Stappenplan Promotie (citymarketing) Veenendaal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

Het ‘nieuwe’ samenwerken Voor een duurzame stad Door de inzet van NME.
STRATEGISCHE PLANNING
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Logical Framework Approach
presentatie sectorplan justitiescholen
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
Wat is een communicatieplan?
NVP Strategische personeelsplanning en talent management
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Onderwerpen Jaarverslag 2011 / Plan van Aanpak 2012/2013
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
16 juni 2011sia thematische impuls Thematische Impulsen (TI) Agenda Wat is een Thematische Impuls? Waarom Thematische Impulsen? Plaats binnen SIA Inhoud.
De Marketingroute In vijf stappen naar succes. Thema marketing leeft bij veel ondernemers Project De ToekomstBedrijven: 1281 termen COMMERCIEEL bij 774.
© de vries business consultancy, 2008
Beter Benutten-aanpak
Informatiemiddag 14 februari 2012 uitgevoerd door: in opdracht van:
Citymarketing Hilversum 2006
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
[Productnaam] Marketingplan
Samenwerking Wagenborgen September 2014
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
50.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
Centrummanagement in Leudal? Onze ervaringen in Panningen! 17 november 2014 Ger de Vlieger Jan Bouten.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
De Politiek ontmoet De Federatie Een eerste kennismaking 20 juni 2016.
Cursus vrijwilligers werven
Welke leerpunten nemen we mee van de eerste twee jaar?
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
[Productnaam] Marketingplan
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Omgevingswet en omgevingsvisie
Problemen of kansen ? Verstedelijkingsdruk wonen / werken recreatie
Ouders en school samen Maart 2016
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
Examen SPL kerntaak 1 Periode 7 Marketing.
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Informatiegestuurd voor de gemeente Den Haag
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Stappenplan Promotie (citymarketing) Veenendaal Stichting Promotie Veenendaal versie 30 juni 2010 Opsteller: Roeland Tameling

OPSTARTEN EN DOELSTELLINGEN Communicatieplan maken en uitvoeren Inventarisatie bestaande visies inwerken Organisatie stichting invullen ONDERZOEK MARKT Identiteit en imago Analyse markt en beleid STRATEGISCH MARKETINGPLAN Ambtenaren workshop Plan opstellen Bouwstenen verzamelen OPERATIONEEL MARKETINGPLAN Start project-groepen Meedenk sessies MEERJARENPROGRAMMA UITVOEREN overige projecten promotionele middelen Creatieve uitwerking merkconcept Middelen verzamelen Intentie overeen-komsten EVALUATIE Verandering imago studiereis Monitoring gewenste effecten

6 stappen zetten Opstarten en doelstellingen Onderzoek markt (producten, klanten & concurrenten) Strategisch marketingplan Operationeel marketingplan Meerjarenprogramma uitvoeren Evalueren 3

Opstarten Overdracht Interviews & kennismaking Communicatieplan maken & uitvoeren Functionele organisatie Personele organisatie Functionele organisatie Huishoudelijk reglement Portefeuilleverdeling Verantwoordelijkheden Personele organisatie Werkgroepen instellen Buitenboordmotor gebruiken Stagiaires en studenten 4

Opstarten Inwerken Resultaat: Duidelijkheid over rollen en taken; Operationele organisatie ‘klaar voor de start’ Inventarisatie bestaande visies Manager bouwt netwerk op; Kennis over wensen, doelen en inbreng mogelijke partners verzameld; Draagvlak voor aanpak SPV versterkt. Communicatieplan maken en uitvoeren Helder overzicht van uit te voeren communicatie activiteiten en bijbehorende planning. Bekendheid bij mensen in Veenendaal over start activiteiten manager SPV; Bekendheid bij stakeholders over (voortgang van) activiteiten SPV. Website gelanceerd; Eigen e-mailaccount(s) voor SPV organisatie. Organisatie stichting invullen Huishoudelijk reglement, rooster van aftreden e.d. vastgesteld door bestuur; Huisstijl ontwikkeld Aantal betrokken personen bij SPV uitgebreid; Besluit genomen over mogelijkheden voor partnerships met externe partijen. “wij zijn opgericht met gemeenschapsgeld en willen daarom verantwoording afleggen. Daarnaast willen we u graag verleiden om mee te helpen aan de promotie van Veenendaal!” (uitgangspunt voor mailings naar stakeholders) Functionele organisatie Huishoudelijk reglement Portefeuilleverdeling Verantwoordelijkheden Personele organisatie Werkgroepen instellen Buitenboordmotor gebruiken Stagiaires en studenten 5

6 stappen zetten Opstarten en doelstellingen Onderzoek markt (producten, klanten & concurrenten) Strategisch marketingplan Operationeel marketingplan Meerjarenprogramma uitvoeren Evalueren Zonet voorbeeld van websearch, heel simpel 6

Onderzoek markt Desk research ‘marktgegevens’ beleid Identiteit Imago “Termen die steeds terugkeren als het gaat om wat Veenendalers bindt, zijn: aanpakken, de christelijke identiteit en groeien” (Strategische Visie Veenendaal 2025) De bevolkingsopbouw in de gemeente zelf in relatie tot de omliggende regio’s Het woningaanbod in relatie tot de bevolkingsopbouw De opbouw van de bedrijvigheid en werkgelegenheid, de balans tussen in- en uitgaande arbeidspendel Aanvullende economische data en beschikbare onderzoeksgegevens Het aanbod op het gebied van scholing, cultuur, toerisme, recreatie, gezondheidszorg en overige voorzieningen in Veenendaal in relatie tot de omliggende gemeenten en regio’s De consumentenbehoeften op bovengenoemde gebieden Aantal en omvang van de evenementen in Veenendaal Ontwikkelingen die de positie van de gemeente kunnen beïnvloeden: city marketing initiatieven elders, herindeling, grootschalige ontwikkelingen op het gebied van industrie en woningbouw en grote infrastructurele ingrepen 7

Onderzoek markt Analyse markt en beleid Resultaat: Overzichtelijke marktanalyse voor de verschillende doelgroepen als basis voor strategische keuzes; Concurrentie-analyse, waarmee positionering kan worden gekozen. Kennis van beleid gemeente Veenendaal verworven; Kennismaking met diverse beleidsmakers en –beïnvloeders in de gemeente. Identiteit en imago Organisatie ‘ontdekkingsreizen door Veenendaal’: zichtbaarheid van en energie rond SPV (‘ funfactor’), nieuwswaarde (persmoment) Organisatie workshop over identiteit Veenendaal: identiteit en DNA Veenendaal vastgesteld, nieuwswaarde (persmoment) Brede betrokkenheid van mensen en organisaties uit Veenendaal bij marketing(strategie) voor Veenendaal Kwantitatief en kwalitatief onderzoek naar imago van Veenendaal: inzicht in het imago van Veenendaal bij (externe) doelgroepen (positief-neutraal-negatief, associaties) ‘VIP tour Veenendaal’: persmoment, eerste externe ambassadeurs Veenendaal, eerste concrete samenwerking tussen meerdere bij de marketing van Veenendaal betrokken partijen. “Termen die steeds terugkeren als het gaat om wat Veenendalers bindt, zijn: aanpakken, de christelijke identiteit en groeien” (Strategische Visie Veenendaal 2025) Functionele organisatie Huishoudelijk reglement Portefeuilleverdeling Verantwoordelijkheden Personele organisatie Werkgroepen instellen Buitenboordmotor gebruiken Stagiaires en studenten 8

6 stappen zetten Opstarten en doelstellingen Onderzoek markt (producten, klanten & concurrenten) Strategisch marketingplan Operationeel marketingplan Meerjarenprogramma uitvoeren Evalueren 9

Strategisch marketingplan Analyse markt, beleid en stakeholders Ambities en doelstellingen Doelgroepen Product-marktcombinaties Marketingactiviteiten en financiering 10

Strategisch marketingplan Bouwstenen verzamelen Resultaat Bijeenkomst expertpanel: toetsing van opgeleverde analyses, kritische (deskundige) blik van buitenaf Inzet expertpanel: verhoging status SPV, bijdrage aan kwaliteit (continue scherp houden) van SPV, nieuwswaarde (persmoment) Stakeholdersbijeenkomst: input voor strategisch marketingplan, bevestigen betrokkenheid stakeholders, nieuwswaarde (persmoment) Plan opstellen Strategisch marketingplan Basis voor eventuele verdieping en verfijning in de toekomst Ambtenaren workshop Resultaat: Ambtenarenworkshop: medewerkers gemeente betrokken bij activiteiten SPV, input voor operationeel marketingplan “Doel promotie = Goed woon-, werk- en leefklimaat behouden, versterken en uitdragen. Dit is een vrij algemeen, veelomvattend doel. Daarom hebben we dit geconcretiseerd” (Kaderstellende notitie promotie Gemeente Veenendaal 2006-2010) Functionele organisatie Huishoudelijk reglement Portefeuilleverdeling Verantwoordelijkheden Personele organisatie Werkgroepen instellen Buitenboordmotor gebruiken Stagiaires en studenten 11

6 stappen zetten Opstarten en doelstellingen Onderzoek markt (producten, klanten & concurrenten) Strategisch marketingplan Operationeel marketingplan Meerjarenprogramma uitvoeren Evalueren 12

Operationeel marketingplan Doelstellingen Activiteiten Totalen (planning, begroting enz.) Organisatie Financiering Activiteiten Beschrijving projecten Planning Begrotingen Betrokken partijen 13

Operationeel marketingplan Meedenk sessies Resultaat 3 meedenksessies: input voor operationeel marketingplan, mensen en organisaties betrokken bij praktische uitwerking marketingstrategie, persmomenten Plan opstellen Operationeel marketingplan Basis voor structurele uitvoering projecten en activiteiten Start projectgroepen Projectgroepen opgezet Partijen betrokken bij (uitvoering van) concrete activiteiten van SPV Middelen verzamelen Business club en/ of Comite van Aanbeveling opgericht Minstens vijf partners geworven die bijdragen leveren aan SPV activiteiten Intentie overeenkomsten Intentieovereenkomsten ondertekend door minstens 10 partijen Netwerkbijeenkomst en persmoment “De marketingstrategie van de SPV is er namelijk op gericht om vanuit een gezamenlijke, efficiënte en effectieve aanpak te kiezen voor de concrete inzet van marketingmiddelen.” (Stappenplan Promotie Veenendaal) Functionele organisatie Huishoudelijk reglement Portefeuilleverdeling Verantwoordelijkheden Personele organisatie Werkgroepen instellen Buitenboordmotor gebruiken Stagiaires en studenten 14

6 stappen zetten Opstarten en doelstellingen Onderzoek markt (producten, klanten & concurrenten) Strategisch marketingplan Operationeel marketingplan Meerjarenprogramma uitvoeren Evalueren 15

Meerjarenprogramma Creatief merkconcept? Marketingcommunicatie Overige marketingactiviteiten Hardware Software Orgware Willekeurige voorbeelden: Ontwikkelen Veenendaal magazine Ambassadeurs Op de foto in Veenendaal Logeren in Veenendaal Bezoekerscentrum Grebbelinie Mailing naar startende ondernemers Secretaressedag 16

Meerjarenprogramma Creatieve uitwerking merkconcept Resultaat Logo/ slogan/ overige beelden en basiscommunicatie… om in te zetten bij promotiecampagnes Promotionele middelen Minstens 3 producties van concrete promotiemiddelen Concrete afspraken met samenwerkingspartners op projectbasis over inzet promotiemiddelen Overige projecten Minstens 10 operationele acties opgezet en uitgevoerd Aan minstens 10 operationele acties van samenwerkingspartners bijgedragen Aan minstens 5 initiatieven van samenwerkingspartners inhoudelijk bijgedragen Minstens 3 overige gevraagde en ongevraagde adviezen gegeven “En wellicht kan Veenendaal met een knipoog naar forensen zich profileren als bereikbaar voor verschillende vervoersmodaliteiten. Hierbij kan ook goed worden ingezet op specifieke niches met een hoge conversatiewaarde. Denk aan skeelers, auto’s op zonne-energie, Segways, Trikkes en Whikes.” (Stappenplan Promotie Veenendaal) Functionele organisatie Huishoudelijk reglement Portefeuilleverdeling Verantwoordelijkheden Personele organisatie Werkgroepen instellen Buitenboordmotor gebruiken Stagiaires en studenten 17

6 stappen zetten Opstarten en doelstellingen Onderzoek markt (producten, klanten & concurrenten) Strategisch marketingplan Operationeel marketingplan Meerjarenprogramma uitvoeren Evalueren 18

Evalueren Bereikte resultaten/ prestaties Gewijzigd imago Ervaringen elders in het land Al eerder is gesignaleerd dat de gemeente Veenendaal nog weinig systematisch onderzoek doet. Binnen de gemeentelijke organisatie wordt gezocht naar mogelijkheden om dit structureel van de grond te krijgen, mede in het licht van kwaliteitszorg en continue monitoring en verbetering van de dienstverlening (Andere Overheid). Indien jaarlijks onderzoek zou worden gedaan, kunnen binnen een breed opgezet onderzoek specifieke vragen met betrekking tot de promotie worden meegenomen. Voorafgaand daaraan dient een nulmeting plaats te vinden. Dergelijk specialistisch onderzoek moet worden uitbesteed.” (Kaderstellende notitie promotie Gemeente Veenendaal 2006-2010) 19

Evalueren Monitoring gewenste effecten Resultaat Helder overzicht van behaalde resultaten en verbeterpunten Strategisch meerjarenplan op onderdelen bijgesteld, basis voor nieuw jaarplan Studiereis Inspirerende studiereis voor (partners van) SPV Energie bij deelnemers om verder te gaan met promotie van Veenendaal Verandering imago Helder overzicht van veranderingen in imago van Veenendaal Basis voor nieuw jaarplan en lobby-activiteiten SPV “Al eerder is gesignaleerd dat de gemeente Veenendaal nog weinig systematisch onderzoek doet. Binnen de gemeentelijke organisatie wordt gezocht naar mogelijkheden om dit structureel van de grond te krijgen.” Kaderstellende notitie promotie Gemeente Veenendaal 2006-2010) Functionele organisatie Huishoudelijk reglement Portefeuilleverdeling Verantwoordelijkheden Personele organisatie Werkgroepen instellen Buitenboordmotor gebruiken Stagiaires en studenten 20

mei – aug 2010 aug - sept 2010 sept - nov 2010 nov 2010 – jan 2011 OPSTARTEN EN DOELSTELLINGEN Communicatieplan maken en uitvoeren Inventarisatie bestaande visies inwerken Organisatie stichting invullen ONDERZOEK MARKT Identiteit en imago Analyse markt en beleid STRATEGISCH MARKETINGPLAN Ambtenaren workshop Plan opstellen Bouwstenen verzamelen OPERATIONEEL MARKETINGPLAN Start project-groepen Meedenk sessies MEERJARENPROGRAMMA UITVOEREN overige projecten promotionele middelen Creatieve uitwerking merkconcept Middelen verzamelen Intentie overeen-komsten EVALUATIE Verandering imago studiereis Monitoring gewenste effecten mei – aug 2010 aug - sept 2010 sept - nov 2010 nov 2010 – jan 2011 PLANNING jan 2011 - jan 2012 e.v. o.a. feb 2012

Vervolg Besluitvorming over concept actieplan 30 juni Begroting uitwerken juli, augustus Besluitvorming over begroting en definitief actieplan 9 september Uitvoering Vanaf 30 juni