Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
Advertisements

Professioneel sturen.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
‘t Schrijverke Zoetermeer
Kandinsky College Malderburchtstraat
Hoe HPO is de Kinderopvang? High Performance Organisaties
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Mobiliteit en Loopbaan
Flow als sturingsprincipe
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
De veranderende wereld van werk
Leer- werkplaats MPG aanpak
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Co-creatie in netwerken Thijs Habets Albert Kampermann.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
ICT gebruik bij docenten Darco Jansen
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Missie, visie, strategie & jaarplan
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Ervaringen Implementatie in Nederland
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Honoursonderwijs in HBO
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Netwerkleren in het onderwijs
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Geïntegreerde schoolverbetering
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Wanneer is de leerling tevreden? Wat is: krachtig leren?
Scholen en culturele aanbieders in gesprek Filmpje.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Leiding geven aan school ontwikkeling
Reflector Big Five Personality
Introductie Engaging Dynamics
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
De collectieve ambitie
Presentatie voor teams Oktober 2018
Samenlevingsschool / KC
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Transcript van de presentatie:

Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation

Psychologisch contract Wat bied ik aan? Wat heb ik nodig? = Wat heeft de organisatie nodig? Wat biedt de organisatie aan? Strategisch top down HR beleid? Nee, het gaat om wederzijdse aantrekkelijkheid

Motivatie medewerker 2.0 Medewerker Status Carrière Organisatie Inhoud van het werk Lifetime employment >40 uur = betrokken Medewerker 2.0 Lifestyle Projecten Bijdrage Idem + sociale contacten Diversiteit >40 uur = niet slim

Motivatie medewerker 2.0 Wat echt verschillend is: “Goed is goed genoeg” multi tasking, parallel processen, hoge productiviteit Kennis is alleen van waarde als het wordt gedeeld (Linkedin, Hyves, Facebook, etc.) Geen vertrouwelijkheid Vertrouwen tenzij in plaats van `planning en control` Samenwerking is geen afspraak maar een manier van leven

Uitgangspunten vanuit SIPB-PSG Uitgangspunten voor een bijbehorende besturingsfilosofie (inclusief ondersteuning vanuit HRM): Zelfsturing en zelforganisatie, er is autonomie, ruimte geven aan de professional, docent leiderschap, de werkondernemer. Leren en veranderen wordt van onderaf vormgegeven. Werken en leren is geïntegreerd, er zijn ontwikkelmogelijkheden, mensen voelen zich competent in hun functie/rol. Samenwerking tussen teams en binnen teams wordt gefaciliteerd, hierin organiseren we zowel social support als feedback op prestaties. De bestuurder/leidinggevende ontwikkelt zich van ‘stuurman’ naar facilitator en coach, maar wel op inhoud (head-teacher).

Zelfmanagement van medewerkers -> ruimte voor professionals -> effectieve feedback, coaching, constant leren & ontwikkelen Medewerkers zijn divers, complementair, flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat De brug tussen PSG- organisatie en professionals naar een toporganisatie? High Performance School

Dienstverlener Vakmens Organisatie PSG Maatschappij: Beroepsgroep De organisatie In dialoog, afstemming en actie Resultaten & Prestaties Deskundigheids- bevordering, focus op kwaliteit en APK Excellente professionals PSG-professional

PSG professional dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept

PSG professional dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept Hanteert 5 “leerstijlen”/lesvormen per thema binnen het vakgebied (didactiek/pedagogisch?) Hanteert effectieve onderwijskundige coördinatie; ieder talent ontwikkelt, optimaal leerrendement Werkt teamgericht Werkt innovatief en doet onderzoek Werkt binnen het schoolconcept als kader

PSG professional Biedt maatwerk per leerling Evalueert met Leerlingen/ouders Biedt gedifferentieerd aanbod Neemt deel aan externe netwerken dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept Hanteert 5 “leerstijlen”/lesvormen per thema binnen het vakgebied (didactiek/pedagogisch?) Hanteert effectieve onderwijskundige coördinatie; ieder talent ontwikkelt, optimaal leerrendement Werkt teamgericht Werkt innovatief en doet onderzoek Werkt binnen het schoolconcept als kader betrokken

PSG professional Biedt maatwerk per leerling Evalueert met Leerlingen/ouders Biedt gedifferentieerd aanbod Neemt deel aan externe netwerken dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept Hanteert 5 “leerstijlen”/lesvormen per thema binnen het vakgebied (didactiek/pedagogisch?) Hanteert effectieve onderwijskundige coördinatie; ieder talent ontwikkelt, optimaal leerrendement Werkt teamgericht Werkt innovatief en doet onderzoek Werkt binnen het schoolconcept als kader Neemt actief deel aan intervisie/ Feebacksysteem/expertsmeetings (collegiaal, sectie, campus, PSG) Hanteert efficiënte planning & organisatie Schoolt per jaar 30 uur bij middels de PSG-academie betrokken bekwaam

PSG professional Biedt maatwerk per leerling Evalueert met Leerlingen/ouders Biedt gedifferentieerd aanbod Neemt deel aan externe netwerken dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept Hanteert 5 “leerstijlen”/lesvormen per thema binnen het vakgebied (didactiek/pedagogisch?) Hanteert effectieve onderwijskundige coördinatie; ieder talent ontwikkelt, optimaal leerrendement Werkt teamgericht Werkt innovatief en doet onderzoek Werkt binnen het schoolconcept als kader Neemt actief deel aan intervisie/ Feebacksysteem/expertsmeetings (collegiaal, sectie, campus, PSG) Hanteert efficiënte planning & organisatie Schoolt per jaar 30 uur bij middels de PSG-academie betrokken bekwaam bevoegd

PSG Academie: Instrument voor kennisdeling De PSG Academie zal een effectief instrument gaan worden voor de personeels- en organisatie ontwikkeling binnen de PSG. De activiteiten van de PSG Academie zullen bestaan uit: I inspire: inspiratiesessies, expert-meetings, lezingen, kennis & expertise uitwisseling, etc. I train: vormende activiteiten zoals training, instructie, coaching, intervisie, etc. I discover: innoverende activiteiten zoals ondernemende projecten, doorlopende leerlijnen po/vo, verlengde schoolweek, 24 uurs school, zaterdagsschool, de roostervrije school, etc. I participate: themagerichte activiteiten waarin de medewerkers kunnen participeren zoals professionalisering docenten (APK), opleidingsschool, loopbaancentre, introductie nieuw personeel, etc. Motto: Learning bij Innovation.

Wat nu te doen? Hoe ontvankelijk de geest van een kind is voor onderwijs, hoe beweeglijker de menselijke geest, hoe gemakkelijker hij leert wat het beste is en het meest aansluit bij zijn aanleg, vooral als het door geletterde en geïnspireerde leraren op speelse wijze wordt aangeboden. Erasmus, 1529