Projectonderwijs in het HBO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Presentatie titel STAGE Leren in de praktijk
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
BattleBots The school battle.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
Presentatie introductie BGL
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Ontwerpprojecten In de praktijk
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Welkom bij Projectmanagement
Begeleiden van het B-leerproces
Voorbeeld uitwerkingen SPBS 2.0
Docent medmec = Wil Adolfs
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
De competente projectleider
Standaarden voor onderzoek Fontys Pabo’s
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competentiegericht onderwijs: wat is het (en wat niet)? Het Groene Leertraject oktober 2008 Dr. F Meijers.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Planning Dinsdag 4 september 10:00-11:30 Kick Off en Briefing Little Chicken (GDD), Butterfly Games (GAR), IJsfontein (IAD) Woensdag 5 september 11:30-13:00.
De rol van de docent en de vrijwilliger in online leren
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Competentiegericht leren vmbo
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Project Businessplan IBK1BSP02
Communicatie 2 – kw 2 Les 2. Wat gaan we doen? Korte herhaling van vorige week. Het kennismakingsgesprek Casussen uit je stage Afsluiting van de les:
ONDERZOEK NAAR PROFESSIONALISERING VAN EN DOOR LECTOREN 17 april 2014 Jaarcongres Vereniging Hogescholen, Den Bosch.
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Leerling bedrijfjes Programma: 1.Productkeuze 2.Begeleiding 3.Eisen aan het verslag 4.Beoordeling.
Begeleiden van authentieke, complexe opdrachten in het groene onderwijs Dag 2 Naam trainer(s)
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Eindopdracht kwaliteitszorg.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Transparantie over Toegang master
TTT 2018 / 2019.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Transcript van de presentatie:

Projectonderwijs in het HBO Echte opdracht motiveert

Waarom PO? Denken en doen Beroepstaken Competenties: Opdracht Motivatie Opdrachtgever Denken en doen Beroepstaken Competenties: Probleem-oplossing Informatie-vaardigheden Zelfsturing Samenwerking Fasering Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij? Projectmatig leren werken Doelen bepalen begeleiding en beoordeling

De opdracht Waarom PO Opdracht Motivatie Opdrachtgever Fasering Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Opdracht Niveau Van ‘gesloten’ naar ‘open’ Vraagstelling Waarom PO Opdracht Motivatie Jaar 4 Opdrachtgever Fasering Van ‘gesloten’ naar ‘open’ Vraagstelling Uitwerking in deelresultaten Eisen Voorgeschreven planning Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij? Jaar 1

Motivatie Drive = Autonomy + Mastery + Purpose Waarom PO Opdracht Opdrachtgever Fasering Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij? Drive = Autonomy + Mastery + Purpose

Opdrachtgever Wil ECHT een antwoord Is bereid info te delen Waarom PO Opdrachtgever Opdracht Motivatie Opdrachtgever Fasering Wil ECHT een antwoord Is bereid info te delen Beseft dat leren voor zijn oplossing gaat Is niet geïnteresseerd in ‘hoe?’ Geeft feedback vanuit eisen Docent ‘beschermt’ OG Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Fasering Waarom PO Opdracht Motivatie Fasering Plan/planning Opdrachtgever Fasering Plan/planning Weken Begeleiding Teamleren Beoordeling Afronding Verkennen Uitvoeren Afronden Succes? Wat wil jij? Leesdossier Concept Def Resultaatdefinitie Presentatie Plan van Aanpak Wat hebben we geleerd

Plan/planning Doel/Gewenste situatie Resultaatdefinitie Waarom PO Opdracht Motivatie Opdrachtgever Doel/Gewenste situatie Fasering Plan/planning Probleemanalyse Resultaatdefinitie Begeleiding Resultaten Teamwork Beoordeling Eisen - Kwaliteit Afronding Taken Succes? Wat wil jij? Plan van Aanpak Middelen Uitzetten in tijd met mijlpalen

Een eenvoudig excelletje Waarom PO Plan/planning Een eenvoudig excelletje Opdracht Motivatie Opdrachtgever Fasering Plan/planning Afspreken Bewaken Begeleiding Wat Wie Dead/lifeline Uren begroot Uren besteed Status Planning opstellen Lia 30-1 2 3 2-2 Goedgekeurd Interview-vragen verzamelen Don 14-2 1 12-2 Wacht op Anna Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Begeleiding Rol experts! Begeleider weet niet alles... Waarom PO Opdracht Motivatie Opdrachtgever: presenteert vraag in gesprek Opdrachtgever Fasering Plan/planning Begeleider: bewaakt kennis coacht op aanpak Begeleiding Begeleider: bewaakt voortgang resultaat op basis van PvA coacht op competenties Teamwork Opdrachtgever: accordeert resultaatdefinitie Beoordeling Afronding Opdrachtgever: beantwoordt vragen (met mate!!!) kan fb geven op tussenresultaten Succes? Wat wil jij? Beoordeling Rol experts! Begeleider weet niet alles...

Teamwork Samen leren Waarom PO Opdracht Motivatie Fasering Opdrachtgever Fasering Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Teamwork Competenties voor de praktijk Waarom PO Opdracht Motivatie Opdrachtgever Fasering Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Teamwork Meeliften? Waarom heeft Team Antarctica geen meelifters? Waarom PO Teamwork Meeliften? Opdracht Motivatie Opdrachtgever Fasering Waarom heeft Team Antarctica geen meelifters? Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Beoordeling Eerst Concept, dan Definitief Waarom PO Beoordeling Opdracht Motivatie Eerst Concept, dan Definitief Doelen PO bepalen weging beoordeling: Resultaat bruikbaar voor OG? Voldoet het aan gestelde eisen, van school/van OG? Is er voldoende kennis gebruikt/verworven? Zijn projectvaardigheden geleerd? School bepaalt eindcijfer, experts en OG geven input Opdrachtgever Fasering Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Afronding Presentatie als onderdeel van beoordeling? Waarom PO Afronding Opdracht Motivatie Opdrachtgever Fasering Presentatie als onderdeel van beoordeling? Presentatie om kennis te delen? Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Succesfactoren? Betrokkenheid Nieuwsgierigheid Moeilijk genoeg Waarom PO Succesfactoren? Opdracht Motivatie Opdrachtgever Fasering Betrokkenheid Nieuwsgierigheid Moeilijk genoeg Evenwicht in vrijheid/begeleiding Beoordeling: te verantwoorden vanuit competentieprofiel, dus beroepsauthentiek en transparant Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?

Wat wil jij? Hoe wil jij als student leren in PO? Waarom PO Opdracht Motivatie Opdrachtgever Fasering Hoe wil jij als student leren in PO? Plan/planning Begeleiding Teamwork Beoordeling Afronding Succes? Wat wil jij?