Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maken van een sollicitatiebrief.
Advertisements

Briefconventies 6 januari 2014
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Mijn gegevens op het web!?
Hoe maak ik een goed online cv?
Social media gebruiken om een baan te vinden
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Sollicitatiegesprek.
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Een leuke (vakantie)baan is dichterbij dan je denkt!
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Hoe word ik uitgenodigd voor een gesprek?
Voorzetsels.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Talent in Ontwikkeling
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
DE SOLLICITATIEBRIEF = VISTEKAARTJE NUMMER 1
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Het bacheloreindproject (BEP) 1BT04 / 1GT04
Ken je kracht…Deel je kracht…
Het nieuwe solliciteren:
De dag van het solliciteren - introductie
Visie & Strategie.
Motivatiebrief Stage Regels en tips.
De dag van het solliciteren Blok 1
Leren Solliciteren Zelfverkenning Arbeidsmarktverkenning Het CV
Een expeditie waarin Social Media worden ingezet om U beter te presenteren EN gevonden te worden.
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Arbeidsmarkt Als je op de markt loopt zie je om je heen verschillende kopers en verkopers. De vraag naar een product bestaat uit de mensen die een product.
Solliciteren! Een vak op zich.
Zakelijke communicatie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SLC21 : Solliciteren Solliciteren 1 : De sollicitatie-brief
Niets is wat het lijkt.
1 : De sollicitatie-brief + Curriculum vitae 2 : Het sollicitatie-gesprek 3: Vervolgprocedures SLC21 : Solliciteren.
Reflecteren.
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Sollicitatie tips Belangrijke zaken Tips&tops 1. Indeling: Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief lay out Sollicitatiebrief inhoud Sollicitatiebrief.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
OPVALLEN EN JEZELF ONDERSCHEIDEN ALS PROFESSIONAL.
Talent in Ontwikkeling
Workshop Baukelien van Minnen. LinkedIn  LinkedIn – 5,9 mio profielen in Nederland op een beroepsbevolking van 6,1 mio (mbo+)  78% van de mensen op.
Examenvoorbereiding schrijfexamen.
Lezen, schrijven en argumenteren
Laat jezelf ZIEN bij je sollicitatie
Sollicitatiebrief schrijven!
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Talent in Ontwikkeling
© UNIEK IN DE KLAS.
SCHRIJF JE SOLLICITATIEBRIEF EN CV
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
De zakelijke brief.
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Hoofdstuk 3: Hoe kom je aan werk?
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Schrijven Zakelijke brief.
H3 Hoe kom je aan werk?.
Werken in een arbeidsorganisatie
Zichtbaarheid Creëren
Transcript van de presentatie:

Jezelf waarmaken Laat je ZIEN in je sollicitatiebrief Lezing voor Meppel United, 30 oktober 2013

Curriculum vitae In je cv vermeld je alles wat belangrijk is. Correct en overzichtelijk. Zorgvuldig aangepast aan de sollicitatie (let ook op details!). Pas op dat je de baan niet misloopt door ‘overdreven eerlijkheid!’

Brief Gefeliciteerd! Je cv is interessant genoeg. Nu moet je brief de lezer verder overtuigen. Alleen beweren wat je kunt waarmaken. ...dus: voor jezelf mag er geen twijfel bestaan over je geschiktheid (anders solliciteer je niet). Toon van gelijkwaardigheid: professionele presentatie!

Brief Je hebt maar één A4’tje... ...dus laat je kennen! Verstrek geen informatie die bij de lezer al bekend is. Alles wat je schrijft moet nieuw zijn (of ‘als nieuw’ geformuleerd).

Opening: bron en doel Meestal houd je de openingsalinea ‘veilig’. Hier super-origineel willen zijn komt vaak geforceerd over. Meld hoe je aan de vacature komt en wat je doel is.

De werkgever en jouw rol Zeg iets zinvols over hoe jij als geïnteresseerde naar de organisatie kijkt én hoe je daar een rol voor jezelf in ziet. Je laat zien dat je je verdiept hebt in het bedrijf.

Zet jezelf professioneel neer In personeelsadvertenties ontkom je niet aan clichés. Herhaal die nooit letterlijk. Noem de belangrijkste eigenschappen waarom ze JOU moeten kiezen (en niet een ander). Laat het oordeel aan de lezer over. Verwijs overtuigend naar iets wat/iemand die jouw geschiktheid bevestigt: cv, succes, referentie (letterlijk: verwijzing).

Persoonlijke kwaliteiten Als je weet wie je beoogde werkgever is, weet je welke kant van jezelf je moet laten zien. Benadruk waarin jij je onderscheidt. Concentreer je op je eigen basiskwaliteiten. Dat zijn de kwaliteiten die je altijd kunt waarmaken. Sluit aan op eisen uit de advertentie, maar herhaal die niet.

Motivatie van binnenuit Je motivatie voor de functie is duidelijk: jij wilt die baan! Dat gelooft de lezer wel. Het gaat om de ‘motivatie van binnenuit’: de manier van werken die je altijd kunt waarmaken.

Jezelf uitnodigen + afsluiten Eindig vol vertrouwen, maar laat de beslissing om jou uit te nodigen over aan de lezer. Houd de zakelijke toon vast. Afsluiting ‘Met vriendelijke groet’ + ruimte + voor- en achternaam. Op een ‘papieren brief’ zet je daartussen een handtekening.

Stijl ‘De keuze uit de taalmiddelen die jou ter beschikking staan om een bepaald/gewild effect te bereiken.’ Laat zien wie JIJ bent (in woorden die het bij de lezer goed doen).

Geen clichés Dooddoeners en platgetreden paden zijn de vijand van het persoonlijke. Hoe minder clichés, hoe meer JIJ naar voren komt.

Zwarte lijst uitdaging (aangaan) op het lijf geschreven flexibel 9-tot-5-mentaliteit leuk spin in het web out-of-the-box proactief ...sluit perfect aan bij... klantgericht mensenmens teamspeler (of nóg erger: teamplayer) innovatief creatieve duizendpoot win-winsituatie resultaatgericht dynamisch zowel solo als in teamverband enz.

Tip Laat je brief altijd nakijken door twee kritische deskundigen Bij voorkeur mensen die jou goed kennen. Zij kunnen beoordelen of de brief bij jou past.

Aanbieding Meppel United-aanbieding: In een half uur de puntjes op de i* voor € 25. *Schrijf een goede brief volgens de methode Jezelf waarmaken uit deze lezing. Ik mail je de brief terug, voorzien van nuttige tips en aanpassingen. Daar ga je dan zelf mee aan de slag. Hierna volgen echt de laatste puntjes op de i.