Presentatie verankering MD-City 27 mei 2010 Henk Procé

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van de economische crisis, de dingen die niet voorbij gaan…
Advertisements

Corporate Portfolio Management
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Marktdag Overheid en Markt 1 november 2012 Workshop gemeente ALkmaar.
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Een startersgids voor innovatie
Maatschappelijk Aanbesteden
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
COMPETENTIEONTWIKKELING
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Taakinvulling door de rekenkamer
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Missie, visie, strategie & jaarplan
Steeds krachtiger bestuur in:
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
Organisatie(s) van betekenis
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
© de vries business consultancy, 2008
Ondernemen(d) in het onderwijs
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Business Marketing Management
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Het Westerwoldse zorgmodel
Producten & Werkprocessen
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Collaborative Strategizing
BrabantZorg Het creëren van een innovatief klimaat.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Ideeën voor doorontwikkeling Hervormingsagenda Rijksdienst November 2013 DG OBR.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Even voorstellen Aad van Fulpen Stichting Herrie.nu 1.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Wettelijke taak: Het bieden van aangepaste arbeid aan personen die door lichamelijke, verstandelijke of psychische beperkingen uitsluitend onder aangepaste.
Herijking (beleidsregels) brede welzijnswerk presentatie raad 16 september 2009 Michel Visser, afdelingshoofd Samenleving - dienst Beleid.
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Verandertypen en invoeringsstrategieën Omgevingswet
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
 Dynamiek waarbinnen PeelrandWonen opereert is:  -Complex,  -Vragend  -Oordelend  -Uitdagend  Visiedocument biedt de ruimte om flexibel in te spelen.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Stichting De Waaier Presentatie 30 november 2017.
Cliëntenraad Sociaal Domein
Leiding geven aan school ontwikkeling
Waarde(n)vol werk in uitvoering
"Naar een toekomstbestendig Noord-Beveland"
Een lerende en adaptieve organisatie
Transcript van de presentatie:

Presentatie verankering MD-City 27 mei 2010 Henk Procé Kenmerken van een innovatieve gemeente voor een beter resultaat tegen minder kosten.

Bezuinigen en/door Innoveren Zo zijn we de 4+4 operatie in Zwolle gestart. Daar heb ik mijn aandacht op gericht. Invulling geven aan de kenmerken van een innovatieve gemeente (Zwolle).

Bezuinigen en Innoveren naar Hiemstra & de Vries Lastenverzwaring: lagere inkomsten uit de algemene middelen compenseren met lastenverzwaring bij burgers om dezelfde prestaties te leveren; Kaasschaafmethode: dezelfde prestatie leveren met een ‘eerlijke’ verdeling van kortingen op budgetten; Kerntakendiscussie: selectief taken schrappen of bewust op een minder kwalitatief niveau uitvoeren; Innovatie: met vernieuwende ideeën dezelfde prestaties leveren met minder middelen.

Succesvolle innovatie is een vliegwiel met drie motoren De auteurs: Edwin Lambregts is senior consultant bij Berenschot. Richard Puyt is zelfstandig adviseur en eigenaar van Puyt Consultancy. Beiden zijn redacteur van het weblog Innovatief Organiseren, platform voor sociale innovatie en slimmer werken.

Succesvolle innovatie is een vliegwiel met drie motoren Type 1 : Product-  en procesinnovatie (de “wat” vraag) Het eerste type innovatie is de innovatie van de producten, diensten en voortbrengingsprocessen. Dit is het type vernieuwing dat door de meeste mensen als innovatie wordt herkend. Type 2 : Strategische innovatie  (de “waartoe” vraag) Het tweede type innovatie betreft de “waartoe” vraag. Hier gaat het er om dat je als bedrijf een totaal nieuwe manier van kijken en reageren op de externe omgeving ontwikkelt. Type 3 : Innovatief organiseren (de “hoe” vraag) De derde vorm van innovatie die de laatste jaren met name in Nederland (weer) aandacht krijgt, is innovatie van het organisatieontwerp en de manier van samenwerken in bedrijven. De vraag die hier centraal staat is het “hoe”. Dit type innovatie wordt vaak aangeduid met termen als ‘sociale innovatie’ of ‘slimmer werken’.

Succesvolle innovatie is een vliegwiel met drie motoren Geslaagde innovatie als een combinatie van 2 of 3 typen Veel innovatie-literatuur gaat over de vraag hoe bedrijven baanbrekende nieuwe producten kunnen bedenken en op de markt zetten. Wat daarbij vaak vergeten wordt is dat goede productideeën meestal in schoonheid sterven als niet tegelijkertijd aandacht wordt besteed aan de strategische en organisatorische context.

ERASMUS CONCURRENTIE & INNOVATIE MONITOR: Innovatieve gemeenten presteren beter Uit de Erasmus Concurrentie & Innovatie Monitor blijkt dat veruit de meeste gemeenten zich eenzijdig richten op efficiency verbetering en kostenverlaging (70%). Hun innovatievermogen is volgens de onderzoekers Volberda, Van den Bosch en Jansen uitermate gering. Maar juist die gemeenten die tegelijkertijd oog hebben voor innovatie en verbetering van de dagelijkse werkzaamheden presteren het beste. “Zij weten meer maatschappelijk effect te realiseren uit hun uitgavenbudget, weten hun opleidingsbudget en ICT investeringen beter te laten renderen en scoren significant beter op burgertevredenheid en medewerkertevredenheid.”, stelt prof. Henk Volberda. Deze innovatieve gemeenten boren nieuwe doelgroepen aan, experimenteren met nieuwe organisatievormen en flexibele werktijden, en creëren maatwerk diensten. Daarnaast zoeken ze naar mogelijkheden om interne processen te verbeteren, bestaande klantrelaties te verdiepen en gebruik te maken van schaalvoordelen.  

Innovatie volgens Hiemstra & de Vries in 2005

Innovatie volgens Hiemstra & de Vries in 2009

Incrementeel innoveren en innoveren op systeemniveau

Samenvattend Innovatie van Producten en Processen. Innovatie van Organisatie en Besturing. Strategische Innovatie (rolneming).

Innovatie van producten en processen Productinnovaties, zie marketingmix. Procesinnovaties, lean met vooral automatisering (zaakgericht werken).

Organiseren en kenniswerkers met dank aan Mathieu Weggeman Stimuleer grensoverschrijdende samenwerking. Koester vage en pluriforme structuren. Stuur niet op proces maar op resultaat. Maak personal en team commitment statements op. Management by wandering around. Biedt professionals voortdurend leergelegenheid. Verwacht state- of- the- art- medewerkers. Management is er als hitteschild. Houd van de professionals en hun vak. Professionals zijn intrinsiek gemotiveerd. Stop met harkjes en harken. Weg met managementdrukte die niks oplevert. Command en control zo laag mogelijk in de organisatie.

De verzorgingsstaat herwogen rapport van de WRR Van Verzorgen en Verzekeren. naar Verbinden en Verheffen. Het individuele arrangement is doorgeschoten. Gemeentelijke arrangement kunnen selectiever en daarom effectiever zijn dan rijksarrangementen (AWBZ en WMO). Rolverkleving door de gemeente is onontkoombaar, hoe houden we die hanteerbaar. 6. Collegeakkoord 2010-2014 ademt vooral ook “Verbinding”.

Discussiebijdrage gemeentesecretarissen

Zwolse afwegingen Leerlingenvervoer. Volwasseneneducatie. Gezonde Stad.

Projectresultaat en persoonlijke ontwikkeldoelen Mijn project levert een binnen de eenheid Ontwikkeling gedeelde set van kenmerken op die bepalend zijn voor de gemeente Zwolle in de komende jaren. Kenmerken van een gemeentelijke overheid die gegeven de nieuwe economische en financiële omstandigheden een heldere rolneming en lenige organisatie waarborgt. Persoonlijke ontwikkeldoelen. Effectief opereren in het complexe krachtenveld van Zwolle door vanuit overzicht, focus en diepgang te kiezen. Effectief opereren in het complexe krachtenveld van Zwolle door vanuit persoonlijke kracht, profiel te maken. Verbreden en verdiepen van mijn kennis op het gebied van stedelijke ontwikkeling (sociale en middelenkant zijn mijn basis).

Platforms en procesgang 4+4 Werkgroep Backoffice 4+4, van daaruit regiegroep 4+4. Projectgroep 4+4. Overleg Hoofden Bedrijfsbureaus. Managementteam eenheid Ontwikkeling. Procesgang 4+4. In november en december 2009 formuleren en toetsen van ambtelijke voorstellen. Splitsing in procesgang v.w.b. voorstellen bedrijfsvoering en inhoudelijk beleid. Hierbij directe acceptatie van voorstellen bedrijfsvoering en “doorgeven” inhoudelijke voorstellen t.b.v. nieuwe raadsperiode. Hierdoor op alle niveaus gesprek en uitwerking voorstellen bedrijfsvoering. Hierdoor eerste “open discussie en uitwerking” inhoudelijke voorstellen op basis van collegeprogramma, start in mei 2010.

Activiteiten in kader MD-City Wat heb ik naast de platforms gedaan. Aan alle modules van MD-City deelgenomen. Een workshop over “innovatie en bezuinigingen” tijdens een eenheidsmiddag van Ontwikkeling verzorgd. Raadsvergaderingen gevolgd (via internet) of bijgewoond. De startbijeenkomst “gezonde stad” bijgewoond. Met Lauris van Eekeren, senior bij Maatschappelijke Ontwikkeling gesproken over de bezuinigingsvoorstellen “Zorg”. Actuele ontwikkelingen en publicaties gevolgd en gelezen. Achttien boeken gelezen.