Prestatieverbetering in het onderwijs Kilian Wawoe

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
door: Roderick Juffermans
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Strategisch relevant middenkader & leiderschap
Hogescholen in Dialoog
Van probleemstelling naar doelstelling
#KM2.0 BIJEENKOMST 4 IN CREA #KM2.0 4 e bijeenkomst CREA.
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Ludo Daems.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Werkingsgebied van Management Drives
TOM keurmerk Marius Berendse.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Betrokkenheid op de werkvloer
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Workshop Datagestuurd werken met SWIS!
Communicatie met ouders
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Visie & Strategie.
Workshop klassenmanagement
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
50.
Leiderschap Naar een professionele cultuur
Welkom ik maak me sterk.
Beroepshouding en beroepscode
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Kenmerken van een goed team
Burgerschap Samenwerkend leren
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Persoonlijk Leiderschap
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
De onzichtbare MT - vergadering
Kenmerken van een goed team
Transcript van de presentatie:

Prestatieverbetering in het onderwijs Kilian Wawoe

Prestatie-verbetering

Hoe komt prestatie tot stand? Prestatie = Willen X Kunnen

Hoe moet het wel Focus niet op willen Maar op kunnen

Wat leidt tot prestatie?

Meer info? www.kilianwawoe.com info@kilianwawoe.com Rapport ‘Bonussen en onderpresteerders in het onderwijs’

Prestatieverbetering in het onderwijs De kracht van het onderwijs is de leerkracht Kilian Wawoe Miranda Langeveld

‘Oranje’ bonus werkt niet

Wat bereiken en wat werkt wel? Het niet meer tolereren van prestaties onder de maat. Leerkrachten aanspreken als zij er de kantjes vanaf lopen en/of disfunctioneren. Verbeteren van prestaties door menselijke maat te vinden in afspreken, handhaven, controleren en corrigeren.

In termen van drijfveren: Bespreken Afspreken Aanspreken

In termen van drijfveren: Wie? Waarom? Wat? Hoe? Wanneer? Waar- vandaan?

Casus: wat werkt wel? Leerkracht werkt drie dagen per week en wil op alle drie de werkdagen tot uiterlijk 15:15 op school aanwezig zijn om daarna de eigen kinderen thuis op te vangen; De school wil de prestaties verbeteren en hanteert als afspraak dat alle leerkrachten op hun werkdagen tot 16:00 op school aanwezig zijn om (na)zorg aan leerlingen en ouders te kunnen geven; Je bent teamleider van de leerkracht: Wat wil je bereiken? Wat en hoe ga je doen?

Casus: wat werkt wel? Docent: “ik ben hier voor de inhoud, om mijn inhoud en kennis over te dragen. Ik ben geen maatschappelijk werker” School: “wij erkennen (ook) zorgbehoefte van leerlingen en willen de prestaties van de school en leerlingen verbeteren door daar ook aandacht aan te besteden” Jij bent afdeling coördinator: Wat wil je bereiken? Wat en hoe ga je doen?

Situatie / gedrag team: betrokkenheid prettige sfeer oog voor menselijke maat heldere communicatie gevoelens worden serieus genomen maar niet overbelicht goede balans tussen zakelijk en persoonlijk streven alleen naar consensus indien mogelijk score = 0 ´Balans´ Situatie / gedrag team: werken vanuit een heldere visie ruimte voor nieuwe invalshoeken zonder doorschieten helder concepten ruimte voor doordenking goede ideeën serieus overwegen regelmatige reflectie beloning van behaalde resultaten economisch denken, efficiency oog voor positie ten opzichte van concurrenten ondernemingsgeest gericht op gezamenlijke doelen klant en marktvraag duidelijk en betrouwbaar transparante organisatie verantwoordelijkheidsgevoel ordelijkheid en overzichtelijkheid heldere taken en verantwoordelijkheden afspraken worden serieus genomen rechtdoorzee stevig, besluitvaardig, daadkrachtig passend tempo en snelheid lef tonen straffen als dat nodig is geen conflicten zoeken, maar ze ook niet vermijden binding tussen mensen en het team heldere missie legitiem gezag binnen het team team geeft thuisgevoel maar men is vrij om te gaan trots op verleden, met aandacht voor toekomst gevoel van identiteit en reputatie

mogelijke problemen / gedrag in het team is: geen betrokkenheid slecht luisteren geen gedeeld ideaal onpersoonlijke werkwijze geen ruimte voor eigen werkinvulling geen communicatie over beslissingen geen interesse voor de persoon emoties spelen geen rol score = - ´ondermaat´ mogelijke problemen / gedrag in het team is: geen visie op de toekomst geen doordenking geen lange termijn strategie geen innovatie men probeert maar wat geen vrijheid zelf uit te vinden geen inhoudelijke ontwikkeling geen ambitie geen individuele ruimte niet flexibel geen idee van markt en concurrenten / competitie geen idee van inkomsten en uitgaven niet doel en resultaat gericht middelmatigheid, niemand mag ‘beter’ zijn dan de rest onduidelijke taakverdeling laag arbeidsethos en verantwoordelijkheidgevoel ongestructureerd onrechtvaardig ongedisciplineerde omgang met regels en afspraken non compliance niets verloopt volgens plan geen power traag niet besluitvaardig geen lef en durf conflictmijdend geen confrontatie en handhaving geen binding met het team geen idee van historie, wortels, identiteit men voelt zich niet thuis geen traditie geen veiligheid en vertrouwen in leiding geen voeling met reputatie

mogelijke problemen / gedrag in het team is: extreme consensuscultuur non interventie geen acceptatie leiderschap persoonlijke werkwijze intern gericht overal over vergaderen persoonlijke excuses aanvaarden, alles kunnen permitteren blijven klagen over communicatie eindeloos getheoretiseer geen binding met het heden geen oog voor klantwens nu iedere dag een nieuw idee geen verbinding van theorie met praktijk meer bedenken dan doen alles compliceren score = + ´overmaat´ mogelijke problemen / gedrag in het team is: opportunisme waan van de dag regeert onderlinge concurrentie ratrace iedereen is bezig zelf te scoren iedere dag nieuwe plannen gericht op mooie buitenkant overmatige regelcultuur starre werkwijze: alles volgens het boekje risicoaversie regels en procedures zijn leidend gericht op eigen taak bureaucratie, alles dichtregelen machtsmisbruik en machtsstrijd onveilig, je kunt zomaar op je donder krijgen impulsief, alles moet acuut gebeuren conflictgeneigd onverantwoorde risico’s patronage traditioneel te veel ongeschreven regels en heilige huisjes te veel anciënniteitbeginsel alles bij het oude laten angst voor verandering gesloten voor buitenstaander