4-4-2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
WAT MAAKT HET ONDERWIJS IN BEGRIJPEND LEZEN EFFECTIEF
Wim van de Grift Drachten november 2013
Prestatiemonitor 2009 Steenwijkerland. Prestatiemonitor 2009 in opdracht van.
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Functionele leesvaardigheid in de lerarenopleidingen in Nederland
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
RALFI en begrijpend lezen
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Welkom.
MBO passend onderwijs
Opbrengstgericht werken
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
| 1 Faculteit GMW / GION, Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs Greetje van der Werf Een goede basis is het halve werk.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Schooldoorlichtingen Onderwijsinspectie Jan Vermeylen Inspectie
Breuken-Vereenvoudigen
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
- Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs -
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Communicatie tussen partners LEA-congres 12 januari 2010 Gerrit Dogger, gemeente Enschede (in samenwerking met Wilma Weren, gemeente Boxtel)
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Taal- en rekenen Invoeringsaspecten
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Project implementatie competentiegericht kwalificatiedossier vmbo-Mobiliteit Op zoek naar ruimte in de regels 12 maart 2007.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Effectief leesonderwijs
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
Informatieavond.
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Tto: de laatste ontwikkelingen
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Voortijdig schoolverlaten
Peiling Project Algemene Vakken in de derde graad bso
De weg van de leerling met specifieke
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
Presentatie van de resultaten taakgroep Pastoraat op Maat en Missionaire Dynamiek Ton Snepvangers, projectleider vanuit het bisdom Dick van Klaveren, lid.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Basisvaardigheden Taal een inspectie-onderzoek in het vmbo bbl/kbl en het PrO Jan Rijkers coördinerend inspecteur voortgezet onderwijs Taal in de etalage.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
taal speelt een rol in alle vakken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Transcript van de presentatie:

4-4-2017

Rapport Nederlandse Taalunie 2008 4-4-2017 AAN HET WERK! Adviezen ter verbetering van functionele leesvaardigheid in het onderwijs Rapport Nederlandse Taalunie 2008

Aanleiding Laaggeletterd in de Lage Landen (2004) 4-4-2017 Aanleiding Laaggeletterd in de Lage Landen (2004) Aanvalsplan laaggeletterdheid/ doelstellingennota geletterdheid verhogen Veel aandacht voor “repareren” Aandacht voor preventie bleef achter Werkgroep Platform Onderwijs Nederlands

Onderzoek Zorgen om leesniveau leerlingen Nederland en Vlaanderen 4-4-2017 Onderzoek Zorgen om leesniveau leerlingen Nederland en Vlaanderen Verschillen zijn groot 20% kan leestaken in 1e jaar voortgezet/ secundair onderwijs niet zelfstandig aan (vmbo/bso/tso hoger) Functionele ongeletterdheid heeft negatieve gevolgen voor schoolloopbaan en maatschappelijk succes (PIRLS 2007, PISA 2007, IALS 1997, PPON/CITO 2007, Peiling lezen en luisteren 2007, Inspectie van het Onderwijs 2008, Hacquebord e.a. 2004, enz.)

Wat deed de werkgroep? Aanpak functionele leesvaardigheid: 4-4-2017 Wat deed de werkgroep? Aanpak functionele leesvaardigheid: problemen in kaart brengen oplossingen zoeken Werkgroep focust op: functionele schoolse leesvaardigheid 10- tot 18-jarigen ondersteunen onderwijs Publicatie Nederlandse Taalunie: Aan het werk!

Wat deed de werkgroep? Visietekst Wat is functionele leesvaardigheid? Welke problemen doen zich daarmee voor? Wat kan het onderwijs hieraan doen? Wordt het onderwijs optimaal ondersteund? Veldverkenning Matrix Wat is er voor het onderwijs beschikbaar? Voldoet dat? Wat moet er nog komen? Bijeenkomst met deskundigen Adviezen

Wat deed de werkgroep? Matrix Voor inventarisatie veldverkenning 4-4-2017 Wat deed de werkgroep? Matrix Voor inventarisatie veldverkenning Voor ordening adviezen Visie/doelen Vakinhoud Didactiek Evaluatie Leerling Leraar School Onderwijs-stelsel

Wat is het probleem? Tekstbegrip onvoldoende, oftewel: Leerlingen weten onvoldoende de juiste informatie uit teksten te halen en deze informatie te verwerken Daardoor komen ze onvoldoende tot leren (bij alle vakken) Leerlingen komen in een negatieve spiraal De achterstand wordt groter Motivatie en zelfbeeld aangetast

4-4-2017 Waar ligt dat aan? Een of meer tekortschietende componenten van leesvaardigheid bij de leerling: (diepe) woordkennis vlot lezen tekstaanpak motivatie en concentratie

4-4-2017 Waar ligt dat aan? Een of meer tekortschietende componenten in het onderwijs: In vakonderwijs te weinig aandacht voor (functioneel) lezen Bij Nederlands te weinig aandacht voor functioneel lezen Breuk basisonderwijs – voortgezet/ secundair onderwijs Teksten te moeilijk Zwakke lezers te laat gesignaleerd

Wat kunnen we doen? Adviezen voor doelen 4-4-2017 Wat kunnen we doen? Adviezen voor doelen Adviezen voor methodes en didactiek Adviezen voor evaluatie Adviezen voor (school)beleid

Wat kunnen we doen? Adviezen voor doelen 4-4-2017 Wat kunnen we doen? Adviezen voor doelen Bruikbaar doelenkader functionele leesvaardigheid Implementatietraject daarbij Adviezen voor methodes en didactiek Criteria teksten bij alle vakken Praktijkvoorbeelden goed functioneel leesonderwijs Preventie, maar niet afschuiven! Vroegtijdig signaleren en diagnosticeren Doorgaande, voortgezette leesontwikkeling bij alle vakken

Wat kunnen we doen? Adviezen voor evaluatie 4-4-2017 Wat kunnen we doen? Adviezen voor evaluatie Niveaubepaling functionele leesvaardigheid (Criteria voor) goede evaluatie-instrumenten Adviezen voor schoolbeleid Taalbeleid met nadruk op functioneel leesonderwijs Teamaanpak Beleid en visie Passende interventies ontwerpen en uitvoeren

Wat kunnen we doen? Adviezen hebben verder betrekking op: 4-4-2017 Wat kunnen we doen? Adviezen hebben verder betrekking op: Lerarenopleidingen Begeleidingsinstellingen Leermiddelenontwikkelaars

En nu? Adviezen aan diverse actoren in publicatie 4-4-2017 En nu? Adviezen aan diverse actoren in publicatie Gesprekken met verantwoordelijke instellingen Voelt u zich aangesproken? Voert u al activiteiten uit? Van plan? Stimuleren en activeren