VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Vragen en behoeften mantelzorgers mensen met CVA
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
The CAF Procedure voor externe feedback
Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Teamleren, hoe werkt dat?
Financial Systems 2014.
Van Zwak naar Beter Jij maakt het verschil!!!. Quickwinst - MT stuurt aan, maakt een plan van aanpak - Confrontatie team met de feiten, volledige transparantie.
SBC blok 3 TDI 2011.
Mirjam Velting coördinator ledencontact (projectleider B-actief)
3e bachelor Agogische wetenschappen
3e bachelor Agogische wetenschappen
Transparantie bij evaluatie van stages Ann Deketelaere Dienst Onderwijs Faculteit Geneeskunde 19 november 2009 Studiedag Associatie: waarderen van leren.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Congres Appreciative Inquiry
Handelingsgericht samenwerken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Plan van Aanpak Banencommissie Gepresenteerd op ALV in Hoogwoud 6 okt door Gerrit de Groot.
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Casusoverleg Forensisch Zorgtraject
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
2014 EVALUATIES N+1.
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
De VOA en schuldhulpverlening
Meetinstrument Professionele & Sociale Activering Werkgroep sociale activering 28/11/2014.
Transitie Jeugdzorg Overijssel. Transitieplan Jeugdzorg Overijssel.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Vrijwilligersbeleid HC Zwolle 17 november Vrijwilligersbeleid - Inleiding Een club draait op haar vrijwilligers. Dat geldt zeker voor een grote.
17 juni 2014 en 2 juli 2014 D.J.P. (Douwe) van de Goorberg BBA Concern inkoper CPD Informatiebijeenkomst TenderNed UOV De Kring.
HR NETWERK 2015, EEN ANDERE AANPAK. Wat willen we bereiken ? HR netwerk ’15 2 Verdere versterking van het HR netwerk als spil – instrument rond.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
Functie 2B: ambulante langdurige zorg Samenwerking met de eenheid 511 UMC Sint-Pieters ziekenhuis Modaliteiten uitbouwen voor een goede samenwerking tussen.
De hervorming van de Geestelijke Gezondheidszorg in België ‘ PROGRESSIE EN INNOVERENDE PRAKTIJKEN ’ La réforme des soins en santé mentale en.
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
S1: 22 september 2015 Elisa Vandenbussche Mentorenvorming D1.
Veiligezorg® Fase 1 Organisatorische voorbereiding.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Kpt D. Verschueren Operationaliteit van het duikteam bestendigen ???? bestendigen ????
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Minimale kwaliteitseisen voor multidisciplinaire teams provinciale informatiesessie.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Wedstrijd Seizoen Planning tool Piet Wauters. Achtergrond Het doel van dit tool is om de trainer te helpen – bij het opstellen van (individuele) kalender.
Informatiebijeenkomst Research Project commissie
HUISVESTINGSAMBTENAAR
Business Process Management
Voedingswaardeninformatie-systeem
De deel economie en de arbeidsmarkt
Integratie IVH en JAT.
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Product van TU Delft, SEC
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Fleximatrix.
CRISISTEAM ZOV.
Product van TU Delft, SEC
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse leerplaats (2 personen ) Minstens 8 dagen lokale support door buitenlandse experts Andere (bijv transnationale ontmoetingen tussen psychiaters) Sept – nov 2014 THEMATISCHE GROEPSMEETINGS INTERVISIE SESSIES Thematische groepsmeeting intro Stages Lokale ondersteuning FEEDBACK Thematisch groepsmeeting intervisie THEMATISCHE FAQ (consensus, gebrek aan consensus) Consensus over key-ingrediënten

VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse leerplaats (2 personen ) Minstens 8 dagen lokale support door buitenlandse experts 1)Opstart en ontplooiing van mobiele teams 2)Hospitalisatie 3)Crisis en risico 4)Rol van psychiaters 5)Benutten van ervaringsdeskundighei 6)Specifieke problematieken en mobiele teams 7)Het acute zorgtraject 8)Zorgtraject doorlopend in de tijd 9)Culturele diversiteit Standaard formule: 3 stages x 2 personen x 7 dagen / balans 2a – 2b / opstellen van ontwerp van stageplan Flexibiliteit is mogelijk Niet steeds “op maat” (bijv projecten met veel teams) Lijst met leerplaatsen is beschikbaar, zij moeten aan bepaalde criteria beantwoorden: - Gefunctionaliseerde dienst, met een duideliijke plaats en rol binnen een systeem - Ervaring als leerplaats - Ervaring bevestigd door experts - Ervaring met het profiel van de doelgroep van onze 2A- en 2B-teams - Bereid zijn onze teams vooraf goed te documenteren - De winst zit niet in financiële vergoeding - “walk the walk”, i.p.v. “talk the talk” -./…

Reflectie over actuele stand van zaken van de mobiele teams, niet met het volledige team, maar met enkele verantwoordelijken voor functie 2 (a/b) De genodigde experts de mogelijkheid geven de teams te zien werken. Een « participerende observatie », meedraaien, observeren hoe het team werkt, op deze manier vermijden de dagdagelijkse werking te verstoren. Een reflectie, met de leden van de mobiele teams, gebaseerd op de observaties Voorbereiding / Documenteren Intro - kennismakingsdag Dag 2 en 3 Dag 4 of ochtend dag 4 Dag 1 of avond dag 1 Ong. 8 dagen per project, gefinancierd door het vormingsbudget Gericht op de dagdagelijkse praktijk van mobiel werken type 2a en 2b (zie thema’s vorming functie 2) Tevens gericht naar plaats en rol van de mobiele teams binnen het netwerk (de samenwerkingen, verwijzingen, filters, trajecten….). Werken in duo’s (experts), indien mogelijk experts uit 2 verschillende landen,

Reflectie over actuele stand van zaken van de mobiele teams, niet met het volledige team, maar met enkele verantwoordelijken voor functie 2 (a/b) De genodigde experts de mogelijkheid geven de teams te zien werken. Een « participerende observatie », meedraaien, observeren hoe het team werkt, op deze manier vermijden de dagdagelijkse werking te verstoren. Een reflectie, met de leden van de mobiele teams, gebaseerd op de observaties Voorbereiding / Documenteren Intro - kennismakingsdag Dag 2 en 3 Dag 4 of ochtend dag 4 Dag 1 of avond dag 1 Eveneens personen uitnodigen met verantwoordelijkheid voor andere functies en / of professionelen die rond de mobiele teams werken (wat gaan we de volgende dagen doen, en waarom?) ‘s avonds op dag 2 en 3 : gedachten-wisseling op basis van de observaties, met verantwoordelijken van de teams, voorbereiding dag 4 Uitnodigen van geïnviteerden van dag 1 om deel te nemen aan deze reflectie (andere functies, professionelen werkend rondom de teams). Met de bedoeling tot een soort stategisch plan te komen voor de mobiele teams voor de volgende 12 maanden (wat gaan we de volgende 12 maanden doen?) Dus met de teams, maar tevens met personen die binnen het netwerk verantwoordelijk zijn voor andere functies en met enkele vertegenwoordigers van personen die belangrijk zijn voor de dagelijkse praktijk van de mobiele teams Informeren, timing, keuze experts, actuele beschrijvingen, vertaling, afstemming tussen de 2 experts, briefing en coaching experts….

VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Perspectief teams/projecten Sept – nov 2012 THEMATISCHE GROEPSMEETING INTRODUCTIE SESSIES Minstens 3 stages in een buitenlandse leerplaats (2 personen ) Minstens 8 dagen lokale support door buitenlandse experts Andere (bijv transnationale ontmoetingen tussen psychiaters ) Sept – nov 2014 THEMATISCHE GROEPSMEETINGS INTERVISIE SESSIES Thematische groepsmeeting intro Stages Lokale ondersteuning FEEDBACK Thematische groepsmeeting intervisie THEMATISCHE FAQ (consensus, gebrek aan consensus) Consensus over key-ingrediënten

VORMINGSPROGRAMMA MOBIELE TEAMS  Potentiële leerplaatsen in het buitenland (anderen worden verkend) ULICE ABM Wales MARSS Trieste ABM Wales

FEEDBACK APPLICATIE  Leerervaringen als essentieel ervaren door teams of leden van teams: verzamelen, structureren, delen, analyseren/reduceren (FAQ), presenteren (intervisiesessies)  Leerervaringen die relevant zijn voor problemen of verbeterpunten van de eigen praktijk binnen het team: beschrijving (Aha-erlebnis)  Omschrijving van de impact van dit probleem of verbeterpunt (impact op team, netwerk, gebruikers…)  “to do”: we kunnen misschien overwegen om…,  Omzetting in een probleemoplossende vraag (hoe beter garanderen, hoe verbeteren van …)  Hyperlink naar documentatie (scans van instrumenten, procedures, ….)  Contactpersoon/ referentie, project, type team (2a of 2b)  Type activiteit, expert of stageplaats, periode  (thema’s/rubrieken) : thematische groepsmeetings - intervisie (FAQ )  Webpagina (“verborgen”), Excel bestanden beveiligd via een paswoord