Agence pour la simplification administrative Dienst voor administratieve vereenvoudiging Richtlijn Diensten 2006/123/EG Hoofdstuk II : Administratieve.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Standpunt van de OCMW's in het automatiseringsproces van de sociale zekerheid Huidige toestand, vastgelegde projecten en perspectieven Sante Broccolo Chef.
Economic Operators Registration and Identification
Startsimulator Startinstructeur – Sessie 1
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
VERORDENING 669/2009 Stand van zaken De laatste vragen Implementatie
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
Symposium Baggernet 30 januari 2008
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Regeling De dienstenrichtlijn
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Capelo Carrière publique électronique - Elektronische Loopbaan Overheid November 2009.
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
1 Nationaal Forum Certificeren Partnership: Operatoren-D&A 19 juni 2006Raymond Marchal Gewestelijk directeur DACO 1.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
VR Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde 1 KNVWS statuten Hoofdpunten voor wijziging [Statuten staan op sterrenkunde.nl/knvws]
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
1 De Europese Dienstenrichtlijn Samenwerking uniek(e) loket(ten) en lokale besturen EDRL - Studiedag V.V.S.G. 13 oktober 2008 Antwerpen.
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Digiflow - Télémarc Uitrol naar OCMW’s
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Forfaitaire kosten / Standaardkosten.
UNIEK JAARVERSLAG VAN DE POD MI. I.Doelstelling 1.Administratieve vereenvoudiging van subsidiemaatregelen  Minder papier: webapplicatie  Minder kosten.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
User management voor ondernemingen en organisaties
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwerp KB tot wijziging van KB van 16/01/2006 “erkenningen, toelatingen, registraties” Paul.
EFFECTIEVE MEDEZEGGEN- SCHAP Vereniging voor Pensioenrecht 6 juni 2006 Mr. R.J.G. Veugelers.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
NGO’s in het OOG van de STORM. “Hoe goed is het goede doel?” “Van elke € 100 gaat er slechts één naar het Zuiden” “Geen financiële transparantie in de.
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Oproep Innovatie Brussel, 12 november 2013 ESF-Agentschap Vlaanderen.
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De juridische context van de digitale factuur.
E-Government binnen de sociale zekerheid
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
FONDS VOOR EUROPESE HULP AAN DE MEEST BEHOEFTIGEN - FEAD April 2015.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
LIMOSA-melding : naar een beter zicht op grensoverschrijdende tewerkstelling
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Onderhandelingen vierde generatie BO
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Transcript van de presentatie:

Agence pour la simplification administrative Dienst voor administratieve vereenvoudiging Richtlijn Diensten 2006/123/EG Hoofdstuk II : Administratieve Vereenvoudiging FOD Sociale Zekerheid en OISZ 14/01/2008

2 4. Recht op informatie 3. Elektronische procedures 2. Administratieve vereenvoudiging 5. Eén-loket 6. Project: Europees Programma Strat Up I. DE THEORIE 1. Scope van hoofdstuk II

3 Verplicht Procedures en formaliteiten om de activiteiten van de door de RD bedoelde diensten te bereiken en uit te oefenen. Aanbevolen door de Commissie - Diensten uitgesloten bij art. 2 - Fiscale materies - Arbeidsrecht en sociale zekerheid

4 2. Administratieve vereenvoudiging Toegangs- en uitoefeningsprocedure (art. 5) Noodzakelijk ? Overlapping ? Overdreven formalisme ? Kosten als ontradingsmiddel ? Te lange termijnen ? Onevenredige sancties ? Unieke verzameling van gegevens. Geen origineel, voor eensluidend gewaarmerkt afschrift of authentieke vertaling (behalve indien algemeen belang of andere Richtlijn). Vergunningsprocedures (art. 9 tot 13) Niet-discriminerend, gerechtvaardigd door AB, evenredig. Naleven van voorwaarden vastgelegd in artikelen 10 tot 12 Vereenvoudigd (stilzwijgende toestemming ?)

5 3. Elektronische procedures – art. 8 De procedures en formaliteiten voor toegang en uitoefening moeten eenvoudig, op afstand en met elektronische middelen, door middel van een EL en de bevoegde instanties afgewikkeld kunnen worden. Nationale en buitenlandse dienstverleners. Uitzonderingen: controles en onderzoeken. Verschillende middelen moeten aangeboden worden (multichannel).

6 4. Recht op informatie - art. 7 Een gemakkelijke toegang van dienstverleners en van de doelgroep tot de volgende informatie garanderen (door middel van een EL en met elektronische middelen): Procedures en formaliteiten om toegang te krijgen tot dienstenactiviteiten en om deze uit te oefenen. Contactgegevens van de bevoegde instanties. Middelen en voorwaarden om toegang te krijgen tot openbare registers met betrekking tot de dienstverleners. Rechtsmiddelen Contactgegevens van de verenigingen of organisaties waarvan dienstverleners praktische bijstand kunnen krijgen. Informatie moet duidelijk, gebruikersvriendelijk, geactualiseerd en beschikbaar zijn, indien mogelijk in andere Gemeenschapstalen.

7 5. Eén-loketten – art. 6 Informatie en procedures nodig voor de toegang tot een dienstenactiviteit en de uitoefening ervan, in het bijzonder de vergunningen en inschrijvingen. Mogelijkheid meerdere EL’s aan te duiden. Maar elk EL moet voor alle formaliteiten instaan - op alle overheidsniveaus; - op alle gebieden; - en voor het hele proces (vanaf het overleggen van de documenten tot de uiteindelijke beslissing). Fysieke of virtuele loketten. Administratieve instantie of privé-instelling. Evenredige bijdrage.

8 6. Project: Europees programma Start Up Europese Raad voorjaar 2006 (Strategie van Lissabon) 1. Een enig loket invoeren 2. De oprichtingstermijnen tot minder dan 5 dagen verminderen 3. De oprichtingskosten beperken 4. Aanwerving van een eerste werknemer bij een enig contactpunt van de administratie. Benchmark de doelstelling niet in aanmerking genomen, maar de EG zou ze op de agenda van de Top 2008 kunnen plaatsen.  Hoofdstuk II en Europees programma

9 II. OMZETTING IN BELGIE 1. Coördinatie 2. Hulpmiddelen 3. Voortgang - Diagnose - Diagnose - Proefproject “Hotel met restaurant” - Proefproject “Hotel met restaurant” - Gemengde werkgroep - Gemengde werkgroep 4. Eerste denkpistes voor de Sociale Zekerheid

10 1. Coördinatie Diplomatieke coördinatieFOD Buitenlandse Zaken - DGE Algemene coördinatieCEI/MI en Task Force Voorzitter : M. Van De Sande Coördinatie hoofdstuk IIGemengde WG E-gov/A.V./Portaal OISZ vertegenwoordigd door de KSZ Voorzitters: HH. De Pue (DAV) en Foster (Fedict)

11 2. Hulpmiddelen DAV-document waarbij de consideransen tegenover de bedoelde artikelen van de Richtlijn geplaatst worden. Omzettingshandleiding opgesteld door de Commissie. Belgisch vademecum - Erratum : socialezekerheidsrecht. - Sluit het aandachtig lezen van andere documenten niet uit.

12 3. Voortgang Diagnose Verwachte input van de administraties (eind nov !!!) Voorafgaande screening Screening Fiche hoofdstuk II (+ aanvulling met checklist) Volgende fase Cross control Bilaterale vergaderingen Bepaling van de scope hoofdstuk II Oriëntatienota - Vision A.V., ICT, EL, Informatie - Noodzakelijke middelen (budgetten, personeel, …) - Organisatie - Bepaling van verantwoordelijkheden, …

13 Proefproject “Hotel met restaurant” Pragmatische aanpak Aanpak Richtlijn Diensten en Lissabon FOD Sociale Zekerheid en bepaalde OISZ hebben aan dit proefproject deelgenomen. Verslag voor 18 januari te valideren. Door de bedoelde administraties te ondernemen acties. Zal aan de sector voorgelegd worden. Nadien politieke beslissing.

14 Gemengde werkgroep Fiches over de lopende projecten, de herbruikbare componenten, de bestaande loketten (leden van de gemengde WG). Oriëntatienota over de organisatie van de informatie (WG e- content). Oriëntatienota over de elektronische procedures (reeds door Fedict opgemaakt). Oriëntatienota over de EL’s (DAV).

15 4. Eerste denkpistes Identificatie Noodzaak om de bedrijven en zelfstandigen die zich in België vestigen of tijdelijke diensten verlenen eenduidig te identificeren.  Vestiging : KBO  Vrij verkeer en zelfstandigen: LIMOSA ??? Enige verzameling van gegevens  Voor de procedures die ressorteren onder het toepassingsgebied van hoofdstuk II (voorbeeld: werfaangifte).  Voor de andere procedures op basis van art. 10 van de wet van 15/01/1990 over de KSZ.

16 Afschaffing eensluidend gewaarmerkte kopieën Reeds verwezenlijkt in België (zie art. 508 van de programmawet van 22/12/2003). Eén-loket Overwogen piste (door de politiek goed te keuren):  Fysieke loketten: EOL in samenwerking met VLAO, boekhouders, ESS, …  Virtueel loket

17 Verplichte scope Wat met volgende procedures: Erkenning van protheseleveranciers (FAO) Erkenning van de bedrijfsrevisoren (CDZ) LIMOSA (FOD Werkgelegenheid en FOD Sociale Zekerheid – DG Zelfstandigen) Art. 30bis (RSZ - reeds gedaan) Erkenning van de ESS (RSZ – aan de gang) Officiële erkenning van de tariferingsdiensten (RIZIV)

18 Aanbevolen scope De FOD Financiën heeft aanvaard de startprocedures, maar niet de beheerprocedures, in de scope van hoofdstuk II (voorbeeld: e604a) op te nemen. Wat met de Sociale Zekerheid? Ook rekening houden met Lissabon? Mogelijke pistes in het kader van het proefproject:  Mogelijkheid om inschrijvingen RKW/RSZ/Bedrijfsvoorheffing te integreren en nadien te informatiseren ?  Inschrijving fondsen voor zelfstandigen informatiseren ?  Deze applicaties en DIMONA aanbieden op het virtueel loket (link naar de portaalsite van de sociale zekerheid).

19 BEDANKT VOOR UW AANDACHT !