01
En nu ? Cultuurkaart 2.0 Jennet Sintenie 02 En nu ? Cultuurkaart 2.0 Jennet Sintenie Projectleider Cultuurkaart CJP
agenda Cultuurkaart in cijfers Chronologie van feiten Plan van aanpak 03 agenda Cultuurkaart in cijfers Chronologie van feiten Plan van aanpak Discussie en vragen
Cultuurkaart in cijfers 04 Cultuurkaart in cijfers
De Cultuurkaart is voor iedereen 05 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 De Cultuurkaart is voor iedereen 941.678 leerlingen 1.441 schoolvestigingen 1.400 actieve instellingen 14 miljoen euro
BESTEDINGspercentage 06 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 BESTEDINGspercentage
Bij wie ? 07 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 Bij wie ?
8 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 Utrecht aantal leerlingen beschikbaar budget besteed % besteed vmbo 22.599 364.415,00 325.124,55 89% havo 17.777 282.505,00 269.109,55 95% vwo 24.442 382.015,00 355.363,48 93% vso+pro 2.527 41.065,00 32.688,26 80% totaal 67.345 1.070.000,00 982.285,83 92%
Besteed door de scholen in Utrecht 9 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 Besteed door de scholen in Utrecht
10 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 Geïnd door de instellingen in Utrecht € 1.590.062,50
CULTUURKAART SUCCES 11 Op school Ontwikkeling van visie en beleid en een cultureel programma Cultuurcoordinator/CKVdocent heeft geoormerkt budget Bredere kennis bij docenten op school en bij de instellingen Goede banden onderwijs en cultuur Geldstroom naar instellingen Meer cultuurparticipatie door jongeren Openheid culturele instellingen 11
01212 CHRONOLOGIE
Oktober 2010: Publicatie regeerakkoord 13 CHRONOLOGIE Oktober 2010: Publicatie regeerakkoord December 2010: Petitie cultuurkaart Maart 2011: Publicatie Rekenkamer Juni 2011: Nota-overleg Tweede Kamer Wijziging koers staatssecretaris Begin november Gesprek met staatssecretaris 27 november Motie voor plan van aanpak CJP
ROL van de rijksoverheid 14 ROL van de rijksoverheid Geen rijksbijdrage Wel BTW-vrijstelling Wel ondersteuning
01515 Plan van aanpak Basis
Budget voor cultuuronderwijs Continuïteit Kwaliteit 16 Plan van aanpak Belangen onderwijs Budget voor cultuuronderwijs Continuïteit Kwaliteit
Belangen culturele instellingen Budget voor cultuureducatie 17 Plan van aanpak Belangen culturele instellingen Budget voor cultuureducatie Publieke taakstelling Toegang tot publiek Continuiteit Kwaliteit
Goed cultureel onderwijs. Goed cultureel aanbod voor een goede prijs 18 Plan van aanpak Belangen leerlingen Goed cultureel onderwijs. Goed cultureel aanbod voor een goede prijs Individuele stimulans vanuit culturele sector
01919 Plan van aanpak Cultuurkaart speelt bindende rol tussen onderwijs, culturele sector, jongeren, kortinggevers en geldschieters.
School-cultuur-jongeren 20 Plan van aanpak Samenwerking School-cultuur-jongeren Gezamenlijk investeren Convenant culturele sector: Culturele sector blijft investeren in cultuur-educatie VO Korting op cultuur voor jongeren Geld beschikbaar: bedrag school (10 euro) en bedrag derden (5 euro?)
voortzetten Cultuurkaart 21 Plan van aanpak voortzetten Cultuurkaart 4 stappen
Belang van cultuureducatie opnieuw op de kaart 22 Plan van aanpak stap 1 Belang van cultuureducatie opnieuw op de kaart Nieuwe invulling aan de rol van de Cultuurkaart
23 stap 2 Schooldirecties overtuigen mee te doen om ten minste 10 euro te investeren. Zet op een rij hoe je programma aansluit bij de missie van de school. Zet de voordelen van de Cultuurkaart voor jouw school op een rij Bekijk hoe de besteding k&c zich verhoudt t.o.v. de andere leergebieden. Bespreek de herschikking van de middelen en mogelijke andere bronnen (leermiddelen, MAS, ouderbijdrage) Maak een meerjarenplan en geef aan wat je hiervoor nodig hebt aan geld Maak een overzicht van wat k&c de school oplevert Bijvoorbeeld: Invulling van de kerndoelen (50 & 51) Uitvoeren van de verplichtingen van CKV Welke bijdrage levert cultuureducatie aan talentontwikkeling Welke bijdrage levert het aan de sfeer op school Welke bijdrage levert het aan ‘leren samenwerken’ Welke bijdrage kan een ‘cultureel profiel’ hebben aan leerlingaantallen.
24 stap 3 Het vinden van matchingsfinanciering Voors Belang cultuuronderwijs voor doelgroep Mogelijkheid om zich te profileren Tegen Behoefte geld komt voort uit bezuiniging Doen er genoeg scholen mee? Gaat het lukken? Geen instant succes formule
25 stap 4 Aanpassen systematiek en uitrol Niet veel verandering tov andere jaren Gebruik techniek blijft hetzelfde Daar waar mogelijk: gebruiksvriendelijker
Voordelen Cultuurkaart 26 Voordelen Cultuurkaart Continuïteit op school Kans op extra cultureel tegoed door private partijen en lagere overheden. BTW-vrijstelling op culturele activiteiten die met de Cultuurkaart betaald worden. De Cultuurkaart is een samenwerkingscollectief De school biedt met de Cultuurkaart de leerlingen een persoonlijke voordeelpas aan. Dit is gunstig voor het imago en het profiel van de school Extra voordeel bij organisaties zoals NS (groepsvervoer) De managementinformatie die beschikbaar is geeft helder inzicht in het cultureel profiel van de school
praktijk Cultuurkaart 27 praktijk Cultuurkaart In mei ontvangt de directie een oproep om de school aan te melden. Budgethouder en projectcoördinator worden aangemeld. De leerling- en docentgegevens worden aangeleverd. De school ontvangt een factuur. Het volledige cultureel tegoed (bijdrage school+bijdrage fonds) komt beschikbaar. De budgethouder kan betalingen via de weborder gaan doen. De directeur en de budgethouder krijgen toegang tot de transactie- en bestedingsgegevens.
praktijk Cultuurkaart 28 praktijk Cultuurkaart Hele school ? Combipas ? Meer uitgeven ? ………………..
29 Vragen ?
30 Convenanttekst Voor een sterk cultureel klimaat is het bereik van nieuwe en jonge publieksgroepen voor de culturele sector essentieel. De CJP Cultuurkaart biedt toegang tot 1 miljoen jongeren en is daarmee: - een belangrijke stimulans gebleken voor professionalisering van cultuureducatie voor jongeren; - van het grootste belang voor de contacten tussen scholen en culturele instellingen; - een waardevol instrument voor ‘cultureel ondernemerschap’. De culturele sector, verenigd door de branche- en koepelorganisaties uit deze sector, en CJP willen de maatschappelijke verbinding tussen cultuur, onderwijs en jongeren verder versterken. Om dit te bereiken moet de werking van de CJP Cultuurkaart en de ontwikkelde infrastructuur ook na het schooljaar 2011-2012 in stand gehouden worden. Er wordt door CJP een inspanning gedaan om zoveel mogelijk gelden te verwerven bij overheden, culturele fondsen en het bedrijfsleven voor cultuureducatie van jongeren. De volgende afspraken worden in dit kader gemaakt: CJP neemt de verantwoordelijkheid op zich om zoveel mogelijk jongeren van de kaart te voorzien via verschillende kanalen zoals de jongere zelf, onderwijsinstellingen en overheden zodat ook in de toekomst, wederom minimaal 1 miljoen jongeren via deze kaart bereikt worden; De branche- en koepelorganisaties uit de culturele sector willen de CJP Cultuurkaart behouden en stimuleert haar aangesloten leden om medewerking te geven aan CJP – kortingen; CJP – acties en special events. Amsterdam, 23 november 2011