Nodig: passie in kennis en kunde, medewerkers en Learning by innovation
Psychologisch contract Wat bied ik aan? Wat heb ik nodig? = Wat heeft de organisatie nodig? Wat biedt de organisatie aan? Strategisch top down HR beleid? Nee, het gaat om wederzijdse aantrekkelijkheid
Motivatie medewerker 2.0 Medewerker Status Carrière Organisatie Inhoud van het werk Lifetime employment >40 uur = betrokken Medewerker 2.0 Lifestyle Projecten Bijdrage Idem + sociale contacten Diversiteit >40 uur = niet slim
Motivatie medewerker 2.0 Wat echt verschillend is: “Goed is goed genoeg” multi tasking, parallel processen, hoge productiviteit Kennis is alleen van waarde als het wordt gedeeld (Linkedin, Hyves, Facebook, etc.) Geen vertrouwelijkheid Vertrouwen tenzij in plaats van `planning en control` Samenwerking is geen afspraak maar een manier van leven
Uitgangspunten vanuit SIPB-PSG Uitgangspunten voor een bijbehorende besturingsfilosofie (inclusief ondersteuning vanuit HRM): Zelfsturing en zelforganisatie, er is autonomie, ruimte geven aan de professional, docent leiderschap, de werkondernemer. Leren en veranderen wordt van onderaf vormgegeven. Werken en leren is geïntegreerd, er zijn ontwikkelmogelijkheden, mensen voelen zich competent in hun functie/rol. Samenwerking tussen teams en binnen teams wordt gefaciliteerd, hierin organiseren we zowel social support als feedback op prestaties. De bestuurder/leidinggevende ontwikkelt zich van ‘stuurman’ naar facilitator en coach, maar wel op inhoud (head-teacher).
Zelfmanagement van medewerkers -> ruimte voor professionals -> effectieve feedback, coaching, constant leren & ontwikkelen Medewerkers zijn divers, complementair, flexibel en veerkrachtig ten dienste van het resultaat De brug tussen PSG- organisatie en professionals naar een toporganisatie? High Performance School
Dienstverlener Vakmens Organisatie PSG Maatschappij: Beroepsgroep De organisatie In dialoog, afstemming en actie Resultaten & Prestaties Deskundigheids- bevordering, focus op kwaliteit en APK Excellente professionals PSG-professional
PSG professional dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept
PSG professional dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept Hanteert 5 “leerstijlen”/lesvormen per thema binnen het vakgebied (didactiek/pedagogisch?) Hanteert effectieve onderwijskundige coördinatie; ieder talent ontwikkelt, optimaal leerrendement Werkt teamgericht Werkt innovatief en doet onderzoek Werkt binnen het schoolconcept als kader
PSG professional Biedt maatwerk per leerling Evalueert met Leerlingen/ouders Biedt gedifferentieerd aanbod Neemt deel aan externe netwerken dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept Hanteert 5 “leerstijlen”/lesvormen per thema binnen het vakgebied (didactiek/pedagogisch?) Hanteert effectieve onderwijskundige coördinatie; ieder talent ontwikkelt, optimaal leerrendement Werkt teamgericht Werkt innovatief en doet onderzoek Werkt binnen het schoolconcept als kader betrokken
PSG professional Biedt maatwerk per leerling Evalueert met Leerlingen/ouders Biedt gedifferentieerd aanbod Neemt deel aan externe netwerken dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept Hanteert 5 “leerstijlen”/lesvormen per thema binnen het vakgebied (didactiek/pedagogisch?) Hanteert effectieve onderwijskundige coördinatie; ieder talent ontwikkelt, optimaal leerrendement Werkt teamgericht Werkt innovatief en doet onderzoek Werkt binnen het schoolconcept als kader Neemt actief deel aan intervisie/ Feebacksysteem/expertsmeetings (collegiaal, sectie, campus, PSG) Hanteert efficiënte planning & organisatie Schoolt per jaar 30 uur bij middels de PSG-academie betrokken bekwaam
PSG professional Biedt maatwerk per leerling Evalueert met Leerlingen/ouders Biedt gedifferentieerd aanbod Neemt deel aan externe netwerken dienstverlener vakmensorganisatie Maart 2011, concept Hanteert 5 “leerstijlen”/lesvormen per thema binnen het vakgebied (didactiek/pedagogisch?) Hanteert effectieve onderwijskundige coördinatie; ieder talent ontwikkelt, optimaal leerrendement Werkt teamgericht Werkt innovatief en doet onderzoek Werkt binnen het schoolconcept als kader Neemt actief deel aan intervisie/ Feebacksysteem/expertsmeetings (collegiaal, sectie, campus, PSG) Hanteert efficiënte planning & organisatie Schoolt per jaar 30 uur bij middels de PSG-academie betrokken bekwaam bevoegd
PSG Academie: Instrument voor kennisdeling De PSG Academie zal een effectief instrument gaan worden voor de personeels- en organisatie ontwikkeling binnen de PSG. De activiteiten van de PSG Academie zullen bestaan uit: I inspire: inspiratiesessies, expert-meetings, lezingen, kennis & expertise uitwisseling, etc. I train: vormende activiteiten zoals training, instructie, coaching, intervisie, etc. I discover: innoverende activiteiten zoals ondernemende projecten, doorlopende leerlijnen po/vo, verlengde schoolweek, 24 uurs school, zaterdagsschool, de roostervrije school, etc. I participate: themagerichte activiteiten waarin de medewerkers kunnen participeren zoals professionalisering docenten (APK), opleidingsschool, loopbaancentre, introductie nieuw personeel, etc. Motto: Learning bij Innovation.
Wat nu te doen? Hoe ontvankelijk de geest van een kind is voor onderwijs, hoe beweeglijker de menselijke geest, hoe gemakkelijker hij leert wat het beste is en het meest aansluit bij zijn aanleg, vooral als het door geletterde en geïnspireerde leraren op speelse wijze wordt aangeboden. Erasmus, 1529