Logistieke principes 14 maart 2008 Ingrid Janssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
CLIËNTPARTICIPATIE in de praktijk
Advertisements

Presentatie van de resultaten Versnelling in de jeugd-ggz
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
HOOFDSTUK 10 De kunst van organisatie-analyse
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Ervaring project Op Eigen Benen Vooruit Projectleidersbijeenkomst 6 september Trudi Taat Verpleegkundig Specialist.
Kennismaking Organisatie:
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Thuis dokteren, een enorme verbetering! Filip van dijk Patiënt en ontwikkelaar.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
DoorZetten – Geen wachttijd Revalidatie in beweging in het chronisch pijn team.
Prof.dr. Ger Koole PICA, kenniscentrum patiëntenlogistiek VU/VUmc
Het ontwikkelen van modulaire ouderenzorg
De kritische succesfactor voor de optimalisatie van bedrijfsprocessen
Marleen Teunis & Astrid van Hest
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
Opleiding: Logistiek en technische vervoerskunde, Hogeschool van Amsterdam Stagebegeleiding: Margaret van Valkengoed, PICA.
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Doel Doel: doelmatigheidsverbetering van 5% in poliklinische team (amputatie, pijn en overig) -> snellere instroom -> betere doorstroom -> reguleren.
Willibrord Goverde Hoofdverpleegkundige, UMC St Radboud Nijmegen
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 8 Implementatie
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Proces en Product.
Taakherschikking Functie en positie behandelend verpleegkundigen
Integrale Oncologische Zorgpaden
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Het Patiëntveiligheidprogramma GGZ 2008 – 2011, Wat is precies ontwikkeld? *de opbrengsten van het landelijk programma *de waarde voor de praktijk.
Psychosociale zorg in de IKR-regio
Integraal Kankercentrum Noord Oost
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HvA – School voor interactie HvA IAM Projectmanagement 9 Februari 2009 Projectmanagement is in het kort: Vooruitkijken tot het eind vh project Mensen en.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
19 juni 2008 E-depot: de Rotterdamse praktijk Josje Everse Projectleider E-depot.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Planning en Roostering
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Anders kijken, anders doen
We omringen jou en je kind met de beste zorg.
21 st CS en Talenten 15 maart 2016 Hiemstra & Bohlmeijer, 2013.
Module Evalueren Moduleweekend Regio Scouting Zeeland | Versie 1.0.
Succesvol implementeren in de zorg
Dagstart Quick Reference Card
Commissie voor vrijwilligerswerk
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Introductie In de pilot ‘meer tijd voor de patiënt’ werken huisartsen met een langere en flexibele consulttijd In Q zijn we met zeven praktijken.
MTO met TOM – Trots Op Mijn Werk.
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Vernieuw je HR-cyclus.
We omringen jou en je kind met de beste zorg.
Transcript van de presentatie:

Logistieke principes 14 maart 2008 Ingrid Janssen

WZW: een concept Concept  Advanced Access Vanaf 1996 ontwikkeld in de VS door dr. Mark Murray. Sinds 2002 in Nederland Een set principes  een zienswijze  vertalen naar eigen situatie Integrale benadering: zorginhoud & logistiek & organisatie

“Elk systeem is precies goed ontworpen voor het resultaat dat ermee bereikt wordt.” Paul Betalden

“Je kan een probleem niet oplossen met dezelfde manier van denken als waarmee het probleem is ontstaan” Albert Einstein

Mogelijkheden Optimaliseren organisatie polikliniek Minimaliseren toegangs- en doorlooptijden Inzicht in vraag en aanbod, fluctuaties en hierop inspelen Optimaal gebruik maken van beschikbare capaciteit

Doelen Toegangs- en doorlooptijd reduceren tot minimum Grip op ‘spel’ van vraag en aanbod Organisatie van zorg op orde Meer waardering door patiënt Meer waardering door medewerkers Eigen extra doelen

logistieke principes Stabiele wachttijd = geen capaciteitstekort (tenzij…) Doe het werk van vandaag vandaag (uitstel is meer werk) Minimaliseer aantal wachtrijen Optimaliseer het aantal consulten per cliënt Optimaliseer het aantal cliënten per hulpverlener Anticipeer op fluctuaties in vraag en aanbod Plan enige buffercapaciteit

1. Stabiele wachtlijst = geen capaciteitstekort 25 25 1. Stabiele wachtlijst = geen capaciteitstekort

2. Uitstel = meerwerk 16 Urgentie Vraag / dag Productie / dag 1 dag 5% 1 week 15% 2 weken 20% 3 weken 50% 4 weken 10% 16

Doe het werk van vandaag, vandaag Doe het werk van deze week, deze week

3. Reduceer het aantal wachtrijen Type afspraak Specialist NP CP Tel. etc AAA BBB CCC Etc. 16 wachtrijen

afsprakensysteem veel typen plaatsen onoverzichtelijk niet flexibel alle afspraken via uitzondering

4. Optimaliseer het aantal consulten per cliënt Kritisch evalueren van de onderzoeksfase Kritisch evalueren van de behandelfase Cliënten alleen terug laten komen bij klachten in plaats van routinematig Invoeren e-mail of telefoonconsulten Interval verlengen voor consulten bij chronische aandoeningen

5. Optimaliseer het aantal cliënten per hulpverlener taakverschuiving emmenthaler screeninggaten in het spreekuur vullen meer telefonische consulten / e-mail / groepsconsulten verminder verstoringen tijdens de spreekuren Verminderen van de no shows

6. Fluctuaties in vraag en aanbod De mate van fluctuatie in vraag en aanbod De mate waarin op fluctuatie in vraag geanticipeerd kan worden De mate waarin op fluctuatie gereageerd kan worden

Aanbod Minimaliseer aantal consulttype, aantal type spreekuren 5 minuten blokjes Planning van capaciteit 6 weken agenda heilig Maximeer aantal afzegbare spreekuren Goed verspreiden over de week Anticipeer op verwachte toename vraag Reguliere controles rustige periode

7. 100% bezetting kan niet zonder lange wachtlijsten

Andere manier van denken “Om vandaag te beschermen, duwen we werk door naar morgen” Naar: “Om morgen te beschermen, trekken we het werk naar vandaag”

Voorbeelden van indicatoren Toegangstijd (3e beschikbare plek) en doorlooptijd Aantal bezoeken dat nodig is voor de diagnose Aantal bezoeken dat nodig is voor de behandeling Uitloop spreekuren No shows Productie Ziekteverzuim

Waar gaan we naar kijken Vraag Aanbod Planning (‘matchen’ Vraag en Aanbod) Processen / logistiek Zorgvormen en organisatie Altijd geredeneerd vanuit de zorg

Succesfactoren Kritisch durven kijken naar eigen proces Motivatie Kortcyclisch verbeteren Verbeteringen die voor het grijpen liggen Combinatie van verschillende interventies Team samenstelling: multidisciplinair Commitment RvB

Meest krachtige interventies Reduceren aantal bezoeken per cliënt Patiëntgestuurde zorg Taakherschikking Spreekuurrooster + planning One-stop-shop diagnostiek

Resultaten toegangstijd

Nog meer resultaten Samenwerking verbeterd: Betere teamgeest Maatschap op een lijn Met andere afdelingen over zorg praten Minder fouten Plezier in het werk Ziekteverzuim omlaag Grip op je eigen praktijk

Hoofdfasen project Concept doorgronden + doelen bepalen Meten Vraag en Aanbod Interventies: andere werkvormen en zorgvormen introduceren Wachtlijst wegwerken Rust creëren op de poli Werken zonder wachtlijst

Wat kan het doorbraakteam bieden? Projectcoördinatie i.s.m. divisiemanagers Inhoudelijke expertise Organisatie werkconferenties en intervisiebijeenkomsten Projectmatige aanpak (doorbraakmethode) Schriftelijk documentatiemateriaal Meetinstrumenten (digitaal) Inhoudelijke feedback

Meten Nulmeting: Toegangstijd (3e beschikbare plek) en doorlooptijd Aantal bezoeken dat nodig is voor de diagnose Aantal bezoeken dat nodig is voor de behandeling

Meten Afhankelijk van de (sub)doelstelling meten van: Vraag naar zorg (NP - CP) Aanbod van zorg (NP - CP) Verloop spreekuren: werkelijke tijdsduur poli uitloop spreekuren aantal afgezegde spreekuren < 6 weken van tevoren