NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix. Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Advertisements

Workshop 3 deel 1: Marketing
De marketingmixstrategie
Marketing voor verkeerskunde
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Geld verdienen met trends
4 P´s en 3 R-en MK01.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Distributiestrategie
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
1 Scenario template. 2 DEEL 1: INLEIDING ➔ Uw organisatie ➔ Het uitgangspunt van uw project ➔ De doelgroep ➔ Wat wilt u bereiken? SERVICE DESIGN TOOLKIT.
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Inleiding tot marktonderzoek
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
Beleidsvoering naar groei
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Breechpocket- productdossier Laura Danneels. Inhoudstafel  Voorstelling product  Segmentatie  Positionering  POD-POP  4 P’s  Conclusie.
Communicatieplan.
Business Marketing Management
Consumentengedrag en het koopbeslissingsproces
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Doelgroep en marktsegmentatie
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
stap 6: Unieke toegevoegde waarde bepalen
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Nova College Haarlem - Ron Weijens - Sales 2 Promotie- en Plaats mix 1e jaars.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
Dienstenmarketing Week 4.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 6 Retailmix. samengevat 1 ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Het presenteren van artikelen.
Marketingstrategie.
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Hoofdstuk 7 Productbeleid
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marktsegmentatie en positionering
Wat en waarom? J. Kamphuis AOC Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 4 Promotiebeleid
AFDELING 2 marketingbeleid.
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

NHTV - 21 maart 2003 Marketing Mix

Achtergrond Erasmus Universiteit Rotterdam – Bedrijfseconomie, afstudeerrichting Marketing – Michigan State University (USA) – Ecole Supérieur de Commerce Lyon (France) Henkel Nederland BV – Wasmiddelen (Dixan, Persil, Witte Reus, Silan) – Cosmetica (Fa, Schwartzkopf, Vogue) – Lijmstoffen (Pritt, Pattex) PepsiCo – Pepsi (Pepsi, 7 – up) – Smiths Food Group (Lays, Wokkels, Hamka’s, Bugles, Cheetos) – Quaker Oats (Cruesli, Muesli) – Tropicana (Orange Jus)

Marketing Definitie Aantrekken en behouden van klanten

Doelgroep Homogene groep consumenten op basis van kenmerken als leeftijd, geslacht, inkomen, interesses, etnische achtergrond

Marketing Mix Product Prijs Plaats Promotie Personeel (5e P)

Doelstelling Optimaal inspelen van de marketing mix elementen op de wensen en behoeften van de doelgroep Marketing mix elementen dienen altijd met elkaar onderling afgestemd te zijn

Product Kwaliteit Uitgebreid vs. Eenvoudig A-merk vs. Huismerk Emotioneel vs. Functioneel Service

Prijs Hoog / Midden / Laag Korting (tijdelijke aanbieding)

Plaats Intensieve / Selectieve / Exclusieve distributie Directe Distributie (bv. Internet)

Promotie Communicatiemiddelen: – TV, Radio, Tijdschriften, Dagbladen, Billboards, Internet

Personeel 5e P van de marketing mix Bij dienstverlening van cruciaal belang – front office

Marketing Mix De juiste marketing mix heeft een optimale afstemming tussen alle mix elementen Door een of meerdere mix elementen te wijzigen kan worden ingespeeld op de wensen van een nieuwe doelgroep

Mislukkingen De Krant op Zondag Smart ? Svit / Dryel (Home Dry Cleaning) ….

Marketing Mix Product Prijs Plaats Promotie Personeel (5e P)