Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister” 28.11.2012.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Privacywetgeving - toegang tot het schooldossier
Advertisements

Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Stagemarkt en Bron Ellen Bominaar 25 september 2009.
Ato Harley Pempamsie vzw 5 October 2012
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
Omstandigheidsverlof en verlof wegens overmacht
Johan Vandendriessche
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Cied en Biometrie F. Maes. Agenda •Elektronische identiteitskaart van Belg 10 jaar geldig -Stand van zaken •Project Biometrie -Stand van zaken.
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
Personen- en familierecht II: Ouderschap, gezag en minderjarigheid
Overdracht Payers (v1.0).
Provinciale ronden mei 2008
De elektronische identiteitskaart Denis Van Melsen.
TOEGANG TOT HET RIJKSREGISTER WETTELIJKE VERPLICHTING VAN TRANSPARANTIE Toegang tot het Rijksregister.- Identificatie van de personen die de transacties.
2 en 4 juli 2013 Invoering van de biometrische gegevens in de verblijfstitels Informatiebijeenkomsten voor alle gemeenten van het Koninkrijk België.
netwerk organisatiebeheersing
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Personen- en familierecht I: Algemene bepalingen en samenlevingsvormen
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” 6 november 2013.
Ontwerp van wet houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister” I. Delhez
KINDERBIJSLAG-REGLEMENTERING theoretische aspecten
Samenwerking POD MI, KSZ, RR en DVZ Provinciale ontmoetingen – herfst 2010.
HET GELIJKVORMIG MAKEN VAN HET RIJKSREGISTER EN VAN HET BESTAND MET DE AFGEVOERDEN,GEHOUDEN DOOR DE KSZ ADVIES 14/2005 van 28 september 2005 van de Commissie.
SERVICE LEVEL AGREEMENT
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
IVRK EN HET FAMILIERECHT Ccra-symposium 27 juni 2012 Toepassing van het ivrk in de Nederlandse rechtspraak Mr E.A.A. van Kalveen.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
ONLY ONCE Gevolg van regeerakkoord van 2003 : FODs zullen vanaf 1 januari 2005 geen gegevens of attesten meer opvragen aan de burgers die door hen al werden.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Overdracht Patiënt (v 1.0)
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
De ondernemersvolmacht
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
Recht.
Informatiesessie Ateliers voor het Actief Zoeken naar Werk (AAZW) Projectoproep
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Christiane Rouma
22 oktober 2014 Wet van 15 december 2013 houdende diverse bepalingen inzake administratieve vereenvoudiging Deel “Rijksregister”
Hfdst. 25 Burgerlijk recht Blz Identiteitsgegevens Voornaam/-namen: Ouders kiezen de voornaam/-namen van hun kind. De ambtenaar van de Burgerlijke.
Vluchtelingen, asielzoekers en recht
Elektronische gegevensuitwisselingen met de Directie-generaal Personen met een handicap.
Woonprogrammatie West-Vlaanderen
Gebruikerscomité van het RRNP Preventie en bestrijding van identiteitsfraude. Christophe Verschoore Coördinator Preventie en bestrijding van identiteits.
Gebruikerscomité van het Rijksregister - Comité des utilisateurs du Registre national
Nieuwe wijze van overleg met de gebruikers van het RR Isabelle Delhez
28/02/20162 Wet rond voorlopig bewindvoerder dateert van 17 maart 2013 Gepubliceerd in Belgisch staatsblad op 14 juni 2013 In werking getreden op 1 juni.
ONBEKENDE GEBOORTEDATA IN DE BRP. Identificerend voor persoon, ouder, echtgenoot/GP en kind Bepalend voor toepassing recht Bepalend voor toekenning voorzieningen.
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Algemene vergadering 26/10/2016 Assemblée générale.
TIJDIG ZORGEN VOOR JE ZORG BIJ HET LEVENSEINDE Een goed idee? 1.
Peter Grouwels Communicatiedienst
PREVENTIE EN BESTRIJDING VAN IDENTITEITSFRAUDE Christophe Verschoore
Externe tevredenheids-enquête 2017 Resultaten
Ondertekenen briefwisseling gemeentebestuur
Mediprima en Dringende Medische Hulp
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
Overzicht van de ontwikkelingen in verband met het regelgevend kader
Transcript van de presentatie:

Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”

CONTEXT Federaal Actieplan Administratieve Vereenvoudiging 2012 – 2015 van de Minister van Begroting en Administratieve Vereenvoudiging

Voorstellen Voor het Departement Binnenlandse Zaken werden meerdere voorstellen geformuleerd, waarvan enkele betrekking hebben op de Algemene Directie Instellingen en Bevolking

Algemene Directie Instellingen en Bevolking Bepaalde voorstellen hebben rechtstreeks betrekking op de ADIB: -Nieuwe gegevens: verwantschap, onbekwaamheid en contactgegevens (e- mailadres, telefoonnummer,…) -Modernisering van “Mijn dossier” (verbetering van de optie “Fouten melden”) -Registratie van de gegevens vermeld op een akte van de burgerlijke stand, door de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvindt (e-Birth en e-Death)

Voorontwerp van wet Van alle voorstellen werden er twee opgenomen in het voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, in het hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging”

Die voorstellen betreffen twee doelstellingen: Verbetering van de volledigheid van het RR: - nieuwe gegevens - nieuw ingeschrevenen Administratieve vereenvoudiging: - e-Birth en e-Death - elektronische handtekening

Nieuwe gegevens Afstamming in stijgende (reeds geregistreerd in de bevolkingsregisters) EN dalende lijn in de eerste graad Juridische onbekwaamheid – Handelingen en beslissingen betreffende de bekwaamheid van de meerderjarige en de onbekwaamheid van de minderjarige, alsook de vermelding van de vertegenwoordiger of de persoon die de meerderjarige of de minderjarige bijstaat (reeds geregistreerd in de bevolkingsregisters) – IT 111 en

Nieuwe gegevens De creatie van die twee nieuwe wettelijke informatiegegevens beantwoordt aan een verzoek van talrijke actoren: notarissen, instellingen van sociale zekerheid,… De gemeenten zullen één jaar de tijd krijgen om die nieuwe informatiegegevens in te voeren

“Nieuw ingeschrevenen” «Elk in België geboren kind, van wie de ouders niet ingeschreven zijn in de registers bedoeld in artikel 2 van de wet van 8 augustus 1983 tot regeling van een Rijksregister van de natuurlijke personen, en voor wie een geboorteakte werd opgemaakt, wordt ingeschreven in de bevolkingsregisters van de gemeente waar de akte werd opgemaakt als het de Belgische nationaliteit bezit, en in het wachtregister in de andere gevallen.»

Administratieve vereenvoudiging - e-Birth en e-Death = registratie in het RR van de informatiegegevens vermeld op een akte van de burgerlijke stand, door de gemeente waar de gebeurtenis plaatsvindt = die twee projecten bevinden zich momenteel in een pilootfase  het is dus van belang om daarvoor een wettelijke basis te creëren

Administratieve vereenvoudiging Elektronische handtekening: de waarde preciseren van de elektronische handtekening aangemaakt door middel van de e-ID  «gelijkgesteld met een handgeschreven handtekening en wordt geacht te voldoen aan de definitie van een geavanceerde elektronische handtekening voorzien in artikel 4, §4, van de wet van 9 juli 2001 houdende vaststelling van bepaalde regels in verband met het juridisch kader voor elektronische handtekeningen»

Stand van zaken van het dossier Het deel betreffende het Rijksregister werd geïntegreerd in het voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging”. Wait and see!