Basiscursus Levensboeken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het tweede werkstuk.
Advertisements

Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
De Altijd meteen aan de slag
DE KANSENBEURS op 10 maart ihkv het Project ‘Duizend en één kracht’
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Realisatie kindcentrum
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Moeders Informeren Moeders
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Methodisch begeleiden
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Hogescholen in Dialoog
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Appreciative Inquiry & Leiderschap
Onderzoeksvaardigheden
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Training Levensboeken
G!DS Basismodule Trainingsdag 2 Naam, functie Datum, plaats.
Welkom Een middag powerpoint.
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Workshop Natuurlijk, een netwerkcoach
Seksueel grensoverschrijdend gedrag
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
met studievaardigheden
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Zingeving en wederkerigheid
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Workshop Sessie 2 ‘De kracht van het proces’ Guy de Hoop
Welkom Leander Heeger Robbert Reijn “ wordt een droom werkelijkheid”
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Praktijkervaring en reflectie
Plancyclus, les 2 Actualiteit
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Evaluatie Funkey Door: Robyn de Wit. Agenda –Evaluaties Funkey docenten –Evaluaties betrokken scholen.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Agenda Bijeenkomst 1: Kennismaking Met elkaar Verwachtingen Werkwijze pluscoaching /plus maatje Oplossingsgericht werken introductie “ Houdingsaspecten.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Spreekbeurt in groep 4.
Passend onderwijs.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Beeld magazine.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Welkom! Leuk dat u bent gekomen Zoek een plekje .
Schoolgroepbijeenkomst
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Welkom Presentatie over WELKOM BIJ CODA 28 maart 2018.
Gesprekstechnieken Les 1.
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
volgende bladzijde terug
Doel van deze les: Een brief schrijven op een officiële manier.
Voorbeeld. Tijdens een SLB les heb ik mijn netwerk in kaart gebracht. Ik kwam er achter dat mijn netwerk niet zo heel groot is. Als ik kijk naar welke.
Transcript van de presentatie:

Basiscursus Levensboeken Joke Veldkamp en Theo Korthals Altes Woensdag 21 en 28 november 2012 Iets over mezelf vertellen Buitenland -> toerisme -> via vw LBPG -> HOF Doel van de training Voldoende bagage meegeven om aan de slag te gaan. Na de training is iedereen in staat om aan de slag te gaan. De Training is gericht op de psychisch gezonde autochtone oudere. Mocht je vragen tussen door hebben schroom dan niet.

Programma 1 e bijeenkomst Introductie en geschiedenis project Kennismaking, een oefening in LSD Oefening 1: een onderwerp en gesprek Werkwijze op hoofdlijnen: het werkproces De geslaagde match tussen schrijver en verteller: een oefening Lastige situaties, een oefening Huiswerk: Checklist voor het contact Volgende keer: Lastige situaties en oefenen De avond bestaat niet alleen uit theorie maar er komen ook opdrachten en wat beeldfragmenten aan bod. En tussendoor is er natuurlijk ook een pauze.

Korte geschiedenis van het project Gestart in 2006 Behoefte aan zorgvrijwilligers Nieuwe vormen van vrijwilligerswerk Mei 2009; Winnaar landelijke prijs 2011; Landelijke uitrol van het project Twee keer 5 minuten

Resultaten van het project Vanaf 2006: Ieder jaar 120 schrijvers in opleiding 60 levensboeken geschreven Tenminste 40 Haagse samenwerkingspartners Verbreding doelgroepen van vertellers Programmateam LB Helpdesk met vrijwillige ondersteuners Twee handleidingen geschreven Landelijke uitrol Twee keer 5 minuten

Waarom het project Voor verteller: Reminiscentie (ophalen van persoonlijke herinneringen), mogelijkheid tot betekenis geven aan geleefd leven Overdracht levenservaring Verkleinen sociaal isolement ‘Leuk om een boek te hebben’ Twee keer 5 minuten

Waarom het project Voor schrijver: Mooie gesprekken Tastbaar resultaat Laagdrempelig door korte duur Duidelijk begin en eind Bevestiging van identiteit ‘iets voor de ander betekenen’; zingeving Twee keer 5 minuten

Kennismaking In tweetallen Wie bent u Wat verbindt u met dit project Wat is uw achtergrond ivm dit project Eventuele leerwensen U interviewt elkaar op deze punten (ieder 2 minuten) U vertelt KORT het verhaal van uw gesprekspartner (1 minuut). Twee keer 5 minuten

De werkwijze op hoofdlijnen O. Vooraf en het voorgesprek met de organisatie Eigen motief, startsituatie verteller 1. Klik tussen verteller – schrijver (2 a 3 keer) Kennismakingsgesprek met verteller ( Klik, ja of nee en dan? 2. Middendeel (4 keer) Het werktraject een interactief proces, het schrijven 3. Feestelijke afsluiting Het resultaat Twee keer 5 minuten

Een waaier van schrijvers en vertellers Diversiteit onder schrijvers (in deskundigheid, ambitie, betrokkenheid t.a.v. spec. Doelgroepen, motieven Diversiteit in vertellers t.a.v. motieven, behoeften, Ambitie, wensen enz. De match tussen verteller en schrijver. Past de schrijver bij de verteller en omgekeerd? Twee keer 5 minuten

De matchvraag Schrijf voor u zelf op: Wat is uw reden om schrijver te worden Wat voor ‘soort’ schrijver wilt u zijn? Wat voor ‘soort’ verteller wilt u Wat is uw hoofddoel? Hoe ziet het eindresultaat eruit? U krijgt hiervoor 10 minuten Daarna plenaire bespreking Twee keer 5 minuten

Oefening: Lastige situatie Schrijf op post-it velletjes wat lastige situaties voor u kunnen zijn in het contact met de verteller. Gebruik per lastige situatie één post-it-velletjes. Plak alle velletjes op de flap-over Twee keer 5 minuten

Oefening: In gesprek Kies een maatje. Kies uit de 5 kaartjes op een A-4tje één kaart/thema. Ga 10/15 min. met elkaar in gesprek over dit onderwerp. Daarna nabespreken: Hoe ging het, wat ging goed, wat minder goed? Twee keer 5 minuten

Huiswerk: checklist maken Welke punten wilt u bespreken inzake het contact/contract met: - de organisatie - de verteller Twee keer 5 minuten

Orientatie op volgende week Zoek op internet naar vragenlijsten Kijk in de vacaturebank naar vacatures voor levensboekvrijwilligers op www.hofnet.nl Wat betekent het concreet als u zegt ‘het klikt tussen ons’? Eerst verwachtingen inventariseren en dan op flipover schrijven. Dan film laten zien met interview. Na film laten herhalen wat er allemaal gezegd is. Deze mw is een waterval en associeert van het ene onderwerp naar het andere. Van de hak op de tak. Ze loopt leeg. ‘of zoiets’: gebruiken in boek. Mensen herkennen haar dan direct. Dat is groot compliment. Je hoeft haar niet te stimuleren om te praten, maar je moet haar wel heel duidelijk leiden. Laat associëren dan weet je welke thema’s er spelen en wat belangrijk is. Schrijf alles op. Op een bep. moment moet je haar stoppen. Neem de regie! Het hoeft niet allemaal in 1 keer besproken te worden. En neem elke keer 1 thema/onderwerp. Geef aan dat het allemaal nog aan bod komt. Zoek de balans; dat komt vanzelf na een aantal gesprekken. Sommige ouderen praten veel moeilijker en dan moet je stimuleren. Uitleg kaartenset. Geef de ruimte voor stiltes. Probeer te stimuleren met een knikje/ahum/juist/dat begrijp ik. Moedig een beetje aan. Stel open vragen. NB Tijdens de kennismaking merk je al wat voor type je voor je hebt en hoor je al veel. --> Maak dus ook notities van het kennismakingsgesprek.

Programma volgende week Fase 2. Het werktraject * Vragen stellen * De fasen * Het gebruik van de kaartenset Oefenen in afstemmen Het schrijfproces en het resultaat Praktische informatie en vervolg Evaluatie Eerst verwachtingen inventariseren en dan op flipover schrijven. Dan film laten zien met interview. Na film laten herhalen wat er allemaal gezegd is. Deze mw is een waterval en associeert van het ene onderwerp naar het andere. Van de hak op de tak. Ze loopt leeg. ‘of zoiets’: gebruiken in boek. Mensen herkennen haar dan direct. Dat is groot compliment. Je hoeft haar niet te stimuleren om te praten, maar je moet haar wel heel duidelijk leiden. Laat associëren dan weet je welke thema’s er spelen en wat belangrijk is. Schrijf alles op. Op een bep. moment moet je haar stoppen. Neem de regie! Het hoeft niet allemaal in 1 keer besproken te worden. En neem elke keer 1 thema/onderwerp. Geef aan dat het allemaal nog aan bod komt. Zoek de balans; dat komt vanzelf na een aantal gesprekken. Sommige ouderen praten veel moeilijker en dan moet je stimuleren. Uitleg kaartenset. Geef de ruimte voor stiltes. Probeer te stimuleren met een knikje/ahum/juist/dat begrijp ik. Moedig een beetje aan. Stel open vragen. NB Tijdens de kennismaking merk je al wat voor type je voor je hebt en hoor je al veel. --> Maak dus ook notities van het kennismakingsgesprek.

Bedankt en tot ziens!