HPO Sector Kinderopvang HPO Center AVICENNA bdKO
Plan van Aanpak: Performance Verbeter Plan & Implementatie AVICENNA Plan van Aanpak: Performance Verbeter Plan & Implementatie HPO Center bdKO
Over al dan niet implementeren: Waarom? Waartoe? Hoe wel? Hoe niet? Onderwerpen presentatie Performance Verbeter Plan Over al dan niet implementeren: Waarom? Waartoe? Hoe wel? Hoe niet? HPO Center AVICENNA bdKO
HPO – Doelstellingen Elementaire vragen: Wat wil je laten gebeuren in je organisatie? Is HPO als interventie-middel daarvoor geschikt?
Performance: Gebleken gedrag Gaat verder als een goede ‘intentie’ Zichtbaar, herkenbaar en aantoonbaar HPO Center AVICENNA bdKO
HPO – mogelijke doelstellingen Eenmalige ‘foto’ van de organisatie ‘Wakker-schud’ effect Middel voor het management om te sturen Integrale organisatieontwikkeling op basis van kernpunten Organisatiebrede invoering van prestatiemanagement
Kernvragen m.b.t. HPO-Methode: Hoe gaan inhoudelijk- en mensgerichte medewerkers met enthousiasme werken met prestatie(metingen) & cijfers? HPO Center AVICENNA bdKO
Let op voor verkeerde beeldvorming Medewerker: Sociaal Beeldend Creatief Doen HPO: Zakelijk Koude vormen Vaststaand Denken
Kernvragen m.b.t. HPO-Methode: “Ik moet werken voor cijfers” Of: “Cijfers helpen mij om te ontwikkelen” HPO Center AVICENNA bdKO
Uitkomsten analyse voor ontwikkeling Doelbepaling, meting, analyse en bijstelling is nodig voor de professionele ontwikkeling Dit is dan niet voorbehouden aan alleen het management.
Succesfactoren Performance Verbetering Werkenderwijs leren Fases voor ontwikkeling: Doen Analyseren/reflecteren Uitrusten Doen op een hoger niveau Etc.
Succesfactoren Performance Verbetering Strategie gaat pas werken als mensen Het kunnen ‘inoefenen’ Voor organisatieontwikkeling is nodig: Nieuwe kennis en inzichten Oefenruimte Dialoog Oefentijd Dit is werkenderwijs leren
Succesfactoren bij invoering van Performance Verbetering De juiste analyse & commitment sleutelpersonen Overeenstemming PvA bij sleutelpersonen Kies voor een beperkt aantal verbeterthema’s Integrale invoering (het gaat de hele organisatie aan) Attractieve werkvormen (mengvormen)
Succesfactoren Performance Verbetering Denk (ook) vanuit de meerwaarde voor de klant en de medewerker Intern communicatietraject Wat draagt de individuele medewerker bij Tussentijdse terugkoppeling vorderingen HPO Center AVICENNA bdKO
Succesfactoren Performance Verbetering Stimuleer en geef ruimte voor (lokale) initiatieven passend bij de verbeterthema’s Deel deze initiatieven met andere medewerkers Projectmanagement goed belegd HPO Center AVICENNA bdKO
Fases invoering GO / NO GO HPO Introductie in organisatie HPO Scan & Analyse Performance Verbeter Plan GO / NO GO PVP Implementatie Performance Verbeter Plan
Voorbeeld attractieve vormen Bij integrale aanpak Attractieve Kick-off sessie Vooraf: Sessie voor Sleutelfiguren Op locatie - activiteiten Feedback instrumenten Werken met beelden Afhankelijk per ontwikkelthema: werkvormen kiezen die het gedrag van mensen ontwikkelen HPO Center AVICENNA bdKO
Wat wil je laten gebeuren in je organisatie? De HPO Aanpak: Geschikt als basis voor organisatieontwikkeling