Innovatie en stakeholders in VO

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Bestuurlijke relevantie
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
NME: kiezen, leren, meedoen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Wie zorgt voor onderwijskwaliteit?
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
Een echte win – win situatie Corporate Health
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
Ondernemen(d) in het onderwijs
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
PROGRAMMATISCHE VERSTERKING SLIMME BUNDELING: PARTNERSHIP
Introductie JOGG (Loek Leenen)
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
@tweetkliniek.
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
MFA Nieuw Welgelegen te Utrecht Expertmeeting Sportieve Buurt, 12 december 2011.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
Onderwijszorgconsulenten
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Bestuurlijke netwerkdag G32, 18 september 2014 Themagroep Ondernemerschap Wethouders: Ap Reinders, Haarlemmermeer Willemien Vreugdenhil, Ede Mariëtte van.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Participatie Nieuwe Stijl Schakdeldag 21 juni 2016 Annemieke van Brunschot, VNG Heleen Smit, ministerie IenM Even voorstellen: wie zijn wij? Directie.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
<plaats en datum>
Met Minder Meer en Beter
Regionale aanpak leven lang ontwikkelen
23 maart 2017 profilering.
Krachtig inspelen op regionaal-economische opgaven
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Verbinden van de werkgever, de school en de gemeente
Bureaucratisch management
voor Rotterdamse kinderen
STARTBIJEENKOMST.
Doorontwikkeling economische samenwerking regio
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
De week van de vrijwilliger
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Verantwoordelijkheid van Organisaties
<plaats en datum>
“Omgeving in beweging”
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Transcript van de presentatie:

Innovatie en stakeholders in VO Ministerie OCW 22 juni 2005 Hein Albeda Directeur stichting Rekenschap U kent Rekenschap wellicht niet. Rekenschap wil de democratie vitaler maken. Wij denken dat het nodig is de democratie te versterken door de verantwoording over resultaten van overheidsbeleid en overheidsuitgaven te verbeteren. We gaan daarbij uit van het gezichtspunt van de burger. Dus niet zozeer een benadering als van de Rekenkamer, hoe goed het ook is dat er onderzoek gedaan wordt naar de uitgaven. Wij denken dat het goed is als overheidsorganisaties verantwoording geven en als burgers verantwoording vragen. Kijk naar uzelf. Als u bezig bent met een plan, maar niemand is geinteresseerd in het resultaat, dat moet demotiverend zijn? En andersom: u heeft iets gehoord over een groot plan, bent gevraagd om uw mening, maar vervolgens hoort u er niets meer van.

Doel van de verkenning Inzicht te geven in: Hoe stakeholders een innovatiebevorderende rol kunnen vervullen; Hoe deze horizontale interactie tussen stakeholders en school duurzaam wordt; Wat de rol van het rijk hierin is.

Innovatie bevorderen Innovatie: als de school en de buitenwereld beter op elkaar worden betrokken zodat de leerling beter af is. Interactie tussen stakeholders en school bevorderen Deze interactie duurzaam maken

Verkenning raakt andere domeinen (waar we het niet over gaan hebben) Horizontale Verantwoording Relatie- management Kwaliteitszorg Nascholing ICT Innovatieplan Praktijkgericht onderwijs Vernieuwing programma’s Exameneisen Voldoende aanwas R&D-functie Makelaars in kennis Doorstroming Afstemming kenniscentra Versterking samenhang praktijk / onderzoek buiten binnen

Innovatie bij het VO nu geïnspireerd door ministerie Bijna 70% van de innovaties in het onderwijs vindt zijn oorsprong in een subsidieregeling (EIM) Kennis, voorbeelden, verbindingen zijn aanwezig

Min. OCW Bestuur Management Docenten Tweedekamer Ouders/ leerlingen Min. OCW Bestuur Management Docenten Tweedekamer leerlingen/ ouders / bedrijven

Leerling en omgeving * werkgever * overheid * directie * uitgever * inspectie * leerling * directie school * uitgever * bestuur * docent * media * ouder * gemeente * andere scholen * ander onderwijs * (sport)vereniging * politie gemotiveerd vertrouwt betrokken

Van verticale naar horizontale structuur vraagt anders opereren Actieve leerlingen, ouders, bedrijven, organisaties Kennis over kwaliteit scholen Kennis over mogelijkheden elders Vertrouwen dat interactie helpt

Innovatie vraagt Vonk Motor Dynamiek Beweging Omgeving of school De school Interactie brengt druk Vertrouwen en mogelijkheden om beide te winnen

Relatie omgeving, school, innovatie Innovatiedruk + Omgeving forceert verandering Omgeving en school leren van elkaar Beloning Win-win Prikkelen/ Aansporen - + Innovatiekracht School en omgeving versterken elkaar weinig Scholen lopen vooruit op de omgeving - Naar buiten verantwoorden

Verschillende scholen, verschillende aanpak! verbindingen versterken > Stimuleren < verbinden activeren < prikkels ondergrens voorlopers middenmoters achterblijvers

Profileren om partners te vinden Innovatief Cultureel Sportprofiel Technisch profiel Samenhang met zorgketen Branding koppelt sterke kanten aan specifieke doelgroep

Stakeholders verschillende wensen Vertrouwen in primair proces Goede aansluiting op maatschappij Professionele en maatschappelijke betrokkenheid Individuele wensen en betrokkenheid Voorlopers interessant? Of juist doe maar gewoon?

Inspectie interacteert met omgeving Rol Inspectie Rol omgeving

Rol inspectie en omgeving? Incidenten roepen oude mechanismen op Lobby bij politiek leidt tot centrale aanpak Vertrouwen geeft ruimte om te kiezen (kans op) Openbaarmaking stimuleert beweging school en stakeholders

Nodig? Besef van nieuwe rol Tijd Openbaarheid Vertrouwen Landelijke adviesraad Kennisinstituut Monitor (bouwradius) Visitatie Prijzen Kenniskringen Overheidsingreep Geld Menskracht … Besef van nieuwe rol Tijd Openbaarheid Vertrouwen

Instrument Voorlopers midden- achter- moters blijvers Leerling Ouder Bedrijf Vereniging Maatschap. org. Vakbeweging Andersoortig initiatief Visitatie Monitoren Certificeren Fondsen Kennisnetwerk Rol omgeving Rol inspectie

Loslaten om te verbinden Ontwikkelingen volgen Betere mogelijkheden zelfdiagnose Bestuurlijke kwaliteit en samenhang bestuur en omgeving Bewaken ondergrens Management by speech Landelijke verbindingen bevorderen Kennisuitwisseling en overdracht van kunde bevorderen Visitatie activeren

Informatie Rekenschap Web: www.rekenschap.nl Mail: mail@rekenschap.nl Tel: 020 777 10 52