Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

2. Beïnvloedingsstijlen
Door goede gesprekken groeien
STRATEGISCHE PLANNING
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Evalueren is een verzamelnaam van:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Doelstellingen formuleren
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Logical Framework Approach
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
In de juiste volgorde Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie
Onderwijskundig ontwerpen
Workshop Onderzoeksontwerp
Prioriteiten op het spoor komen. Zelf aan de slag ONZE KIJK OP ONZE SCHOOL stap 1: Maak een webschema met als startvraag: Waar zijn we allemaal mee bezig?
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Bijstellen De laatste fase in het cyclisch model voor methodisch werken heet ‘bijstellen’. Binnen een hulpverleningstraject betekent bijstellen dat je.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Module Communicatie 3de dag
Presentatie projectplan werkgroepen
5 % 15 % 80 % Reteaming, plannen maak je samen! 14 November 2014 Joost Iserief Cathelijne Spijker Vantevoren snoepjes klaarleggen Uitdelen knikkers.
MEE maakt meedoen mogelijk
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Onderzoeksvaardigheden 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Week 6 Docent: COMMUNICATIE. Huiswerk Opdracht 3 Hoe is het gegaan? Wat viel je op? Vragen over de theorie.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Data in de besluitvormingscyclus via SWIS Suite
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
PROBLEEMOPLOSSEND VERMOGEN MARTINE KOERS & THOMAS DE JONGH.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Vormgeven en uitvoeren van een op de gemeenschap gerichte aanpak bij zorgmijding.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Het loopbaangesprek.
What is the meaning of? Student centered learning
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Visie en strategie Les 4: strategie.
Begeleiden les 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Begeleiden les 2.
Gesprekstechnieken Les 4.
Methodieken Les 4 “methodiek voor wijkgericht werken en crisisinterventies” Thema 10.3 en 10.4.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Waarderende benadering
De toolkit zingeving als scholingsinstrument
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken H7 Methodisch werken Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken Uitvoering Doelstelling Strategie

Strategie Manier van werken die het beste past bij: de hulpverlener de cliënt de gegeven omstandigheden Je gaat keuzes maken, prioriteiten stellen en selecteren. Brug slaan tussen probleemstelling en doelstelling. Oplossingen worden omgezet in werkbare modellen. Probleemstelling oplossingen strategie doelstelling © Boom Lemma uitgevers.

Globale strategieën Tot en met de formulering van de doelstelling(en) spreken we van globale strategieën. Deze worden gekozen op grond van: voorgaande ervaringen met soortgelijke casus. indrukken die je opdoet. jouw waarden en normen. eerste informatie. intuïtie. © Boom Lemma uitgevers.

Specifieke strategieën Welke concrete actie (interventie) moet worden ondernomen met: wie waar wanneer wat hoe en welke stappen verder moeten worden gezet om de doelstelling te bereiken. Probleemstelling oplossingen globale strategie specifieke strategie/plan van aanpak doelstelling © Boom Lemma uitgevers.

Plan van aanpak In het plan van aanpak (de specifieke strategie) ga je alle voornemens en goede bedoelingen (de globale strategie) expliciteren. Aanleiding hulpverleningscontact Hulpverleningsdoel(en) en subdoelen Inzetplanning Contact met de cliënt Voortgangsrapportage Tijdsbalk © Boom Lemma uitgevers.

Voorbeeld Hulpverleningsplan © Boom Lemma uitgevers.

Voordelen specifieke strategie Inzichtelijk voor de cliënt Systematische aanpak Werkend van globaal naar specifiek Einddoel maar ook subdoelen (tussendoelen) De overdraagbaarheid is eenvoudiger © Boom Lemma uitgevers.

Valkuilen specifieke strategie Dogmatisch Weinig contact met je collega’s of andere instellingen Je stemt onvoldoende af De bereikbaarheid is onvoldoende geregeld Je rekt de grenzen binnen je strategie te veel op Je bent ongeduldig © Boom Lemma uitgevers.