

19 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
SWOT STRENGHTS, WEAKNESSES, OPPORTUNITIES & THREATHS Albert Humphrey maakte handige SWOT checklist: Product Proces Klant Distributie Financiën Administratie Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

20 Wat is geschikt om processen van een organisatie weer te geven?
SWOT Business Balanced Scorecard Canvas model Value chain Wat plaatst de klant centraal? Customer journey …denk vanuit de klant!!!

21 Confrontatiematrix SWOT
Kans Bedreiging Social Media Hackers Sterk Propositie Zwak Strategie Denk in processen welke zijn STERK en welke zijn ZWAK

22 Uitdaging / Probleem Het is ALTIJD een Combinatie van intern en extern
Zorg ervoor dat de op internet zoekende klant ons vindt Zorg ervoor dat de klant digitaal gebonden wordt

23 Voorbeeld Confrontatie Matrix
Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

24 SWOT  Confrontatie Matrix
ZWAKTEN BEDREIGINGEN STERKTEN Sterkten uitbuiten Sterkten concurrent in de gaten houden KANSEN Zwakten verbeteren Confrontatie aangaan Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

25 Van Matrix naar SMART Doelstellingen
Analyse Zijn er KSF’en benoemd Zijn KPI’s benoemd Verbeterplan Benoem KSF’en Stel doelstellingen KPI’s vast Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

26 Het Business Model Canvas
In kaart brengen van: Value Proposition Key Activities Market Segment Key resources Cost Structure Value Network Competition Model geeft meer focus op de essentiële zaken! Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

27

28 Beperkingen traditionele marketing
Massamarketing-aanpak en massaproductie Beperkte ruimte voor interactie of dialoog Mix van instrumenten nodig Lage reactie snelheid/star Geen “vat:” op eind consument Standaardisatie is norm Kleinschalige distributie is te duur Organisatie niet 24/7 aanwezig Product is niet geschikt voor internet Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

29 Kansen van online marketing
Social en contentmarketing versterken de meerwaarde, de beleving en de relatie met klant Multimedia geeft presentatie en beleving Versterken offline marketing (augmented reality) Aanboren nieuwe marktsegmenten Vergaande interactie met klant mogelijk Versterken Direct Marketing/CRM Vergaande customer analytics mogelijk Relatief goedkoop distributiekanaal/groot bereik! Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

30 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Nieuwe Marketing De klant wil individueel en relevant benaderd worden. Vormen van mens gerichte marketing zijn volgens HOM: Relatiemarketing Databasemarketing Eventmarketing One-to-One marketing (viraal potentieel) Permissiemarketing Socialmarketing Participatiemarketing ………. Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

31 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Discussie H2 (->FB) Per projectgroep: Beschrijf relevante customer journey Welke klantsegmenten (persona’s) bedienen? Welke waarde propositie(s)? Albert Hein V&D, Blokker Boll Facebook Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2

32 Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2
Succes en tot ….! Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2


Download ppt "Handboek Online Marketing 4, Hoofdstuk 2"

Verwante presentaties


Ads door Google