01.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Presentatie Procedure naar het VO
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
01.
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Uitvoeringsplan november 2012.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Kansen Voor Jongeren Voorlichtingsbijeenkomst 26 maart 2012.
VTB Technasium Vakcollege
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Welkom op de 2e algemene ouderavond van klas 3
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Onderwijsconferentie
Landschap beschermen en ontwikkelen
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Vragenlijst ketencoördinatoren
Harmonisatieplannen kabinet
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
1 Voorlichting keuzes klas 2 Het Hooghuis locatie Centrum Vanaf begin maart: locatie Stadion Frans Christophe, decaan.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
SWV passend onderwijs i.o. Informatieavond mr 5 juni 2012.
Workshop 5: LPA en RMC, samen tegen VSV
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
LOB instrumenten Aanbod van de kenniscentra aan VO en MBO ter ondersteuning van loopbaanoriëntatie en -begeleiding.
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
1 Cultureel zelfportret
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Netwerkbijeenkomst cultuurcoaches
Digitaal mei 2014.
Gemeente Nijmegen Informatiebijeenkomst Hervorming gesubsidieerde arbeid 13 januari 2011 Mark van der Velden projectleider.
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
Uitvoeringsplan september 2012.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
ZijActief Koningslust
LEERLINGENDALING IN HET ONDERWIJS
CULTUURKAART SCHOOLJAAR Walter Groenen, directeur CJP BIJEENKOMST CULTUURKAART Dinsdag 20 november
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
Inkoopcoöperatie.
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Transcript van de presentatie:

01

En nu ? Cultuurkaart 2.0 Jennet Sintenie 02 En nu ? Cultuurkaart 2.0 Jennet Sintenie Projectleider Cultuurkaart CJP

agenda Cultuurkaart in cijfers Chronologie van feiten Plan van aanpak 03 agenda Cultuurkaart in cijfers Chronologie van feiten Plan van aanpak Discussie en vragen

Cultuurkaart in cijfers 04 Cultuurkaart in cijfers

De Cultuurkaart is voor iedereen 05 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 De Cultuurkaart is voor iedereen 941.678 leerlingen 1.441 schoolvestigingen 1.400 actieve instellingen 14 miljoen euro

BESTEDINGspercentage 06 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 BESTEDINGspercentage

Bij wie ? 07 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 Bij wie ?

8 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 Utrecht aantal leerlingen beschikbaar budget besteed % besteed vmbo 22.599 364.415,00 325.124,55 89% havo 17.777 282.505,00 269.109,55 95% vwo 24.442 382.015,00 355.363,48 93% vso+pro 2.527 41.065,00 32.688,26 80% totaal 67.345 1.070.000,00 982.285,83 92%

Besteed door de scholen in Utrecht 9 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 Besteed door de scholen in Utrecht

10 Cultuurkaart in cijfers landelijke cijfers schooljaar 2010-2011 Geïnd door de instellingen in Utrecht € 1.590.062,50

CULTUURKAART SUCCES 11 Op school Ontwikkeling van visie en beleid en een cultureel programma Cultuurcoordinator/CKVdocent heeft geoormerkt budget Bredere kennis bij docenten op school en bij de instellingen Goede banden onderwijs en cultuur Geldstroom naar instellingen Meer cultuurparticipatie door jongeren Openheid culturele instellingen 11

01212 CHRONOLOGIE

Oktober 2010: Publicatie regeerakkoord 13 CHRONOLOGIE Oktober 2010: Publicatie regeerakkoord December 2010: Petitie cultuurkaart Maart 2011: Publicatie Rekenkamer Juni 2011: Nota-overleg Tweede Kamer Wijziging koers staatssecretaris Begin november Gesprek met staatssecretaris 27 november Motie voor plan van aanpak CJP

ROL van de rijksoverheid 14 ROL van de rijksoverheid Geen rijksbijdrage Wel BTW-vrijstelling Wel ondersteuning

01515 Plan van aanpak Basis

Budget voor cultuuronderwijs Continuïteit Kwaliteit 16 Plan van aanpak Belangen onderwijs Budget voor cultuuronderwijs Continuïteit Kwaliteit

Belangen culturele instellingen Budget voor cultuureducatie 17 Plan van aanpak Belangen culturele instellingen Budget voor cultuureducatie Publieke taakstelling Toegang tot publiek Continuiteit Kwaliteit

Goed cultureel onderwijs. Goed cultureel aanbod voor een goede prijs 18 Plan van aanpak Belangen leerlingen Goed cultureel onderwijs. Goed cultureel aanbod voor een goede prijs Individuele stimulans vanuit culturele sector

01919 Plan van aanpak Cultuurkaart speelt bindende rol tussen onderwijs, culturele sector, jongeren, kortinggevers en geldschieters.

School-cultuur-jongeren 20 Plan van aanpak Samenwerking School-cultuur-jongeren Gezamenlijk investeren Convenant culturele sector: Culturele sector blijft investeren in cultuur-educatie VO Korting op cultuur voor jongeren Geld beschikbaar: bedrag school (10 euro) en bedrag derden (5 euro?)

voortzetten Cultuurkaart 21 Plan van aanpak voortzetten Cultuurkaart 4 stappen

Belang van cultuureducatie opnieuw op de kaart 22 Plan van aanpak stap 1 Belang van cultuureducatie opnieuw op de kaart Nieuwe invulling aan de rol van de Cultuurkaart

23 stap 2 Schooldirecties overtuigen mee te doen om ten minste 10 euro te investeren. Zet op een rij hoe je programma aansluit bij de missie van de school. Zet de voordelen van de Cultuurkaart voor jouw school op een rij Bekijk hoe de besteding k&c zich verhoudt t.o.v. de andere leergebieden. Bespreek de herschikking van de middelen en mogelijke andere bronnen (leermiddelen, MAS, ouderbijdrage) Maak een meerjarenplan en geef aan wat je hiervoor nodig hebt aan geld Maak een overzicht van wat k&c de school oplevert Bijvoorbeeld: Invulling van de kerndoelen (50 & 51) Uitvoeren van de verplichtingen van CKV Welke bijdrage levert cultuureducatie aan talentontwikkeling Welke bijdrage levert het aan de sfeer op school Welke bijdrage levert het aan ‘leren samenwerken’ Welke bijdrage kan een ‘cultureel profiel’ hebben aan leerlingaantallen.

24 stap 3 Het vinden van matchingsfinanciering Voors Belang cultuuronderwijs voor doelgroep Mogelijkheid om zich te profileren Tegen Behoefte geld komt voort uit bezuiniging Doen er genoeg scholen mee? Gaat het lukken? Geen instant succes formule

25 stap 4 Aanpassen systematiek en uitrol Niet veel verandering tov andere jaren Gebruik techniek blijft hetzelfde Daar waar mogelijk: gebruiksvriendelijker

Voordelen Cultuurkaart 26 Voordelen Cultuurkaart Continuïteit op school Kans op extra cultureel tegoed door private partijen en lagere overheden. BTW-vrijstelling  op culturele activiteiten die met de Cultuurkaart betaald worden. De Cultuurkaart is een samenwerkingscollectief De school biedt met de Cultuurkaart de leerlingen een persoonlijke voordeelpas aan. Dit is gunstig voor het imago en het profiel van de school Extra voordeel bij organisaties zoals NS (groepsvervoer) De managementinformatie die beschikbaar is  geeft helder inzicht in het cultureel profiel van de school

praktijk Cultuurkaart 27 praktijk Cultuurkaart In mei ontvangt de directie een oproep om de school aan te melden. Budgethouder en projectcoördinator worden aangemeld. De leerling- en docentgegevens worden aangeleverd. De school ontvangt een factuur. Het volledige cultureel tegoed (bijdrage school+bijdrage fonds) komt beschikbaar. De budgethouder kan betalingen via de weborder gaan doen. De directeur en de budgethouder krijgen toegang tot de transactie- en bestedingsgegevens.

praktijk Cultuurkaart 28 praktijk Cultuurkaart Hele school ? Combipas ? Meer uitgeven ? ………………..

29 Vragen ?

30 Convenanttekst Voor een sterk cultureel klimaat is het bereik van nieuwe en jonge publieksgroepen voor de culturele sector essentieel. De CJP Cultuurkaart biedt toegang tot 1 miljoen jongeren en is daarmee: - een belangrijke stimulans gebleken voor professionalisering van cultuureducatie voor jongeren; - van het grootste belang voor de contacten tussen scholen en culturele instellingen; - een waardevol instrument voor ‘cultureel ondernemerschap’. De culturele sector, verenigd door de branche- en koepelorganisaties uit deze sector, en CJP willen de maatschappelijke verbinding tussen cultuur, onderwijs en jongeren verder versterken. Om dit te bereiken moet de werking van de CJP Cultuurkaart en de ontwikkelde infrastructuur ook na het schooljaar 2011-2012 in stand gehouden worden.   Er wordt door CJP een inspanning gedaan om zoveel mogelijk gelden te verwerven bij overheden, culturele fondsen en het bedrijfsleven voor cultuureducatie van jongeren. De volgende afspraken worden in dit kader gemaakt: CJP neemt de verantwoordelijkheid op zich om zoveel mogelijk jongeren van de kaart te voorzien via verschillende kanalen zoals de jongere zelf, onderwijsinstellingen en overheden zodat ook in de toekomst, wederom minimaal 1 miljoen jongeren via deze kaart bereikt worden; De branche- en koepelorganisaties uit de culturele sector willen de CJP Cultuurkaart behouden en stimuleert haar aangesloten leden om medewerking te geven aan CJP – kortingen; CJP – acties en special events. Amsterdam, 23 november 2011