VZW D'BROEJ Projecten met maatschappelijk kwetsbare jongeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Reflecties Onderzoek ‘Jeugdwerk met maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren’ Tineke Van de Walle Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Steunpunt.
Door goede gesprekken groeien
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Motiveren van vrijwilligers
Methodisch werken met creatief-agogische middelen
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Wat is vzw Arktos? Arktos vzw is een professionele vormingsorganisatie voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren tussen de 6 en 25 jaar.
Consultatiemoment 2 27 maart 2009 De Pianofabriek Fortstraat Brussel (Sint-Gilis)
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
CENTRUM KAUWENBERG VZW
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Brede school: Spelen in verbondenheid
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Kennismaking: stel jezelf kort voor: naam, waar werk je
Ketnet.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Chicago = werking met maatschappelijk kwetsbare jongeren in Brusse l.
Competentieprofielen
Hoe krijg je het op gang?.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Leerlingenraad Wat ging er aan vooraf.
Communicatie met ouders
WERK AAN DE WINKEL! Een participatief doe – project met jongeren uit de Venning – buurt in Kortrijk.
HET BIJSTANDSTEAM Thuisloosheid beantwoorden met outreaching.
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Onze doelen en visie in beeld
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Presentatie Presentatie door Elja Barten en John v/d Kimmenade van Stichting Welzijn Laarbeek.
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Mensen die een hoge leeftijd bereiken, zitten veelal thuis. Veel ouderen verliezen zo gaandeweg het contact met anderen, met de maatschappij, met het leven.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Methodiek: Plancyclus
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Informatieblad BDD en JD 2017 Regio’s Twenteland & Essnlaand
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Cursus vrijwilligers werven
Cursus vrijwilligers werven
Wegen van waarden en randvoorwaarden
#EBJ16.
Inspiratiemoment ‘Kinderen Baas’ Participatieve trajecten tussen jeugd en cultuur Dinsdag 6 juni ARGOS.
Een vergadering organiseren
Op welke manier kan men competenties verwerven?
Vergadering Personeelsdienst
Inspiratiedag kinderopvang 2 april 2015
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Burgerparticipatie BT Den Bosch Wat is nou precies burgerparticipatie.
Basistekst : Talentontwikkeling
Start to Buurtsport David Nassen - directeur ISB
Leiderschapsontwikkeling
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Transcript van de presentatie:

VZW D'BROEJ Projecten met maatschappelijk kwetsbare jongeren

Vzw D'BROEJ “De Brusselse Organisatie voor de Emancipatie van Jongeren” “Bruxelles s' organise pour l' émancipation des jeunes” Marie De Leener Stafmedewerkster Vorming

In 't kort Vzw D'BROEJ is een fusieorganisatie van 7 Werkingen Maatschappelijk Kwetsbare Kinderen en Jongeren (“wmkj's”): Centrum West en Vereninging van Marokkaanse Jongeren in St Jans Molenbeek, Chicago en Mini- Anneessens in het centrum, Peterbos in Anderlecht, Ratatouille in Schaarbeek en APTL in Laken Daarnaast is vzw d'broej een steunpunt voor wmkj Foyer en asbl La 'J' in St Jans Molenbeek, wmkj Chambery in Etterbeek en asbl Alhambra in Kuregem (A'lecht)

In 't kort Waar staan we voor? Onze kinderen en jongeren worden vooral geconfronteerd met de negatieve aspecten van onze maatschappelijke instellingen en genieten minder van het positieve aanbod. D'BROEJ wil via een geëngageerd werk bijdragen tot de emancipatie, zowel individueel als collectief, van deze kinderen en jongeren. Vertrekkende vanuit hun leefwereld, de Brusselse quartiers, bieden we een positieve belevingsruimte waarin jongeren hun talenten en competenties verder kunnen ontplooien en hen op die manier weer een plek te bieden in de maatschappij

In 't kort De jeugdwerkingen kennen een dagelijkse werking buiten de schooltijd (in de week en in het weekend). De activiteiten liggen in de sfeer van laagdrempelige activiteiten, ateliers, projecten, uitwisselingen en vorming. Participatie en emancipatie staan voorop. Voorbeeld: luistermoment De werkingen beschikken over een beroepskader (itt klassiek, mainstream jeugdwerk) De werkingen zijn gesitueerd in kansarme buurten en bereiken hoofdzakelijk het doelpubliek dat in die wijken woont. We richten ons op de leeftijdscategorie: 6-26 jaar

Stelling “Met maatschappelijk kwetsbare jongeren een (artistiek) project opzetten heeft minder kans op slagen dan een project opzetten met middenklasse jongeren”

NIET WAAR Het komt er maar op aan dat je het te goei aanpakt En hoe dan?

Project Een project opzetten werkt altijd als de DMD driehoek klopt ttz. de doelstelling – doelgroep – methode van je project klikt in elkaar, is voortdurend op elkaar afgestemd vb. leiderschapsvorming

Een project slaagt als... de doelstelling van je project duidelijk is en gecommuniceerd naar je groep de doelstelling enigzins overeenkomt met de doelstelling van je 'gasten' het thema van het project aansluit bij hun leefwereld en dus samen met hen 'gekoze' wordt (participatie) het project gedragen wordt door je jongeren (individuele of collectieve meerwaarde) de expressievorm (methode) aansluit bij wat zij leuk, interessant vinden

Een project slaagt als... het project zinvol is en effectief al is het maar iets kleins kan 'veranderen' (emancipatorisch) het project begeleidt wordt door een 'ploeg' die aan hetzelfde doel wil werken en er dus ook afspraken gemaakt zijn het engagement van de jongeren en de begeleiding maximaal is de verschillende fasen van projectmatig werken aan bod komen: recrutering, groepsvorming, luisteren, ideeën verzamelen, idee kiezen, leer meer, voorbereiden, uitvoeren, evalueren, feesten het een succeservaring is voor de deelnemers er een zichtbaar resultaat is

Tips en trics Neem vooraf je tijd om de doelstellingen duidelijk te krijgen Overleg met de begeleidingsploeg waar jullie naartoe willen Wees écht tov je collega's en deelnemers Wees enthousiast! Sta aan de kant van de gasten! Houding: je engagement gaat verder dan het project op zich – wees nabij, niet afstandelijk, zie ze graag! Vb. welzijnsvragen

Tips en trics “Luister” naar de deelnemers aan je project – censureer niet te veel! Vb levenslijn, als ik koning was... Laat je groep (mee) beslissen, kiezen Werk participatief (methodisch)! Werk met inschrijvingsavonden en eventueel een selectieprocedure (engagement en motivatie checken) Vb. engagementsverklaring Start je project met een 'hippe' startavond met drankje en versnapering

Tips en trics Investeer in de groepsdynamica Leg je lat niet te laag Stuur regelmatig bij – evalueer en pas aan Respecteer de duur van het project, geef er mogelijks inspraak in Maak afspraken en regels samen met hen Vb. symbolen (gsm, te laat,...) Afhankelijk van de leeftijd geef je je deelnemers verantwoordelijkheid over onderdelen van je project Vb. street art festival

Samenvattend Een project opzetten met onze jongeren kan! DMD moet kloppen Kies voor een maximale participatie in de verschillende fasen van het project Ga voor een aansluiting bij hun leefwereld (zowel inhoudelijk als methodisch) Wees flexibel en enthousiast

Vragen ??????