KIJKLES
een werk van de schilder Renoir uit 1870 en het impressionisme o.a.bron
"Lunch tijdens het bootfeest"
de eerste indruk, de titel, de stijl, de personen
Wat? Een overhuifde veranda met balustrade boven de dichtbegroeide oever van de rivier. Twee tafels met wit linnen tafelkleed, vijf zittende mensen en acht staande, informeel of netjes gekleed volgens de mode van de tijd. Twintig stuks glaswerk: flessen wijn en glazen. Borden. Een vaatje brandewijn, een fruitschaal, een tros druiven, een hond.
Wie? Studiebron: Dit zijn o.a. jeugdige, geïdealiseerde portretten van Renoir's vrienden en collega's terwijl ze uitrusten in het restaurant van Maison Fournaise, aan de Seine, vlakbij Parijs. Daar kwamen mensen uit allerlei sociale klassen: zakenlieden, beroemdheden, schilders, schrijvers, toneelspelers, critici en kunstkenners.
Charles Ephrussi: rijke kunstverzamelaar, amateurkunsthistoricus en uitgever van het kunsttijdschrift Gazette des Beaux-Arts. Alphonsine Fournaise: dochter van de eigenaar. Jules Laforgue: dichter en criticus, en persoonlijk secretaris van Charles Ephrussi Alphonse Fournaise, Jr.: Zoon van de eigenaar. Alphonse was verantwoordelijk voor de bootverhuur. Hij draagt een traditionele boot-strohoed en een stoer hemd. Adrien Maggiolo: Italiaans journalist. Ellen Andree: actrice. Angele Legault: actrice. Baron Raoul Barbier: voormalig burgemeester van Saigon (nuVietnam) Aline Charigot: naaister en toekomstige Mrs. Renoir. Ze knuffelt haar hondje. Gustave Cailebotte: bevriende kunstenaar, en rijke beschermheer. Afgebeeld in bootkleding.
De compositie, de kijkrichting
Kleurcompositie
contrast
gezoezemoes, glaswerk, een stoel die schuift, warmte, geur, lucht, licht... Een impressie is wat je onthoudt, een vaag beeld maar een precies gevoel
Terug in de tijd: meer realisme Boudin: naderende storm 1864
Manet: ontbijt in de studio 1868
Millet: de laatste aren 1857
romantiek: mystiek van de natuur Friedrich: maanopkomst boven de zee 1822
18e eeuw: genres - landschappen, portretten, stillevens zonder bijbedoeling Pieter de Goeje (Enkhuisen 1789-1859 Haarlem) Des dunes, un village à l'arrière-plan, signé 'R de Goeje' craie noire, aquarelle, 203 x 259 mm.
genrestukken uit de 17e eeuw met een moraal: deugdelijkheid Vermeer: melkmeisje 1658
Overeenkomsten in beeldopbouw, maar grote verschillen in schildertechniek, onderwerp en bedoeling kijkrichting
KIJKLES