Veranderen in de praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Organisatieverandering
Advertisements

Slow Change haast me niet, want ik heb weinig tijd... website en beweging voor professionals in organisatieverandering vergaar- en uitwisselplaats voor.
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Communicatie en draagvlak
Implementatie van de UNCO-MOB
Ondernemen in de praktijk
Medezeggenschap en de Benchmark
STRATEGISCHE PLANNING
….een korte presentatie
basisstrategieën van implementeren (1) bron: Pendlebury
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Hogescholen in Dialoog
Implementeren Wat komt er zo al bij kijken? Johan Cruijff
Visie Mensontwikkeling WSD
Logical Framework Approach
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 12 Conflicthantering
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Leidinggeven en coachen
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Basistraining groepsmaatschappelijk werk
Operatie Tychon. Tychon Historie Negatief satisfactieonderzoek Minder van bovenaf sturend FBB meer coachend DPM Decentraal Personeels Management -Methoden.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Een theoretische verkenning
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Competentiegericht leren vmbo
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Analyse maatschappelijk vraagstuk
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Naar een duurzaam HRM beleid
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 5 Onderdeel : CULTUUR
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Workshop Van prestatie-index naar (verbeter)plan Ledenbijeenkomst VGN Uitkomsten eerste ZI meting Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg 15 december 2010 Aangepaste.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Conflicten bieden perspectief Grote transities in onze samenleving zijn vol van conflict Wat kán de rol van mediation hierin zijn?
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
The making of: Omgevingsvisie
Transcript van de presentatie:

Veranderen in de praktijk Verandermanagement Veranderen in de praktijk

programma 13.00 uur Welkom Veranderen, betekenis, korte oefening 13.10 uur Verschillende invalshoeken, brillen om naar verandering te kijken 13.30 uur Kleuren van verandering Test doen, uitleg, casus in kleurgroepen 15.00 uur Pauze 15.15 uur Nabespreking, betekenis 16.00 uur Bespreking in gemixte kleurgroepen Welke kleur heeft jouw organisatie en hoe kom je dat tegen? 16.50 uur Afsluiting met een “veranderverhaal”

Waarom is veranderen complex Waarom is veranderen complex? Een vis weet niet hoe het is op het droge… Juist in situaties waar verandering nodig is, ontbreekt vaak het veranderend vermogen . . . Met 5 minuten verhitten heb je een gekookt eitje Na 21 dagen kun je ook een kuikentje hebben Managers willen nog wel eens kuikentje in 5 minuten!

Welke twee steekwoorden komen bij je op bij de gedachte aan veranderen?

veranderen gewenste resultaat wie beoordeelt criteria Aanleiding Ontwikkelkeuze of dwang, De belangen, Interne of externe motivatie? einddatum & deadlines belasting organisatie wat is realistisch Eindresultaat Waarom? Planning veranderen Aanpassing van: Producten? Werkprocessen? de organisatiestructuur? Marktkeuzes? organisatiecultuur? Waar begin je Welke strategie Processen Aanpak Wat Context Wie Sense of urgency? Politieke onrust? Nieuwe markt? Veel andere projecten? Doelgroep, Aantal en niveau Historie Opvattingen Cultuur Rollen

1e orde veranderingen; Aanpassen van wat bestaat Bijvoorbeeld technische vernieuwing, veranderingen van routines, of verandering van systemen. De problemen zijn bekend en de oplossingen in grote lijnen ook, er is bekend wat nodig is Vaak met behulp van de ontwerpstrategie, top down, gestuurd, weinig ruimte voor inbreng, eindresultaat/doel is helder. 2e orde veranderingen Vernieuwen van het bestaande Verandering van strategie, cultuur, structuur, mensen zijn hierin betrokken Verandering in samenhang, gefaseerd Fusie, reorganisatie, herinrichting van werkprocessen Vaak met behulp van de ontwikkelstrategie, veel participatie, aandacht voor draagvlak

Ontwerpstrategie top down, gestuurd, weinig ruimte voor inbreng, expertaanpak Ontwikkelstrategie veel participatie, aandacht voor draagvlak, vergroten verandervermogen, gebruiken van kennis en ervaring Machtsstrategie opdracht vanuit top, dreigen met sancties, alleen geschikt bij concrete doelen, top moet echte macht hebben Onderhandelstrategie uitruilen, compromissen zoeken , zoeken naar evenwicht in belangen, meerdere partijen met veel invloed Dialoogstrategie achterhalen van vraagstukken en nieuwe mogelijkheden, complexiteit in beeld te brengen, samen in gesprek, meest geschikt voor de transformatie

De kleuren van verandering Afstemming, consensus, draagvlak, win-win, coalitievorming, posities en macht, doel dat haalbaar is, politieke benadering Eerst denken dan doen, structuur, afspraak is afspraak, projectmatig werken, doel dat is bepaald, volgen en bijsturen, projectbenadering Motivatie, groepsprocessen, sfeer, rituelen, samen, beoordelen en belonen, doel dat motiveert, groepsbenadering Veranderen is leren, communiceren, coachen, action learning, doel lerend behalen, leergerichte benadering Evolutie, zelfsturing, dialoog, zingeving, aanpassingsvermogen Open Space, doel dat zin en energie geeft, benadering vanuit zingeving, betekenisgeving

Maak een korte analyse: Casuswerk Aan de hand van een ingebrachte casus gaan we aan de slag in vijf groepen. Maak een korte analyse: Is het een 1e orde of een 2e orde verandering Welke aspecten in de casus vindt je het belangrijkst? Welke strategie kies je? Beschrijf kort de acties die je in het veranderproces wilt uitvoeren Leg de uitkomsten vast op een flap

Nabespreken Loop met jouw groepje bij de uitkomsten van de anderen langs Wat valt op? Overeenkomsten, verschillen, specifieke aanpak Wat is naar jullie oordeel de dominante kleur in de aanpak van de anderen?

De spanning tussen de manager en de professional de hierarchische manager de autonome professional Domein van de professional Beslissingen over eigen werk Domein van de leiding Toewijzen van middelen grensbeslissingen Oplossen van conflicten Onderhandelen Beslissen Pocketveto

De organisatie als ijsberg Doelen Beleid Structuur Regels, procedures Werkverdeling Percepties Gevoelens Sociale codes Macht Ongeschreven regels

Circle of concern / Circle of influence … Waar maak je je zorgen om? Waar heb je invloed op? Is dat in lijn met je veranderopdracht? Waar zou je invloed op moeten uitoefenen om succes te hebben? Of: hoe kan je de veranderopdracht herformuleren binnen je beïnvloedingsmogelijkheden? Circle of concern Circle of influence . . . kan helpen om je mogelijkheden en beperkingen vanuit jouw rol als veranderaar helder te krijgen.

CULTUUR STAAT NIET OP ZICHZELF Cultuur kan worden beschouwd als het resultaat van verschillende beïnvloedende factoren Cultuur is dus niet als zelfstandig object te bewerken maar alleen via het bewerken van die beïnvloedende factoren Cultuur wordt voelbaar in bijvoorbeeld veiligheid, uitdaging, saamhorigheid, loyaliteit, zakelijkheid, vrijheid, nieuwsgierigheid, erkenning, ambitie, acceptatie Cultuur kent spanningsvelden: Intern gericht versus extern gericht Procesgericht versus productgericht Mens centraal versus regels/procedures centraal Losse sturing versus strakke sturing

Mensen Medewerkers met kennis, kunde, historie, leeftijd, geslacht, herkomst Organisatie, structuur, taken bevoegdheden, faciliteiten Communicatie, beleid, strategie, Maatschappelijke opdracht, Politieke, maatschappelijke invloeden Externe omgeving (context) CULTUUR Interne omgeving (structuur) regels en procedures, methoden, technieken, producten Procedures

Medewerkers met kennis, kunde, historie, leeftijd, geslacht, herkomst Organisatie, structuur, taken bevoegdheden, faciliteiten Communicatie, beleid, strategie, Maatschappelijke opdracht, Politieke, maatschappelijke invloeden Externe omgeving CULTUUR Interne omgeving regels en procedures, methoden, technieken, producten

Medewerkers met kennis, kunde, historie, leeftijd, geslacht, herkomst Organisatie, structuur, taken bevoegdheden, faciliteiten Communicatie, beleid, strategie, Maatschappelijke opdracht, Politieke, maatschappelijke invloeden Externe omgeving CULTUUR Interne omgeving regels en procedures, methoden, technieken, producten

Medewerkers met kennis, kunde, historie, leeftijd, geslacht, herkomst Organisatie, structuur, taken bevoegdheden, faciliteiten Communicatie, beleid, strategie, Maatschappelijke opdracht, Politieke, maatschappelijke invloeden Externe omgeving CULTUUR Interne omgeving regels en procedures, methoden, technieken, producten

Methodiek,procedures, regels PROCEDURES STRUCTUREN Communicatie Organisatie, sturing, verbinding, CONTEXT aard en doel van werk, druk, maatschappij CULTUUR MENSEN Kennis, ervaring, stijl, historie Successen en verliezen Bijgesteld model Hofstede