→ business- en ICT-mensen begrijpen‘t en ze werken goed samen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Hoe ontstond dit initiatief ?
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Corporate Portfolio Management
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Strategische vernieuwing door propositieontwikkeling
Facility Management & Ideamanagement A PERFECT MATCH René Blok
de manier waarop een bedrijf onderweg wil zijn
Henk Stultiens voorzitter OBSV Governance groep.  IT-Governance oftwel IT-besturing richt zich op de besluitvorming rond Informatie Technologie i.c.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Hoofdstuk 4 Globale structuur van een project
Nationaal Innovatie Event
Organisatie en beheer Week 2.
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Grip op ICT door grip op architectuur
Het Nederlandse onderwijs:
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
De kracht van HGH Gedreven, doelgericht en met zekerheid naar de juiste oplossing. Gedreven professionals, met de juiste oplossing daar gaat het om. Helder.
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
© de vries business consultancy, 2008
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Business Marketing Management
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
moderniseren van het curriculum.
Producten & Werkprocessen
ArchiValue: de APG-Case
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern
De kracht van NACHON Sinds 1991 zijn wij specialist in transportautomatisering. Transportmanagement zit in ons DNA. Onze focus ligt volledig op de ontwikkeling.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Business en IT Consulting
De inzet van BPM en SOA in een organisatie
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Bouw en verbouw van een accommodatie Het bouwprocess.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Maak agile leiderschap besmettelijk!
Een vergadering organiseren
Les 1: Brainstorm en kennismaken
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Vergadering Personeelsdienst
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
The making of: Omgevingsvisie
Deze complexe relatie wordt beïnvloed door veel factoren, waarvan beslissingen die het management wel of niet neemt, waarschijnlijk de belangrijkste zijn.
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

→ business- en ICT-mensen begrijpen‘t en ze werken goed samen DE IDA INNOVATIE KETEN© 1. goed bestuurbare spreiding van de business en ICT taken en verantwoordelijkheden in je organisatie IT AS A SERVICE, ALS DIENAAR VAN DE ORGANISATIE 2. ‘real time business and it modelling’: modelleer (nieuwe) bedrijfsvisie en –processen, en de ICT en de AO rollen eruit In geval van Complexe Trajecten de twee diensten van www.idainnovatie.nl, gespecialiseerd in business&ict → business- en ICT-mensen begrijpen‘t en ze werken goed samen

….. we praten wel over ketens bij klanten. Maar eigenlijk gaat het OOK om de keten waarvan de ICT zelf deel uitmaakt, met bovendien ontmoeting en integratie met de voorgaande / andere schakels: IDA’s Innovatieketen: Vernieuwen van bedrijfsproces, organisatie en ICT

DE IDA INNOVATIE KETEN© De Kunst van Samen-Werken Dé keten benadering voor innovatie sterk vóór ICT: SOA al vanaf de business Ervaar de IDA Innovatie Keten zelf. Dé denk- en doe-wijze voor procesgericht vernieuwen Vier stappen: apart, en ook geoptimaliseerd. Inter-actief. Sterk teamverband. Betrokken IDA-dialoog, voor de wereld / de doelen van de cliënt. Gevolgd door evt. een Business Case De (ver)nieuw(d)e (bedrijfs-) processen en services voor de cliënt Organisatie en ICT, services architectuur De verandering ”wat” ”hoe” reductie van complexiteit Hoe gaat dit ú helpen… www.idainnovatie.nl

om (in de huidige IDA Innovatieketen): Unibis is ontwikkeld, om (in de huidige IDA Innovatieketen): leefwereld, doelen, strategie, processen, organisatie en ICT te ontwerpen, mbv. een “taal” waarmee je “alles” beschrijft wat je moet weten voor business, organisatie en ICT, met gedefinieerde ordenings- en decompositiecriteria, - en door dit in een interactief en draagvlakvormend proces samen met de klant toe te passen. UNIversele benadering van Bedrijfs- en InformatieSystemen/Services

organisatieketens….extern, en...

Informatie-behoeften Maken en onderhouden architectuur Strategische keuzes De informatiesystemen Evt. resultaat van outsourcen/ offshoren Testen De wezenlijke bedrijfsprocessen Functioneel ontwerp Opstellen requirements, al dan niet buiten de deur laten bouwen organisatieketens - intern….

Beveiligings-deskundige Verander-kundige Beveiligings-deskundige Nu: op weg naar interdisciplinair, verticaal en horizontaal samenwerken, naar ont-moeten…. Alle professies professionaliseren zich steeds verder en bereiken elkaar minder… AO-deskundige Informatie-architect Proces-deskundige Kern: De wezenlijke bedrijfsprocessen, zoals gezien door de Business Professional: met harde (SOA) ordeningscriteria al vanaf de Business, bepaalde syntax en semantiek. ERP expert “Gebruiker” Functioneel ontwerper IT infra-architect, en andere architecten En meer deskun-digen, zoals € FPA-deskundige Test-deskundige

De bedrijfsproces- en services-benadering van IDA de bedrijfsprocesbenadering van IDA is zodanig (qua ordeningsprincipes wo. SOA) dat je meteen je ICT-services kunt maken, als je wilt tijdens het modelleren van je processen, je kunt voor je klant effectief en snel resultaat opleveren (wat), FO is niet/anders nodig, dit maakte het nodig om bedrijfsprocessen op een specifieke manier te formuleren (je begint met een werkwoord, dan een zelfstandig naamwoord, de uitvoerder komt daarvoor, enzovoort) qua “semantiek”, “syntax” en ordeningsprincipes, en ook qua werkwijze om die beschrijvingen te maken (hoe). de eindklant (“gebruiker”) begrijpt heel goed wat er ge-beurt en wat het resultaat is. De aanpak werkt mede van onderop en je overbrugt de kloof business en ICT (wie).

Indien nodig… (herhalen, verdiepen) DE IDA INNOVATIE KETEN© Hoe de aanpak werkt in complexe / grotere trajecten: Fase 1, Verkennen en plannen Fase 8, Gebruiken, beheren, aanpassen Fase 2, Onderzoek Ist en Soll Fase 7 Invoeren op-lossingen Fase 3, (Her)ontwerp bedrijfsproces-senmodel Fase 6 Realiseren oplossingen Fase 4, Vastellen bestu-ring, organisatiestructuur en bedrijfsprocessen Fase 5, (Her)ontwerpen oplossingen

Wat is nodig: de IDA manier van Denken (& Doen) Denk ook aan Lateraal denken van Edward de Bono. Mindmap eventueel voor plaatjes Een directe manier van denken en doen Hoe-zo: Voor creatief doelen stellen, problemen oplossen, meer partijen en belangen betrekken Zonder overdrijven: effectiever dan “polderen”, inclusief project management expertise Brainstormen + structuur + ruimte (“wervelend werken”), ook specialisten werken samen Sterk voor effectieve Doelen, (SOA) Businessprocessen en ICT Services, waarover later meer Pragmatisme, iteratief: verzamelen, én-én, checken, structureren, aanvullen, …. Leiderschapsstijl: luisterend leiden, zelfmanagement, maar: de organisatie moet ook als geheel functioneren Software die iedereen al heeft als ondersteuning, gestructureerde tekst, en een link met mindmap Hoe hiertoe gekomen? Via gestructureerd ontwerpen, het menselijk denken en waarnemen, hoe we omgaan met ordenen, met denk- en doe-barrières, met idealen en spiritualiteit en …. De ordenende principes zijn bewust gemaakt, overdraagbaar en gepubliceerd: → waarmee je “van chaos naar orde” komt tijdens het brainstormen en structureren, → voor het inzetten van ICT → als enabler, voor architectuurprincipes zoals SOA en EDA, voor het ontwerpen van bedrijfsprocessen, voor informatiesysteem services, … Samenwerk-waarden: pro-actief, ex-plorerend, in-teractief, in-terdisciplinair, in-termenselijk “Open source” methode: via boekwinkel / internet (cursus beschikbaar, the proof is in the eating)

Business Model van Innovatie Exploratie & Management©: Verbinden is Kracht -> 1) WAT Bewezen aanpak voor innovatiemanagement (“de IDA InnovatieKeten”) bestaande uit de volgende stappen (dit is gestart tijdens werken voor IBM): welk (nieuw) idee willen we eigenlijk voor onze klanten . Burgers bereiken en wie heeft daar welke belangen bij, hoe overkomen we eventuele barrières, wat moet wie doen om het (bedrijfsmatige of maatschappelijke) doel te bereiken, concreet: ontwerp de effectieve bedrijfsprocessen / waardestromen, organiseer de uitvoering en de besturing zó dat die de uitvoering ondersteunt, verken / ontwerp de benodigde ondersteunende ICT, aandacht voor ‘architectuur' is niet genoeg om tot verbetering van de ICT-professie te komen, wat gaat dat allemaal kosten, maar vooral ook: wat gaat het opbrengen. De aanpak werkt zo u wilt in cycles van drie dagen, waardoor u altijd grip houdt op kosten en opbrengsten Het resultaat van werkgroepen en innovatieteams lijkt haast vanzelf een factor 4 sneller tot stand te komen dan met gebruikelijke methodes en samenwerkingen. De eerste investering is 1 blok van 3 dagen.

Business Model van Innovatie Exploratie & Management©: Verbinden is Kracht -> 2) HOE Van (nieuw) idee tot uitwerking met draagvlak in tijdsblokken van 3 dagen. Innovatie Exploratie & Management werkt in de voor uw organisatie ideale combinatie van top down en bottom up, waardoor je 1) creativiteit ook van onderop vrij maakt, 2) bestuurbaarheid van de organisatie beweeglijk (‘agile’) managet en 3) slagvaardigheid waarborgt. Innovatiedoelen vanuit de top van de organisatie worden van onderop ‘agile’ opgepakt, maar ook andersom: je helpt de werkvloer om creatieve en realistische innovatie­ scenario’s te maken en te managen. Op ongedachte wijze komen mensen tot samen-werken, ook uit verschillende organisatieonderdelen. Verticale en horizontale samenwerking wordt uitgedaagd.