Dia’s les 4 Methodiek van ipl Bedrijfsmodel Informatiearchitectuur Informatieplan Organisatie-architectuur
start Go ipl? nee Scenario’s ja IPL rapport nee ja end end A Verkenningsrapport Beleids inventarisatie. Nolan analyse Risicoanalyse) Informatie Architectuur (gewenst) Entiteitendiagram Informatiesystemen Systeemprioriteiten Technische Architectuur (huidig) Informatiekruis Automatiseringskansen Systeemanalyse Go ipl? Organisatie Architectuur (huidig) RAEW matrix Organisatie knelpunten Scenario’s Voor en nadelen nee ja Bedrijfsmodel FDC Objectenmodel BAA matrix Organisatie Architectuur (gewenst) B/V matrix Organisatie aanpassingen IPL rapport Deel Projecten? nee ja end end A
Missie Doelen KSF’s Organogram FDC Objecten model Entiteiten model Organisatie Architectuur Huidige situatie BAA Informatie Systemen Gewenste situatie Organisatie Architectuur Gewenste situatie Technische Architectuur (Informatiekruis) Huidige situatie Scenario’s
Datamodel Procesmodel Organisatiemodel Beleidsmodel Objecten Bedrijfsfuncties Afdelingclusters Missie/doelen Entiteiten Processen Afdelingen Afdelingsdoelen (doelstellingen) Gegevens acties Personele functies Personele ambities Data handelingen werkzaamheden Personele procedures
basismodel voor entiteiten afnemendveld sales product middel arbeid Markt Order personeel onderdeel Arbeids verrichting Branche Contract Halffabr/ grondstof ventilator Kwalifi catie Offerte financiën Klant ontwerp betaling factuur inning Aandeel kwaliteit Belasting Specificatie Verkoop boeking transport productie Boete bewerking Kwaliteits norm Transport middel Lening Rente Assem blage planning Vracht bevoorrading Productie plan Dividend Test Voorraad Transport Plan Levering Aflossing Emballage Inkoop plan Leverancier
Objectenmodel 2 (iteratief) Geeft opdracht tot Afnemend veld Sales betreft Middel Arbeid levert ontvangt Product Bevoorrading Wordt vervoert met Voorziet in Moet voldoen aan Kwaliteit Betaling/ Uitgave Transport Is nodig voor genereert Is ter Beschikking van Productie Planning Inning/ Inkomste Is afkomstig van organiseert organiseert organiseert
Informatiesystemen van de BAA verwerken orders CRM en OIS
De Informatiesystemen van de C/U matrix CRM Orderverwerking IS Ontwerp IS Productievoorbereidend IS Productie IS Emballage IS Voorraadsysteem Transport Laad/verzend IS Transport afleversysteem Financieel IS Personeels IS Productieplannings IS Transportplannings IS Inkoopplannings IS
Vragen bij de informatie-architectuur Welk systeem verdient prioriteit bij automatisering Welk systeem levert de grootste voordelen t.a.v kosten en baten Wat is de complexiteit van de systemen
Prioriteit van een systeem Welke andere systemen zijn van dit systeem afhankelijk Welk systeem lost vele knelpunten op Welk systeem is van strategisch belang
Kosten en Baten van systemen Kosten zijn: Ontwerpkosten Aanschaf/bouwkosten Implementatie/opleidingskosten Onderhoudskosten Baten zijn: Vermindering materiele.infrastructurele kosten Vermindering personele kosten Immateriële baten (kwaliteitsverbetering) Vraag: Is er een terugverdientijd? Wat verwacht men van het systeem?
Complexiteit van een systeem Hoeveel output is nodig (De C’s en U’s beoordelen) t.a.v kwantiteit en frequentie Hoeveel afdelingen/gebruikers zijn er voor het systeem Wat is van de entiteiten gestructureerde en geformaliseerde informatie?
1 Informatieplan indeling 0 Managementsamenvatting 1 Inhoudsopgave 2 Inleiding 3 Hoofdlijnen processen en gegevens gewenste situatie 4 Afbakening informatiesystemen 5 Huidige situatie 6 Alternatieven en consequenties 7 Globale projectplanning (doen we niet) 8 Aanbevelingen 9 Bijlagen
1 Informatieplan Inhoud (blz 88 en 89 syllabus) 9 Bijlagen A verkenningsrapport B Bedrijfsprocesmodel (FDC, Organogram, BAA) C Bedrijfsgegevensmodel (Objectenmodel en entiteitenmodel) D Gewenste informatiesystemen (C/U matrix, BV matrix) E schets huidige situatie (RAEW en informatiekruis) F Onderbouwing van alternatieven en consequenties
1 Informatieplan Inhoud (blz 88 en 89 syllabus) 0 Managementsamenvatting Probleemstelling Gewenste situatie Gewenste informatiesystemen Huidige situatie Alternatieven en consequenties Conclusies en aanbevelingen Inhoudsopgave Inleiding Aanleiding en probleemstelling Afbakening onderzoek Uitgangspunten van de organisatie Uitgangspunten voor de informatievoorziening
organogram van Faninc (28 afdelingen)
Organisatiearchitectuur Bedrijfsprocessen uitzetten tegen afdelingen uit het organogram Gewenste situatie Met V (1x verantwoordelijkheid) en B (directe betrokkenheid) de relaties aangeven Huidige situatie Met R (responsible) A (Authority) E (Expertise) en W (Work) de relaties aangeven