Cultuur en kernwaarden van Empatec

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Een kei van een medewerker januari 2008
Onze kernwaarden.
situationeel leiderschap
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Aanpak voor een top team
Omslag van een SW-bedrijf naar een arbeidsontwikkelbedrijf:
Wij stellen ons graag aan u voor!
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Introductiebijeenkomst
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Respectvolle bejegening
Ouders en Kinderen Centraal
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
In je element zijn slim samen
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen,
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Doorbreekt de impasse “ontwikkeling vergt focus, moed en motivatie”   Dit is een presentatie van Transcend Advies & Coaching.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Slagkracht met kwaliteit
WELKOM BIJ. WE GAAN VOOR GOUD! Voor ondernemers die durven dromen! Peter Blokland.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Wat willen we vandaag doen?
Organisatie in verandering De implementatie van digitaal werken
De succesvolle ondernemer Het juiste personeel
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
Een theoretische verkenning
Betrokkenheid op de werkvloer
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Verkenning Strategische personeelsplanning voor [uw organisatie]
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Ethiek.
De cultuur van MBO College Zuid
Visie & Strategie.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
NVAO Integriteitsoverleg ÖU, LW, SAD Oktober 2014.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Waarden & organisatiecultuur
Strategie DAG 1: Missie : WAAR WE VOOR STAAN Waarom bestaan we, toegevoegde waarde, Waarin onderscheiden we ons? Visie : WAAR WE VOOR.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
50.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Kansen en bedreigingen Interne analyse
Duurzame inzetbaarheid van de professional
JAN HOLSAPPEL.
Ontwikkeling, wij als EBS
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Cultuur en kernwaarden van Empatec Amelandgroep 21 januari 2010

Doel Helder begrip onderlinge relatie tussen cultuur, kernwaarden, competenties en imago Gezamenlijk vaststellen huidige en gewenste cultuur Gezamenlijk vaststellen kernwaarden Empatec Cultuuromslag: vaststellen wat meetbaar veranderd moet zijn na afloop van de pilot

Programma Onderlinge relatie tussen cultuur, kernwaarden, competenties en imago Bespreken / vaststellen huidige en gewenste cultuur ( tot 15.30) Kiezen / vaststellen kernwaarden Empatec ( tot 16.30) Bespreking meetbare cultuurverandering na looptijd pilot Samenvatting en conclusies ( tot 17.30)

Gedrag Kernwaarden in ontwikkeling bij Empatec Missie Visie Buiten Positionering Kernwaarden Check op Verschillen (Ist-soll*) Bijsturen door communicatie in mediamix Binnen Houding / gedrag consistentie managen - Cultuur: kanteling omgeving - Ontwikkeling op competententies en ondernemen - Training en opleiding Gedrag ‘Kleuring’ interne communicatie Buiten Binnen * Ist-soll (huidig-gewenst)

Cultuur,kernwaarden en competenties Onderlinge relatie cultuur, kernwaarden en competenties Cultuur: Waar staan we / waar willen we naar toe Kernwaarden: Een waarde is een richtinggevend criterium voor gedrag. Waarden geven een antwoord op de vraag 'wat is belangrijk?‘ Competenties dienen een antwoord te geven op de vraag 'hoe'. Een competentie is een vaardigheid: de wijze waarop: Als we hebben over …… Wat moet je dan concreet KUNNEN (het hoe)……

2. Cultuur ‘De gemeenschappelijke normen en waarden van een organisatie en het daaruit voortvloeiende gedrag’ Bedrijfscultuur is de basis voor organisatiesucces; beïnvloedt prestaties / het resultaat van een organisatie: reden om cultuur serieus te nemen

2. Cultuur Optimale cultuur: Heeft kernwaarden als uitgangspunt: stabiele kernwaarden zorgen voor evenwicht tussen houding, en gedrag naar binnen en naar buiten Investeert in betrokkenheid Zorgt voor onderling vertrouwen; een open en eerlijke omgang, afspraak is afspraak Vertrouwt op eigen verantwoordelijkheid; duidelijke doelen, stimuleren vakmanschap, uitvoering overlaten aan medewerkers zelf Continu verbeteren is in de cultuur verankerd; leren, verbeteren en borgen, fouten maken mag: als je er maar van leert

2. Cultuurtypes: waar staan wij / waar willen we naar toe?

2. Uitslag cultuurtest Ocai-online huidig gewenst Amelandgroep*: Familie 42 34 Directieteam: 42 40 Amelandgroep: Adhocratie 20 35 Directieteam: 29 35 Amelandgroep: Markt 12 17 Directieteam: 16 13 Amelandgroep: Hiërarchie 27 16 Directieteam: 13 12

2. Uitslag cultuurtest Ocai Conclusie:Directie en Amelandgroep* (bedrijfs-projectleiding, HRM) zitten op de dezelfde lijn als het gaat om cultuurverandering: Familiecultuur Koesteren Niet naar markt “ellebogen” cultuur Meer innovatief, extern, flexibel Minder: Procedures, bureaucratie

2. Wat betekent dit voor ons? Wat moet anders: Uitdagen op adhocratiecultuur: innovatief, dynamisch, ondernemen, creatief werkklimaat, meer individueel initiatief, meer vrijheid van handelen Van vooral interne gerichtheid naar meer externe gerichtheid Wat moet blijven: Het goede vasthouden uit familiecultuur: teamwerk, loyaliteit, vriendelijke werkomgeving, onderlinge verbondenheid

3. Kernwaarden; het belang Kern- of basiswaarden: waar we in geloven, het ethisch kompas van Empatec, geven richting aan ons gedrag Waarden: datgene wat we collectief goed en juist vinden, waarnaar we streven, morele doelen of idealen die we nastreven, waarderen en die ons motiveren voorbeelden: eerlijkheid, respect, trouw, betrouwbaarheid, betrokkenheid, liefde, moed en rechtvaardigheid. Belangrijk is de overlap tussen menselijke- en organisatiewaarden: gemeenschappelijke waarden Het gaat om: ‘ wat ben je ’ en niet om: ‘ wat doe je ’

Sterk in de storm Wel eens geprobeerd een Fries om te duwen? Woelige baren maar een schip als een huis. Varen met Friesland Bank betekent uw financiën goed en vertrouwd geregeld. Daar staan we voor. Juist in de storm gaan wij op volle kracht vooruit. de bank van willen is kunnen..

Sterk in de storm Over ons Friesland Bank hecht veel waarde aan het Friese erfgoed. De grond waaruit ze is ontstaan Sterk in de zal ze altijd koesteren storm Wel eens geprobeerd een Fries om te duwen Over ons Wij houden wel van een uitdaging

Hoe zit dat bij.. Rabo bank Okt. 2009: opmerkelijk advertentie in De Telegraaf vanochtend, van de Rabobank, die zich presenteert als ”Een bank met ideeën.” Opmerkelijk om diverse redenen. Ten eerste vanwege de enorme hoeveel tekst, wat niet echt noopt tot helemaal uitlezen, ondanks dat Barack Obama en Rem Koolhaas ten tonele worden gevoerd. Ten tweede omdat de bank ideeën benadrukt en niet, wat je zou verwachten in deze barre tijden en de toestanden rond DSB Bank, betrouwbaarheid.”

" Wie op tijd wil zijn, vertrouwt op de trein." Dat is de slogan van de NS in een reclamespotje over zakelijk reizen met de trein. Maar een zakelijke reiziger uit België had andere ervaringen en stapte naar de Reclame Code Commissie. En met succes: de NS mag de slogan niet meer gebruiken.

Gedrag Kernwaarden in ontwikkeling bij Empatec Missie Visie Buiten Positionering Kernwaardes Check op Verschillen (Ist-soll*) Bijsturen door communicatie in mediamix Binnen Houding / gedrag consistentie managen Assessment Training Selectie Competenties Gedrag ‘Kleuring’ interne communicatie Buiten Binnen * Ist-soll (huidig-gewenst)

3. Kernwaarden; voorbeelden innovatief daadkrachtig mensgedreven vertrouwd deskundig eigenzinnig resultaatgericht passievol respectvol integer transparant betrouwbaar ondernemend betrokken loyaal

3. Kernwaarden Empatec De eerdere Empatec kernwaarden: (meegedeeld, niet beleefd) Klantgerichtheid Ondernemerschap Passie voor mensen Eigen verantwoordelijkheid Resultaatgerichtheid (economisch en sociaal) Innovativiteit

3. Kernwaarden Kijkend naar onze gewenste cultuur: welke kernwaarden willen we kiezen… Het gaat hierbij om kernwaarden waarin we ons onderscheiden In 4 groepjes van 5 twee onderscheidende kernwaarden kiezen die passen bij missie, visie, strategisch beleid en gewenste cultuur

3. Kernwaarden; vaststellen Terugkoppeling uit de groepen Vaststellen Empatec kernwaarden: Passie voor mensen Ondernemend Veelzijdig

4. Cultuuromslag Voorbeelden in DT besproken: A. Verantwoordelijkheid verder doordelegeren, meer vertrouwen geven, daarmee meer invloed B. Van zorgen voor mensen naar geloven in zelfontplooiing voor mensen, het vergroten van het zelfvertrouwen van ons allen C. Van intern gerichte naar een meer extern gerichte cultuur Hoe te meten: d.m.v. medewerkersonderzoek en IIP assessment

4. Cultuuromslag Discussie in groepen: Wat moet over 2 jaar meetbaar veranderd zijn in onze cultuur? Terugkoppelen en vaststellen verandering Hoe gaan we dat meten?

5. Samenvatting en conclusies Gewenste cultuur Consequenties gewenste cultuur Kernwaarden Cultuuromslag