Team-Ontwikkelings-Model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
Advertisements

RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Verantwoordelijke Leni.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Workshop teamvorming en leiderschap
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
MVO en intern management
Leidinggeven en coachen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
Organisatieontwikkeling NPO (1)
Een theoretische verkenning
De achterkant van zorgende teams.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
De 25 beste ideeën voor een meer inspirerende planning en control Henk Doeleman Jean-Pierre Thomassen.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Competenties van organisatieadviseurs Léon de Caluwé Elsbeth Reitsma Ooa, 22 januari 2007.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Leidinggeven Hoofdstuk 10 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Participerend Leiderschap
Voor Arbeid en Kansen VAK voor bijzondere doelgroepen
ZESC – Situationeel leiderschap
Welkom, op deze studiedag rond management en verbondenheid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
In de EscapeRoom Met behulp van Monique & Kiki
Waarden & organisatiecultuur
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Teambarometer.
De week van de vrijwilliger
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
JAN HOLSAPPEL.
De teamleider is een duizendpoot
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Sociaal / ethisch ondernemen
Instrument Team Intervisie
Workshop – teamgroei begrijpen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Team-Ontwikkelings-Model Ontwerp Ontwikkeling leiderschap Missie – Visiel structuren Socio-emotioneel klimaat 1 – 2 – 3 - 4 1 – 2 – 3 - 4 1 – 2 – 3 - 4 1 – 2 – 3 - 4 systemen 1 – 2 – 3 - 4 1 – 2 – 3 - 4 Machtsdynamiek 1 – 2 – 3 - 4 1 – 2 – 3 - 4 1 – 2 – 3 - 4 1 – 2 – 3 - 4 strategieën Groepsdynamische ontwikkeling Intern – externe gerichtheid teamsamenstelling

Missie – Visie 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Medewerkers kennen de missie van de organisatie en worden en regelmatig mee geconfronteerd. De visie wordt op regelmatige tijdstippen geëvalueerd en geactualiseerd in een beleidsplan en doorvertaald naar individuele doelstellingen. Medewerkers helpen de visie ontwikkelen van de organisatie. De visie is een toetsteen voor het alledaagse handelen op de werkvloer. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Totaal:

structuur Er is voor iedere medewerker een duidelijke taak – en functieomschrijving De taak – en functieomschrijving is een toeststeen in de begeleiding van de medewerker. Medewerkers weten wat ze mogen uitvoeren en beslissen en waar ze mandaat moeten vragen. Medewerkers hebben voldoende ruimte om te werken zodat ze vlug op de vraag van cliënten kunnen antwoorden. Tussen uitvoeren en beslissen is er slechts één stap 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 Totaal

Systemen Het uurrooster is opgebouwd op basis van de noden van de doelgroep. Er is een een performant overlegsysteem waarbij alle betrokken disciplines aanwezig zijn. De informatie is binnen de organisatie breed verspreid. Er is een performant kwaliteitsysteem De systemen van het team worden beheerd door het team zelf. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1- 2- 3- 4 Totaal:

Strategisch handelen De organisatie analyseert regelmatig zijn sterktes, zwaktes, uitdagingen en bedreigingen. Er is een meerjarenplanning Het meerjarenplan wordt vertaald in teamplannen. Iedere medewerker heeft individuele doelstellingen en teamtaken. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Totaal

teamsamenstelling Er is een een goede balans tussen denkers en doeners, tussen mannen en vrouwen, tussen oud en jong . Het team is divers samengesteld naar opvoedingsstijl Ieder teamlid is bereid om te investeren in leerprocessen. Er is in het team voldoende competentie aanwezig om de taak te vervullen. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Totaal

Leiderschap De leidinggevende kan zowel coachen als sturen. De leidinggevende richt zijn team op individuele als teamleerprocessen. De leidinggevende vertaalt de visie van de organisatie naar zijn medewerkers. De leidinggevende ontwikkelt een ontwikkelingspad voor zijn team voor de volgende vijf jaar. De leidinggevende kan zijn team loslaten. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Totaal:

Socio- emotioneel klimaat Het team kan over emoties praten zonder dat er winnaars en verliezers zijn. Er is een sfeer van vertrouwen tussen het team en de leidinggevende. Conflicten worden communicatief doorgemaakt. De hulpverleningsstijl van eenieder kan openlijk besproken worden. Er is een open samenwerking met andere disciplines. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Totaal

Machtsdynamiek Ieder teamlid heeft in het team ‘zijn ding’. De leidinggevende kan mensen op de voorgrond op de achtergrond plaatsen en omgekeerd. Als basismedewerker is het mogelijk om invloed uit de oefenen op het beleidsniveau. Persoonlijke invloed is belangrijker dan formele macht. Macht wordt pas aangewend wanneer dit nodig is. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Totaal

Groepsdynamische ontwikkeling In het team weten we wat we aan elkaar hebben. Het team kan met weinig inspanning afstemmen in functie van eenzelfde doel. Het team zoekt en vindt zijn eigen doelen??? Nieuwe teamleden worden vlot opgenomen in het team. We kunnen in schoonheid afscheid nemen van teamleden. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Totaal:

Interne –externe gerichtheid In de organisatie kijken ook de basiswerkers naar de ontwikkelingen binnen hun werkveld. Medewerkers hebben een relevant netwerk opgebouwd. Er zijn een verscheiden aantal aanspreekpunten voor relevante derden. Iedereen heeft toegang tot een brede set van communicatiemiddelen. Medewerkers zien en horen relevante veranderingen in de omgeving. 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 – 4 1 – 2 – 3 - 4 1 - 2 - 3 - 4 1 – 2 - 3 - 4 Totaal:

Werken met teamtypologieën Onderverdeling op basis van kenmerken. Zestal types Adelaarsperspectief.

Vriendenkring Pioniersteams Gemeenschappelijke geschiedenis Informele systemen Acties Expliciteren visie Structureren plannen

Goeroeteam Sterk en enig leiderschap en visie Ieder probleem komt bij de leider Verstarde visie Acties Delegeren Visionair werk machtsverdeling

kantelteam Het draait Veranderingsgevoelig Aties Genieten Blijven innoveren

Gekookte kikker team Dode visie Geen inspirerend leiderschap Geen persoonlijke uitdaging Interne gerichtheid Acties Urgentiegraad Buitenkant Nieuw leiderschap

Kadaverteam Wantrouwen, politieke spelletjes Leiderschap – controle en orde Acties Socio-eomotioneel klimaat activeren Individuele begeleiding phoenixproces

Chaosteam Uitdijende teams Imploderende teams Acties: Eerst de harde kant Met zorg voor de zachte kant.

competentieprofiel Leiderschapscompetenties Visionaire competenties Aanpassen leiderschapsstijl, kunnen Sturen, kunnen coachen, bekrachtigen Delegeren. Visionaire competenties (Creatief dromen, visie kunnen neerzetten inspireren) Communicatieve competenties (contact maken, inleven, gericht vragen Stellen, feedback geven en krijgen, Organisatorische competenties (uurrooster kunnen opmaken, overleg kunnen Organiseren, informatiesystemen ontwikkelen) Politieke competenties (voorgrond – achtergrond patronen lezen, voorgrond – achtergrond kunnen wisselen, conflicten hanteren. onderhandelen Strategische competenties (sterkte zwakte analyse maken, doelen formuleren, Strategie kunnen uitstippelen en bijsturen, kunnen evalueren) Groepsdynamische competenties (groepsdynamische processen kunnen herkennen, Teamleden verbinden, focussen op de kernopdracht) Netwerkcompetenties (kan informatie verzamelen, geeft een persoonlijk netwerk, Richt zijn medewerkers op de buitenkant) Leercompetenties (vormingsbehoeften kunnen dedecteren, kunnen Ondersteunen in leerprocessen, teamleerprocessen Stimuleren)