Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek www.swov.nl Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning 2005-2020.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fix je Risk.
Advertisements

Lesgeven over duurzame ontwikkeling
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Edushock leerfestival
Herkenning? Rot voelen? Leegte opvullen?
Hoe ontstond dit initiatief ?
Leer de namen van de noten 1
Kleine kinderen worden groot WONEN ALS IEDER ANDER
Visie, missie en kernwaarden
Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
OASA College 3 1 H2Informatiemanagement H3Informatietechnologie en strategisch voordeel.
achtergronden Letty Aarts 3 maart 2006 Theoretische achtergronden Letty Aarts.
De rekenkamer van Venlo
<Naam spreker en school/ gemeente
De omgeving van de mens Chris Schoon Chris Schoon 2 november 2005.
Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk
Visie, Missie, Speerpunten en Strategische doelstellingen
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
COMPETENTIEONTWIKKELING
Leer de namen van de noten 2
Conferentie Paramaribo 23 mei 2008 HOE GEZOND IS SURINAME? Dr André Weel, bedrijfsarts en epidemioloog.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Nederland 2020 – Virtuele Delta Gideon Strategie 7 Onderzoek NCG en Min. VROM Presentatie voor TUDelft, 17 juni 2010.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
KENNISCENTRUM VOOR FIETSBELEID ONTWIKKELING, VERSPREIDING EN UITWISSELING PRAKTIJKGERICHTE KENNIS.
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 11 Effectief problemen oplossen
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Jaar van transport en veiligheid Risico & Crisisbeheersing Deelproject risicocommunicatie en zelfredzaamheid Kennistafel buisleidingen 7 september 2010.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
In de frontlinie tussen hulp en recht 1 van 18 Hoofdstuk 8 De organisatie en de menselijke maat of: Hoe steunt de organisatie de uitvoering van de frontliniewerkers?
Grenzen aan evidence-based werken in de lokale public health praktijk
Netwerkdag 15 april Implementatie Handhaving in de VR 2 Workshop Implementatie Handhaving in de VR Robert Luinge 15 april 2009.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Verkeersveiligheid Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant Walraad Verkeersadvisering.
Thema visitaties 2008 Frank Hopstaken Toezicht en handhaving.
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
Fred Wegman - Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Rotterdam, 22 april 2010 Verkeersslachtoffers: minder is mogelijk! Prof. Fred Wegman Stichting.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Chris Schoon 3 maart 2006 De omgeving van de mens De omgeving van de mens Chris Schoon.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Domotica en kwaliteit in de (ouderen) zorg
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
‘Veilig en duurzaam naar school’ Project mobiliteit 2008 Gemeente Destelbergen - Heusden.
1 OR & G EDRAGSCODE. 2 Governance codes Integriteitsverklaring 10 gouden regels Huisregels Zwembad Rotterdamse Burgerschapscode.. R EGELEN ONDERLINGE.
Governance en systeemtoezicht Rian Vos Coördinerend/specialist senior inspecteur IGZ.
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
STUDIEDAG VERKEERS- EN MOBILITEITSEDUCATIE Workshopsessie Peer pressure 14 januari 2014 Provincie Limburg & Departement MOW Vlaanderen.
Inleiding VSV Mechelen, Diepenbeek, Gent November De andere Kris Peeters-
6 stappen in Risico management
uitvoering Paul Wesemann 2 november 2005 De uitvoering Paul Wesemann.
50.
Reconstructie Kerkweg Roelofarendsveen
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Veilig Verkeer Landerd Verkeer: een zaak van levensbelang Presentatie VR 6 maart 2012.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Door met Duurzaam Veilig De Nationale Verkeersveiligheidsvekenning Fred Wegman

3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Duurzaam Veilig Naar een Duurzaam Veilig wegverkeer (1992)  Nationale Verkeersveiligheidsverkenning Startprogramma Duurzaam Veilig (1997) Evaluatie van het Startprogramma (diverse jaren) Nationaal Verkeersveiligheidscongres (2004) Essaybundel Denkend over Duurzaam Veilig (2005) Door met Duurzaam Veilig (2005)  Nationale Verkeersveiligheidsverkenning

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Waarom Door met Duurzaam Veilig? Het aantal doden lag in 2004 toch verheugend veel lager dan in 2003? Zelfs: het aantal (881) was lager dan de taakstelling (900) voor 2010? Nederland is al zo veilig, een van de veiligste ter wereld

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Dat is zo, maar… We weten niet precies waardoor de daling komt De taakstelling lijkt aan wervende kracht in te boeten En ook kunnen de aantallen nog aanzienlijk omlaag RESULTATEN UIT HET VERLEDEN VORMEN GEEN GARANTIE VOOR DE TOEKOMST

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Verkeersveiligheid: topprioriteit van beleid! Minister Peijs spreekt dat regelmatig uit, dus verwoordt de wens de aantallen verkeersslachtoffers verder omlaag te brengen Bijvoorbeeld bij de opening van de BedrijfswagenRAI 2005  Thema van de beurs: Solid solutions, smart solutions  Minister Karla Peijs: and safe solutions

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Burgers zijn het eens met de minister Voorlichtingsraad (2005)  Verkeersonveiligheid prioriteit: groot persoonlijk, maatschappelijk en politiek belang Peiling onder ANWB-leden (2005)  Onveilig en agressief rijden is belangrijkste probleem SARTRE-studie (2003)  Dit beeld wordt bevestigd in andere Europese landen Werk aan de winkel: Door met Duurzaam Veilig

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Ongevallen: een persoonlijk drama Teuny Slotboom, verloor haar man en haar zoon in een ongeval: We komen er allemaal mee in aanraking. Bijna dagelijks. Via de krant, de televisie en onze omgeving. Maar toch, als je het niet zelf hebt meegemaakt, zul je nooit meemaken wat er werkelijk gebeurt als je leven van het ene moment op het andere drastisch verandert door een verkeersongeluk "I do not have words to express the sorrow or loss I felt. It left a hole in my heart that can never be filled." Nelson Mandela na het verlies van zijn oudste zoon in een verkeersongeluk

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Hoe nu verder? Door met Duurzaam Veilig principes Daarbinnen toepassen van het Principe van Vermijdbare Ongevallen  Oorzaken van ongevallen kennen en weten hoe deze weg te nemen  Maatregelen nemen als deze maatschappelijk rendabel zijn Effectiviteit en efficiëntie verhogen door vanuit een visie te denken en te werken

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Waarom nu een geactualiseerde visie? Duurzaam Veilig visie kritisch tegen het licht houden:  Wat hebben we geleerd?  Zijn er voortschrijdende inzichten?  Zijn er nieuwe mogelijkheden? Bovendien: visie weer onder de aandacht brengen en wegruimen van misverstanden!

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Mogelijke misverstanden Duurzaam Veilig of gewoon verkeersveiligheid Duurzaam Veilig is dat niet alleen infrastructuur? In Duurzaam Veilig wordt alles toch self-explaining, self-enforcing and forgiving? Maar meer dan 90% van de ongevallen wordt toch veroorzaakt door een menselijke fout: educatie dus! Duurzaam Veilig is duur, mensen willen het niet

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Duurzaam Veilig als visie Redeneert vanuit een goed begrip van oorzaken van ongevallen en inzicht in het ongevalsproces Zoekt effectieve manieren om ongevallen te voorkomen en ernst te reduceren Schept zodanige veiligheidswaarborgen dat als een mens een fout/overtreding maakt, deze fouten opgevangen worden Hierdoor wordt de kans op (ernstig) letsel nagenoeg uitgesloten

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek ANALYSE & ACHTERGRONDEN UITWERKING: MAATREGELEN UITWERKING: SPECIALE ONDERWERPEN UITVOERING 1. Theoretische achtergronden 2. Ontwikkelingen verkeersveiligheid 3. Duurzaam Veilig Infrastructuur 5. Voertuigen 6. Intelligente Transportsystemen 7. Educatie 8. Regelgeving en handhaving 9. Snelheid 10. Alcohol en drugs 11. Jongeren 12. Fietsers en voetgangers 13. Gemotoriseerde tweewielers 14. Goederenvervoer 15. Organisatie beleidsuitvoering 16. Kwaliteitszorg 17. Financiering 18. Flankerend beleid Inhoud van het boek

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Rode draad in Door met Duurzaam Veilig Voortbouwen op successen van Duurzaam Veilig totnogtoe De mens de maat der dingen: fysieke en psychologische eigenschappen Vijf principes: functionaliteit, homogeniteit, herkenbaarheid, vergevingsgezindheid, statusonderkenning Inspanningsniveaus handhaven, hogere kwaliteit leveren Beleidsinnovaties intensiveren Onderling beter afgestemde uitvoering Inhoudelijk integreren in andere beleidssectoren Inspelen op de veranderde bestuurlijke verhoudingen Flankerend beleid apart vormgeven

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Uitvoering Organisatie beleidsuitvoering Kwaliteitszorg Financiering Flankerend beleid

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Missie Landelijk Initiatief Verkeers- veiligheid (LIV,2005) Startdocument opgesteld met als missie: "…het uitwisselen, verspreiden en ontwikkelen van kennis over verkeersveiligheid en over door alle betrokkenen bereikte resultaten op het gebied van de verkeersveiligheid, om daarmee te bevorderen dat de doelstellingen uit de Nota Mobiliteit (sneller) worden bereikt."

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Hoofdlijnen LIV Kennisuitwisseling Voorbeeldprojecten Initiatieven rondom landelijke onderwerpen (Samenwerkings)projecten onder de aandacht brengen Kansrijke initiatieven verder brengen

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Kwaliteitszorg? Problemen  Niet-uniform, sub-optimaal, inconsistent Kernelementen kwaliteitszorg  Duidelijke en controleerbare kwaliteitseisen  Voorlichting aan uitvoerders  Onafhankelijke toezichthouder  Instrumentenmix voor actie bij kwaliteitstekort Functies  Ondersteuning van eigen kwaliteitsstreven  Wegnemen vrijblijvendheid  Signaleren van afwijkingen Voorstel: nader onderzoek naar voor- en nadelen ter voorbereiding van politieke keuze

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek integratie innovatie kennisontwikkeling kennisoverdacht implementatie Flankerend beleid

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek Hoe nu verder? Uitnodiging om Door met Duurzaam Veilig als uitgangspunt te kiezen voor toekomstig beleid Gezamenlijke uitwerking te geven aan de voorstellen, met accenten op beleidsinnovatie, kwaliteitszorg en flankerend beleid Doorgaan met Duurzaam Veilig maken van de infrastructuur, maar daarnaast meer aandacht voor educatie, handhaving, technologie

Fred Wegman 3 maart 2006 Door met Duurzaam Veilig In kort bestek