Portefeuillehouders-overleg Jeugd Decentralisatie jeugdzorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Advertisements

3D’s Gevolgen van decentralisaties voor gemeenten
Transitie Jeugdzorg.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Workshop Bovenlokale samenwerking Bijeenkomst transitiemanagers jeugd
Transformatie Jeugdzorg
Transitie jeugdzorg.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Decentralisatie AWBZ april 2013
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Zorginkoop 2012 portefeuillehoudersoverleg 1 december 2011.
Diversiteit & Jeugdzorg
Jeugdzorg- Drang en dwang in de jeugdzorg
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Nieuw Rotterdams Jeugdstelsel
Commissie Jeugdzorg en Sociaal beleid 8 juni 2006 Jeugdzorg, wat is dat dan?
juni Transitie jeugdzorg
Decentralisatie van de Jeugdzorg en Eigen Kracht
Passend Onderwijs & Transitie Jeugdzorg Passend verbinden!
Thema bijeenkomst raadscommissie Maatschappij 20 oktober 2011
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisatie jeugdzorg
Workshop CLB 1 juni 2013 Rob de Geest en Gülhan Keskin-Akdemir
Informele netwerken rondom kwetsbare groepen binnen jeugdzorg
Jeugdzorg naar gemeente
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Cliëntenraden en WMO raden De Wolden en Hoogeveen 8 oktober 2014
Welkom Programma Korte terugblik Veranderingen in de wetgeving
Verbinden van zorg en onderwijs
Decentralisatie, een oplossing voor het toenemend beroep op jeugdzorg?
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Inkoop Jeugdhulp 2015 Vóór 1 januari 2015 Inkoop 2015: proces
Veranderingen in de zorg vanaf 2015
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project oriëntatie op het beroep Aanvulling op indicatiestelling, financiering AWBZ, Jeugdzorg, justitieel kader Kwartaal 2.
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Jeugdzorg & Justitiabelen
Van AWBZ naar Wmo: van verzekerde rechten naar compensatieplicht Drs. Linda Hazenkamp Vereniging van Nederlandse Gemeenten 28 maart 2011.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Stelselwijziging zorg voor jeugd Regiobijeenkomsten MO-groep September/oktober 2012 Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Geen kind buiten spel Stelselwijziging zorg voor jeugd Bijeenkomst BOJOZ 27 januari 2012.
Jeugdzorg De opdracht Reikwijdte en verantwoordelijkheden Veranderingen in de doelgroep Kosten zorg voor jeugd in Gouda Spoorboekje besluitvorming.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Presentatie RTG 11 juni 2012 Transities Awbz en Jeugdzorg “Transformeren en integreren”
Regionale Samenwerking Dalfsen, Deventer, Hardenberg, Kampen, Olst- Wijhe, Ommen, Raalte, Staphorst, Steenwijkerland, Zwartewaterland, Zwolle Ruim
Bovenlokale samenwerking in de zorg voor jeugd Andre Schoorl (minVenJ) Wim Hoddenbagh (VNG)
Stelselwijziging zorg voor jeugdigen Masterclass transitie jeugdzorg Léon Wever directeur Jeugd 26 mei 2011.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Werkatelier Transitie 18 juni Transitie: een mooie klus!
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Het perspectief van de Gelderse Jeugdzorg Het perspectief van de Gelderse Jeugdzorg Nijmegen, 8 april 2011 Henk van Oosteren
Wat is provinciale jeugdzorg? Hans Esmeijer Gedeputeerde provincie Gelderland Jeugd en Gezin I Rol van de provincie II De veranderingen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
Regio Nijmegen Presentatie Decentralisatie AWBZ & Jeugdzorg en het gedwongen kader 4 november 2013.
Decentralisatie Jeugdzorg
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Portefeuillehouders-overleg Jeugd Decentralisatie jeugdzorg 30 juni 2011

Decentralisatie Jeugdbeleid: basis Wat gemeenten nu al doen: Jeugdgezondheidszorg Opvoed- en opgroei ondersteuning Ambulante hulpverlening Wat doet nu de Stadsregio en wordt gedecentraliseerd: Toegangstaken BJZ Ambulante zorg Open residentiële zorg Pleegzorg Crisishulp Jeugdbescherming en jeugdreclassering Wat gebeurt nu landelijk en wordt gedecentraliseerd: Gesloten jeugdzorg (vanuit het Rijk) Jeugd-ggz (Zvw of PGB/AWBZ) Jeugd-lvg (AWBZ) Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 2

Waar hebben we het over: de aantallen en geld Wet op de jeugdzorg Ambulante hulp 44.267 917 miljoen Open residentiële zorg 11.805 Pleegzorg 20.144 Dagbehandeling 9.816 Spoedeisende zorg (crisis) 9.132 Gesloten jeugdzorg 3.225 160 miljoen Toegangstaak BJZ 187 miljoen Just. kader Jeugdbescherming ((gezins)voogdij) 37.820 275 miljoen Jeugdreclassering 10.883 57 miljoen AWBZ Jeugd-lvg 12.970 510 miljoen Pgb j-ggz Pgb j-lvg 33.600 329 miljoen 168 miljoen ZVW Jeugd-ggz 147.000 470 miljoen Totaal 3.072.000 miljoen (-300 miljoen) Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 3

Wijzigingen in de financiën Structurele bezuiniging 300 miljoen structureel Eerste bezuiniging van 80 miljoen in 2015 ingeboekt Decentralisatie begeleiding AWBZ Extramurale begeleiding wordt gedecentraliseerd van AWBZ naar gemeente: individuele begeleiding (o.a. woonbegeleiding) en groepsbegeleiding (o.a. dagbesteding j-ggz en j-lvg) Overheveling budget naar Wmo (circa 3 miljard + uitvoeringskosten) Positie PGB nog niet duidelijk. Algemene lijn: versoberen. Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 4

Stadsregionaal / Provinciaal kader Waar gaat het over - Toegangstaken BJZ - Ambulante zorg - Open residentiële zorg - Pleegzorg - Crisishulp - Gesloten jeugdzorg Wie subsidieert Stadsregio Rotterdam Hoe wordt het betaald Ministerie van VWS Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 5

Toegangstaken BJZ (Provinciaal / Stadsregionaal kader) Waar gaat het over - Indicatiestelling - Toewijzing van zorg - Ook voor j-ggz en j-lvg Wie voert uit Bureau Jeugdzorg Landelijk budget 187 miljoen Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 6

Ambulante zorg (Provinciaal / Stadsregionaal kader) Waar gaat het over Hulp voor jeugdigen met opvoed- of opgroeiproblemen. Deze hulp wordt gegeven terwijl de jeugdige gewoon thuis woont. Het gaat bijvoorbeeld om gezinscoaching of -begeleiding, dagbehandeling, trainingen, begeleiding van tienermoeders, ouderbegeleiding. Wie voert uit Zorgaanbieders, zoals STEK, TriviumLindenhof, Prokino en Timon. Aantallen 44.267 trajecten . Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan.

Open residentiële zorg (Provinciaal / stadsregionaal kader) Waar gaat het over Hulpverlening aan jongeren die (tijdelijk) dag en nacht buiten hun eigen omgeving verblijven, eventueel in combinatie met bijzonder onderwijs of pleegzorg. Het gaat bijvoorbeeld om leefgroepen, woongroepen, gezinsgroepen, cursushuizen, kamertrainingscentra. Let op: géén tussenkomst van de rechter. Wie voert uit Jeugdzorgaanbieders, zoals Stek, TriviumLindenhof, Horizon, Prokino en Timon. Aantallen 11.805 trajecten Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 8

Pleegzorg (Provinciaal / stadsregionaal kader) Waar gaat het over Kind gaat tijdelijk in een ander gezin wonen, omdat thuis wonen (even) niet meer gaat. De reden kan liggen in het kind, maar ook in de thuissituatie. Er bestaan verschillende vormen: vakantiepleegzorg, weekendpleegzorg, dagpleegzorg, pleegzorg in crisissituaties en pleegzorg voor langere tijd. Wie voert uit Zorgaanbieders zorgen voor begeleiding, zoals Horizon en Flexusjeugdplein. Feitelijke opvang vindt plaats in pleeggezinnen. Aantallen 20.144 trajecten Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 9

Crisishulp (Provinciaal kader / stadsregionaal kader) Waar gaat het over Hulp in acute situaties. Crisishulp kan zowel ambulant als residentieel zijn. Bij ambulante crisishulp gaat het om kortdurende, maar intensieve interventies binnen het gezin. Bij residentiële crisishulp kan het zowel gaan om vrijwillige als gedwongen verblijf in de crisisopvang. Crisishulp is tijdelijke opvang, in afwachting van een plaatsing elders. Wat dat is, hangt af van aanleiding. Wie voert uit Jeugzorgaanbieders, zoals Trivium, Lindenhof. Aantallen 9.132 trajecten Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 10

Gesloten jeugdzorg (Provinciaal kader / stadsregionaal kader) Waar gaat het over Zorg en behandeling van jeugdigen en jongeren met ernstige opvoed- en opgroeiproblemen. Bescherming voor de jongere zelf of zijn omgeving. Het gaat om zorg, niet om straf. Het kan zowel gaan om gesloten als besloten setting. Rechter moet een ‘machtiging gesloten jeugdzorg’ verlenen. Wie voert uit Tot 2008: uitvoering in Justitiële Jeugdinrichting (JJI’s) Sinds 1 januari: Jeugdzorg plus aanbieders, aangewezen door de minister, o.a. Avenier in samenwerking met Horizon Aantallen 3.225 trajecten Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 11

AWBZ Waar gaat het over Jeugd-ggz Jeugd-lvg Wie koopt in Zorgverzekeraars. Hoe wordt het betaald AWBZ, Zorgverzekeringswet Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 12

Waar hebben we het over: de aantallen en geld Wet op de jeugdzorg Ambulante hulp 44.267 917 miljoen Open residentiële zorg 11.805 Pleegzorg 20.144 Dagbehandeling 9.816 Spoedeisende zorg (crisis) 9.132 Gesloten jeugdzorg 3.225 160 miljoen Toegangstaak BJZ 187 miljoen Just. kader Jeugdbescherming ((gezins)voogdij) 37.820 275 miljoen Jeugdreclassering 10.883 57 miljoen AWBZ Jeugd-lvg 12.970 510 miljoen Pgb j-ggz Pgb j-lvg 33.600 329 miljoen 168 miljoen ZVW Jeugd-ggz 147.000 470 miljoen Totaal 3.072.000 miljoen (-300 miljoen) Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 13

Jeugd-GGZ (AWBZ) Waar gaat het over Diagnostiek, behandeling en begeleiding van jongeren met psychiatrische of psychosociale klachten, zoals angst- en dwangstoornissen, autisme, dwangstoornissen. Hulp kan zowel residentieel als ambulant zijn. Wie voert uit Instellingen in de jeugd-ggz , zoals Pameijer en Yulius. Aantallen en budget 147.000 trajecten 470 miljoen 329 miljoen (PGB’s) Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 14

Jeugd-LVG (AWBZ) Waar gaat het over Zorg voor licht verstandelijk gehandicapten. Kinderen of jongeren met een IQ 50-85, vaak combinatie met ontwikkelingsstoornis en problemen in het sociaal aanpassingsvermogen. Vaak ook combinatie met j-ggz. Zowel residentieel als ambulant zijn, als dagbehandeling Wie voert uit Instellingen in de jeugd-lvg, zoals MEE. Aantallen en budget Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 15

Justitieel kader Waar gaat het over Jeugdreclassering: Begeleiding en hulpverlening voor jongeren die verdacht zijn van / veroordeeld zijn voor het plegen van een strafbaar feit. Onder toezichtstelling (OTS) : Toewijzen van een gezinsvoogd die ondersteunt bij het verbeteren van de opvoedingssituatie. De gezinsvoogd kan aanwijzingen geven, ouders behouden het gezag. Voogdijmaatregel : De verantwoordelijkheid voor de opvoeding wordt overgenomen door een voogd. Dit gebeurt relatief weinig. Wie koopt in Stadregio Wie voert uit BJZ Hoe wordt het betaald Jeugdbescherming: Ministerie van VWS / Jeugdreclassering: Ministerie van V&J Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 16

Waar worden gemeenten verantwoordelijk voor Beleidsvorming Verbinden van de verschillende soorten van jeugdzorg Beroep op zwaardere vormen van jeugdzorg verminderen Verbinden van jeugdzorg met bv lokaal Wmo- en onderwijsbeleid Zorgtoeleiding (Vraaggericht) inkopen van zorg Aansturen van uitvoerders (zorgaanbieders, CJG, BJZ) Regievoering in de keten Verantwoording over resultaten ? Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 17

Gezamelijke agenda stadsregio Inzet Stadsregio trekt gezamenlijk op in de voorbereiding op de decentralisatie Tegelijkertijd: bekijken welke opgaven waar worden opgepakt (lokaal, subregionaal, stadsregionaal) Gezamenlijke uitgangspunten voor het proces: Inhoudelijke uitgangspunten (opvoedcontext, samenhangende zorgstructuur) Verbinding tussen de opgaven van gemeenten als regisseur en uitvoerders Gezamenlijke programmaorganisatie Bestuurlijke borging (bestuurlijke conferentie, programmaplan, transitieplan, bestuurlijke afvaardiging) Proeftuinen Stadsregio trekt gezamenlijk op in de voorbereiding op de decentralisatie Deze problematiek speelt al langer. Het laatste jaar hebben de ZAT-evaluatie en het vooronderzoek Centraal Indiceren meer inzicht geboden in een mogelijke oplossing. Deze zijn gestaafd aan wettelijke kaders, aanbevelingen van NJI en Oberond. Vanuit JOS wordt er nu ingestoken op het creëren van 1 loket voor alle zorg in Rotterdam. Op 29 juni is er een discussiebijeenkomst waarvoor sommigen zijn uitgenodigd, maar graag wil ik dit ook breed voorbespreken zodat we goed beslagen ten ijs komen en we kunnen antciperen op vragen die gaan ontstaan. 18