Innovatie en stakeholders in VO Ministerie OCW 22 juni 2005 Hein Albeda Directeur stichting Rekenschap U kent Rekenschap wellicht niet. Rekenschap wil de democratie vitaler maken. Wij denken dat het nodig is de democratie te versterken door de verantwoording over resultaten van overheidsbeleid en overheidsuitgaven te verbeteren. We gaan daarbij uit van het gezichtspunt van de burger. Dus niet zozeer een benadering als van de Rekenkamer, hoe goed het ook is dat er onderzoek gedaan wordt naar de uitgaven. Wij denken dat het goed is als overheidsorganisaties verantwoording geven en als burgers verantwoording vragen. Kijk naar uzelf. Als u bezig bent met een plan, maar niemand is geinteresseerd in het resultaat, dat moet demotiverend zijn? En andersom: u heeft iets gehoord over een groot plan, bent gevraagd om uw mening, maar vervolgens hoort u er niets meer van.
Doel van de verkenning Inzicht te geven in: Hoe stakeholders een innovatiebevorderende rol kunnen vervullen; Hoe deze horizontale interactie tussen stakeholders en school duurzaam wordt; Wat de rol van het rijk hierin is.
Innovatie bevorderen Innovatie: als de school en de buitenwereld beter op elkaar worden betrokken zodat de leerling beter af is. Interactie tussen stakeholders en school bevorderen Deze interactie duurzaam maken
Verkenning raakt andere domeinen (waar we het niet over gaan hebben) Horizontale Verantwoording Relatie- management Kwaliteitszorg Nascholing ICT Innovatieplan Praktijkgericht onderwijs Vernieuwing programma’s Exameneisen Voldoende aanwas R&D-functie Makelaars in kennis Doorstroming Afstemming kenniscentra Versterking samenhang praktijk / onderzoek buiten binnen
Innovatie bij het VO nu geïnspireerd door ministerie Bijna 70% van de innovaties in het onderwijs vindt zijn oorsprong in een subsidieregeling (EIM) Kennis, voorbeelden, verbindingen zijn aanwezig
Min. OCW Bestuur Management Docenten Tweedekamer Ouders/ leerlingen Min. OCW Bestuur Management Docenten Tweedekamer leerlingen/ ouders / bedrijven
Leerling en omgeving * werkgever * overheid * directie * uitgever * inspectie * leerling * directie school * uitgever * bestuur * docent * media * ouder * gemeente * andere scholen * ander onderwijs * (sport)vereniging * politie gemotiveerd vertrouwt betrokken
Van verticale naar horizontale structuur vraagt anders opereren Actieve leerlingen, ouders, bedrijven, organisaties Kennis over kwaliteit scholen Kennis over mogelijkheden elders Vertrouwen dat interactie helpt
Innovatie vraagt Vonk Motor Dynamiek Beweging Omgeving of school De school Interactie brengt druk Vertrouwen en mogelijkheden om beide te winnen
Relatie omgeving, school, innovatie Innovatiedruk + Omgeving forceert verandering Omgeving en school leren van elkaar Beloning Win-win Prikkelen/ Aansporen - + Innovatiekracht School en omgeving versterken elkaar weinig Scholen lopen vooruit op de omgeving - Naar buiten verantwoorden
Verschillende scholen, verschillende aanpak! verbindingen versterken > Stimuleren < verbinden activeren < prikkels ondergrens voorlopers middenmoters achterblijvers
Profileren om partners te vinden Innovatief Cultureel Sportprofiel Technisch profiel Samenhang met zorgketen Branding koppelt sterke kanten aan specifieke doelgroep
Stakeholders verschillende wensen Vertrouwen in primair proces Goede aansluiting op maatschappij Professionele en maatschappelijke betrokkenheid Individuele wensen en betrokkenheid Voorlopers interessant? Of juist doe maar gewoon?
Inspectie interacteert met omgeving Rol Inspectie Rol omgeving
Rol inspectie en omgeving? Incidenten roepen oude mechanismen op Lobby bij politiek leidt tot centrale aanpak Vertrouwen geeft ruimte om te kiezen (kans op) Openbaarmaking stimuleert beweging school en stakeholders
Nodig? Besef van nieuwe rol Tijd Openbaarheid Vertrouwen Landelijke adviesraad Kennisinstituut Monitor (bouwradius) Visitatie Prijzen Kenniskringen Overheidsingreep Geld Menskracht … Besef van nieuwe rol Tijd Openbaarheid Vertrouwen
Instrument Voorlopers midden- achter- moters blijvers Leerling Ouder Bedrijf Vereniging Maatschap. org. Vakbeweging Andersoortig initiatief Visitatie Monitoren Certificeren Fondsen Kennisnetwerk Rol omgeving Rol inspectie
Loslaten om te verbinden Ontwikkelingen volgen Betere mogelijkheden zelfdiagnose Bestuurlijke kwaliteit en samenhang bestuur en omgeving Bewaken ondergrens Management by speech Landelijke verbindingen bevorderen Kennisuitwisseling en overdracht van kunde bevorderen Visitatie activeren
Informatie Rekenschap Web: www.rekenschap.nl Mail: mail@rekenschap.nl Tel: 020 777 10 52