Annemie Borremans, april 2005

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis 6 februari 2008 BICTA Doetinchem.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
Begeleid zelfstandig leren
BattleBots The school battle.
Schooloverstijgend samenwerkend leren
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
BEGELEID ZELFSTANDIG LEREN
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
Een grote kromme lijn, twee kleine schuine streepjes, een verticaal lijnstuk, een licht gebogen lijn, een blauwe driehoek, twee cirkels, twee blauwe bolletjes,
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
De 10e editie havo-vwo OB.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
WebQuest Welkom Inleiding
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Hoe bereid je lessen voor?
Evaluatie Leerlijnen.
De basis van ADSL: het constructivisme
Zelfstandig werken Robbin Wentink. Het afgelopen half jaar Vooronderzoek. Literatuurstudie. Praktijkonderzoek. Uiteindelijke product.
Workshop evalueren Dcp
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Toekomstgericht onderwijs
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Zelfsturing en motivatie
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Carla van Boxtel 20 november 2008
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Ouderinformatie avond
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Gepersonaliseerd leren
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Activernde didactiek & passende werkvormen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Transcript van de presentatie:

Annemie Borremans, april 2005 ZELFGESTUURD LEREN Annemie Borremans, april 2005

Wie luistert, vergeet Wie kijkt, onthoudt Wie doet, leert ZELFGESTUURD LEREN Wie luistert, vergeet Wie kijkt, onthoudt Wie doet, leert

Evolutie in leren (Begeleid Zelfstandig Leren= BZL) Nieuwe verdeling verantwoordelijkheid leraar en leerling  VAN gehoorzame leerder die passief, receptief en reproductief leert VIA een aantal tussenstappen NAAR zelfverantwoordelijk of zelfgestuurd leren door de leerautonome leerder

Instructiestijlen Substituerende instructiestijl = leraar doet voor en legt dit stap voor stap uit Activerende instructiestijl = leraar geeft opdrachten en geeft feedback Kapitaliserende instructiestijl = leraar laat zoveel mogelijk beslissingen over aan de leerlingen

Het begrip ‘zelfgestuurd leren’ Zelfgestuurd leren is zelfstandig en met zin voor verantwoordelijkheid de sturing van de leerprocessen in handen nemen d.w.z. zelfstandig beslissingen nemen in verband met de leerdoelen, de leeractiviteiten en de zelfbeoordeling.

Waarom zelfgestuurd leren? Maatschappelijke ontwikkelingen Bijvoorbeeld:…. Leerpsychologische ontwikkelingen: …..

Sociaal constructivisme binnen de leerpsychologie Leren is actie; wordt door leerling zelf vorm gegeven Binnen zo authentiek mogelijke leeromgevingen voortbouwen op aanwezige voorkennis Enkel in confrontatie binnen sociale context krijgt men geïntegreerde kennis

Algemene introductie en praktijkvoorbeelden in: Vlaamse Onderwijsraad Secundair Onderwijs (2003) Inspiratiehandboek zelfgestuurd leren. Antwerpen: Garant.

Ander interessant boek Piet Delhoofen (1996) De student centraal. Handboek zelfgestuurd onderwijs. Groningen: Wolters (Hoger Onderwijs Reeks).

Interessant artikel Vincent Donche, Wouter Brandt, Peter Van Petegem, Naar begeleid zelfstandig leren in Vlaanderen? De noodzaak van een leer- krachtig beleid. In: Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid. 2002-2003, nr.3-4, p. 365-369.

Heel wat leerlingen verkiezen een duidelijke uitleg van de leerkracht Heel wat leerlingen verkiezen een duidelijke uitleg van de leerkracht. Hoe motiveer je hen om zelfstandig te leren? ????

Bruikbaar product als eindresultaat Vrijheid in vormgeving opdracht Heel wat leerlingen verkiezen een duidelijke uitleg van de leerkracht. Hoe motiveer je hen om zelfstandig te leren? Interessante inhoud Bruikbaar product als eindresultaat Vrijheid in vormgeving opdracht Haalbare maar niet te gemakkelijke opdracht Cijfer geven dat meetelt Positieve sociale druk: resultaten tonen aan de klas

Meerwaarde van zelfgestuurd leren ???????

Meerwaarde van zelfgestuurd leren Beter zelfstandig problemen leren oplossen.. (intelligentie verhoogt) het geleerde is dieper en blijft langer bij intrinsieke motivatie verhoogt meer aandacht mogelijk voor de individuele leerling meer kans voor levenslang en levensbreed leren

Zelfgestuurd leren en de leerling Geleidelijkheid en begeleiding Duidelijke referentiekaders Individuele verschillen tussen leerlingen van belang

Uitingen van zelfstandig leren bij leerlingen Sporen zelf informatie op Constateren zelf lacunes in eigen kennen en kunnen Stellen zichzelf vragen en toetsen de antwoorden Schatten tijd in die ze nodig hebben om probleem op te lossen Gebruiken tijd goed Weten wanneer ze hulp van anderen moeten inroepen

Zelfgestuurd leren en de leerkracht ???????

Veranderende rol van de leerkracht/docent Coach Onderhandelaar Lesgever Beoordelaar (alternatieve evaluatiemethoden) Beheerder Organisator Ontwikkelaar van leermiddelen Ontwikkelaar van individuele studieprogramma’s

Begrippen (1) Studentgecentreerd onderwijs: accent op zelfstandig leren (i.p.v. onderwijzen) Procesgericht onderwijs: accent op begeleiden van denkprocessen Activerend onderwijs: accent op doen Probleemgestuurd onderwijs: vertrekken van problemen Constructieonderwijs: accent op gezamenlijk construeren van een oplossing (product) Constructivistisch onderwijs: accent op leren is constructief

Begrippen (2) Taakgestuurd onderwijs Blokonderwijs Open leren Individuele studiesystemen Teleleren Zelfstudiepakketten Digitale vormen van leren

Zelfgestuurd leren en de school ???????

Zelfgestuurd leren en de school Verhouding instructietijd en zelfstandig werken en leren bepalen; keuzemogelijkheden voor leerlingen; aanpak leerproblemen Aangepaste leermaterialen: bijv. studiewijzers, digitale leerplatformen Evaluatie- en rapporteringsvormen kiezen en ontwikkelen: zelfevaluatie, analyse leervorderingen.. Ondersteuning en begeleiding personeel, nascholing ICT-infrastructuur, open leercentra

Studiewijzer = document Geheel van richtlijnen om leerling actief en zelfstandig te doen werken en te plannen Contract tussen leerling en leerling Goed beschreven werkverdeling tussen leerling en leraar Fungeert als informatiedocument, werkinstrument, communicatiemiddel

Open leercentrum Ruime schoolbibliotheek met een sterke nadruk op het gebruik van digitale informatiebronnen en audiovisuele media Een ruimte waarin zelfstandig werken en leren een topprioriteit is

Gebruik van een open leercentrum In groep Individueel Tijdens de schooluren met opdrachten van de leraar Vrij gebruik buiten de schooluren

Pedagogische uitrusting van een open leercentrum Deels in open rekken, deels in gesloten kasten: Handboeken, werkboeken, handleidingen Tijdschriften Naslagwerken Video’s Cd-roms Werkmappen leerlingen

Technische uitrusting van een open leercentrum Grote zaal Pc’s met internetwerkverbinding, intranet met online catalogus Balie: inlichtingen, uitleenbeheer, begeleiding, fotocopie Projectiescherm voor multimediavoorstellingen Zitplaatsen Evt. uitbreiding met zijlokalen

Voorbeeld gebruik van een open leercentrum Eén namiddag per week gedurende drie ‘lesuren’ Voor Nederlands, Frans en Wiskunde ‘Zelfstandig’ beperkte leerstofonderdelen op een gestructureerde manier leren verwerken Integratie ICT (gebruik internet)