Webcare bij UPC “on-line reputatiemanagement”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
WEBCARE BIJ.
1 T-Mobile introduceert overal in Nederland Pim van der Feltz Marketing Directeur 24 mei 2005.
Van beroepssituatie naar inlevermap
Presentatie commissie bestuur en werk van 22 mei Stand van zaken vormen klantcontactcentrum.
Info Support Max Cornelisse
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Welkom 1.
Onze missie: “Wij voorzien onze opdrachtgevers en partners van simpele, praktische, kosteneffectieve en kwalitatief hoogwaardige oplossingen”.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Business Marketing Sabine Vermuyten
Klassieke AO Leseenheid1
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Beleving van kwaliteit en service in de fotovakhandel In opdracht van SNF/HBD Door Renske Wolfs.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Naar het Jaareinde toe
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Agenda Inkoopprofessionalisering
Persoonlijk worden.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Accountancy en Advisering
Workshop contentstrategie
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Onderwijsconferentie
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Marketing vandaag en morgen
Slotsymposium Benchmarking Publiekszaken 20 november 2008
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Ito Congres ITO 13 november 2008 Jan van der Weijden.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Samen werken aan een gezonde regio!
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Business Marketing Management
Farmaceutische zorg in NCare
Enterprise Document Management Fase
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Retail Round Table 19 Maart 2014 Woerden. Agenda RRT 19 maart 15:00-15:15 Ontvangst. 15:15-16:00 Lopende trajecten & ervaringsuitwisseling. 16:00-16:15.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
B-Project Servicedesk Jolanda Versteeg Rob Kiekens Jarl Hoenink.
Inbound Marketing Plan
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
CRM H3 De klantgerichte organisatie Commercieel medewerker.
CRM H7 Webcare Commercieel medewerker. ‘Luisteren’ naar wat er op internet over je bedrijf of product wordt gezegd Interactie met de klant via het web.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Klantcontact: toen, nu, straks?
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Webcare bij UPC “on-line reputatiemanagement” ITO jaarcongres 2008 André Vermaat Directeur customer care UPC

Agenda UPC ff voorstellen Ontwikkeling 2000 > 2004 Strategie & verbeteringen Webcare start Webcare doelstellingen Webcare organisatie Werkwijze webcare-team Behaalde resultaten Afronding

ff voorstellen:

UPC Nederland 2000-2004 *Ontstaan uit fusies van diverse kabelbedrijven *Call Centers waren regionaal gevestigd *Geen integrale backoffice *Veel reorganisaties door het hele land heen *Koppeling van de (kabel)netwerken, veel storingen *Veel fouten in de Call Centers, enorm herhaalverkeer *Dramatisch servicelevel

Een slechte reputatie opgebouwd !! Vertellen over het imago wat ons lang heeft achtervolgd: slechte service, niet bereikbaar. Plaatjes is een mooi voorbeeld van hoe de consument ons zag.

Strategie plan Customer Care UPC Development stages Customer Care Development

Welke verbeterstappen ondernomen? Inrichten van één back office systeem (administratief) Samenvoegen klantinformatie (CRM) Contracteren van outsource centers (capaciteit) Centraliseren van Call Center aansturing (organisatie) Inrichten van een ‘virtueel’ Contact Center (techniek) Van ‘technisch’ personeel naar ‘communicatief vaardig’ WOW gesprekstructuur in klantcontact (kwaliteit) Sturen (alleen) op klanttevredenheid / NPS (kwaliteit) Verhogen van First Contact Fix (effectiviteit) Sales in service center, cross&upsell (profit €) Imago / reputatie verbeteringen On-line WEBCARE

Invulling van de strategie 2007-2009 Development stages Webcare team Customer Care Development

Start van het webcare team bij UPC forum

Doelstellingen van UPC Webcare/Fora

Zichtbare pro-actieve dienstverlening. ..Klantenservice blijft mensenwerk Het wwweb is ook één van de servicekanalen en een “etalage” van je dienstverlening Groot voordeel : Je kunt van een on-line klacht een ‘zichtbare’ “Wow!” ervaring maken. Deze goede & positieve ervaring wordt aan evenveel mensen “doorverteld” als de slechte ervaring die hieraan ten grondslag ligt.

Organisatie structuur webcare team Feedback van klanten speelt een belangrijke rol bij productontwikkeling Direct & snel kunnen schakelen met technische specialisten is cruciaal Webcare team is ’los’ van operatie gepositioneerd. Medewerkers zijn senior agents. Toetsing van antwoorden bij “gevoelige”antwoorden.

Werkwijze webcare team: Via zoekmachines Monitoren van bekende forums / nieuwssites

Zichtbaar effect op nieuws & ontwikkelingen “Digitale tv” “HDTV” Persbericht FiberPower Extra Zender Film1

Regels & afspraken in Webcare charter Dit charter bevat richtlijnen voor het UPC Webcare Team: We reageren niet op postings/comments waarin buitensporig wordt gescholden en/of gevloekt . We mengen ons niet in discussie die niet gaan over UPC en haar producten en diensten, bijvoorbeeld politiek of het weer. We verlenen geen ondersteuning aan onderwerpen die buiten de service definitie van UPC vallen, bijvoorbeeld ondersteuning van draadloze routers of het sleutelen aan modems van UPC. We geven geen commentaar en bemoeien ons niet met discussies waarin UPC producten worden vergeleken met producten van een andere provider. Als we een ’comment posten’ geven we slechts feiten weer. Spreek altijd namens UPC en geef geen persoonlijke mening Maak geen beloftes die je niet waar kunt maken. Postings moeten in perfect Nederlands of engels zijn. Als je twijfelt ,raadpleeg je eerst je collega’s. Maak geen enkele negatieve statement over UPC, zelfs geen kwinkslag. Zodra een posting is gepubliceerd kan het niet ongedaan gemaakt worden. Denk altijd twee keer na voor je het plaatst. Wees altijd 100% zeker van je antwoord, als je twijfelt niet publiceren! Raak niet betrokken bij Ja/Nee discussies. Sommige discussies kun je niet winnen.

Resultaten van het Webcare-team Realisatie van de pro- en interactieve strategie Verworven plek in de UPC organisatie Hoge first contact fix op de on-line klachten (>95%) Hoge bijdrage aan de PR waarde € van UPC

Resultaten van het Webcare-team Realisatie van de pro- en inter-actieve strategie Verworven plek in de UPC organisatie Hoge first contact fix (>95%) op de on-line klachten Hoge bijdrage aan de PR waarde van UPC Positieve bijdrage aan het imago van de organisatie

Resultaten van het Webcare-team Realisatie van de pro- en inter-actieve strategie Verworven plek in de UPC organisatie Hoge first contact fix (>95%) op de on-line klachten Hoge bijdrage aan de PR waarde van UPC Positieve bijdrage aan het imago van de organisatie Goede contacten met andere consumenten fora Invloed op content / moderate op andere fora

Marketing doelen UPC introduceert Fiber Power Internet met snelheden van 60 en 120 Mbps Geplaatsjezper-upc Plaatsingen: 21 Geregistreerd: 11-11-08 UPC introduceert Fiber Power Internet met snelheden van 60 en 120 Mbps Geplaatst: 15-sep-2008 14:20 UPC introduceert Fiber Power Internet met snelheden van 60 en 120 Mbps UPC Fiber Power Internet vijf keer sneller dan ADSL t: 15-sep-2008 14:20 UPC introduceert Fiber Power Internet met snelheden van 60 en 120 Mbps UPC Fiber Power Internet vijf keer sneller dan ADSL Plaatsingen: 21 Geregistreerd: 11-11-08

Alle producten in fora opgenomen Service: Alle producten in fora opgenomen

‘Bronnen’ worden serieus genomen IMAGO: ‘Bronnen’ worden serieus genomen

Eigen mededelingen op chelloo.com

Resultaten van het Webcare-team Realisatie van de pro- en inter-actieve strategie Verworven plek in de UPC organisatie Hoge first contact fix (>95%) op de on-line klachten Hoge bijdrage aan de PR waarde van UPC Positieve bijdrage aan het imago van de organisatie Goede contacten met consumenten fora Invloed op content / moderaten op andere fora live

Samengevat een positieve bijdrage aan: Imago / service / kostenreductie / marketing / sales / interne PR-trots / productontwikkeling / klanttevredenheid /….. Webcare-team = een succes bij UPC Dank voor uw aandacht! André Vermaat UPC avermaat@upc.nl