Hoogbegaafd: Thuis en in school Prof. dr

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
voor Leonardo Colleges
Advertisements

Evidence-based leerpotenties in praktijk
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Welkom nieuwe leerlingen!
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
Presentatie Procedure naar het VO
De sportarts als adviseur van sporters en trainers, componenten van een topsportprogramma. Door Wessel Zimmermann Geregistreerd sportarts en bedrijfsarts,
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Welkom.
Een sociale weg naar gemengd onderwijs
Na de basisschool Informatie over soorten voortgezet onderwijs.
Effectief lees- en spellingonderwijs
Eurekagroep: onderwijs aan begaafde kinderen
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Kies Precies Sanne Nout, Raimond Fraanje. Inhoud Voortraject samenwerking wijk(visie) Sleutelmoment Group Model Building Aanpak Kies Precies programma.
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Welkom. Introductie Introductie Laat het talent in elk kind groeien Laat het talent in elk kind groeien Kernbegrippen Zelfstandigheid/ Zelfverantwoordelijkheid.
Flexibiliteit van Medewerkers Stimuleren Prof. Dr Mandy van der Velde
Oog voor slimme kinderen?!
Symposium Differentiatie
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Zorgvisie van RP2.
BEGAAFDHEID EN PEDAGOGISCH – DIDACTISCHE AANPAK
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
Onze ideale school Naar aanleiding van het Amadeus lyceum.
Ervaringen in de praktijk
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Ouderavond Groepsorganisatie
Hoogbegaafde kinderen vereisen eigen aanpak!
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
en het leerlingvolgsysteem
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Bruikbare en levendige groepsplannen voor rekenen
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Het advies voortgezet onderwijs: is de overadvisering over?
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Leren lezen, spellen en rekenen. Vooral een kwestie van goed onderwijs
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
Doubleren.
Profiel van een plusleerling
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Doubleren.
Informatieavond hoogbegaafdheid op onze school
Transcript van de presentatie:

Hoogbegaafd: Thuis en in school Prof. dr Hoogbegaafd: Thuis en in school Prof. dr. Ton Mooij ITS, Radboud Universiteit Nijmegen Celstec, Open Universiteit Nederland, Heerlen Presentatie voor ouders en (school)professionals Organisatie: Gemeente Amsterdam Da Costakade 102 3 juli 2012

Overzicht Begrip Bepaling Begeleiding Beleid © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Begrip Jong hoogbegaafd kind Weetgierig, informatie zelfstandig Taal / rekenontwikkeling Sociale dynamiek (Senso)motoriek, schrijven, atletiek Techniek, expressie, muziek Niet-alledaags Tenminste één gebied; (dis)harmonisch? © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Bepaling cognitief hoogbegaafd Informatie sneller, hoger, eigen structurering 2% - 10% (test, toets, prestatie) Aangeboren (‘gifted’) of aangeleerd (‘talent’) Wisselwerking Thuis: kleinschalig, steun zelf School: spelen, taal, rekenen, leerstrategie? Diagnostiek in speel- en leerprocessen © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Onderzoek vierjarigen (Mooij & Smeets, 1997) Achterstand Voorsprong © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Groep 2: cogn. hoogbegaafde leerlingen (2,5%) (Mooij & Driessen, 2008) Kenmerken groep 2 Leerkrachtscore N lln Gebruik LVS M vrber. rek. Versnelling welbevinden Neg. Pos. populariteit -- relatie met leerkr. zelfvertrouwen werkhouding onderpresteren © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

(Gedwongen) onderpresteren Vierjarigen intrede PO Geen groepsactiviteiten, isolatie sociaal-emotion. Verlies leerstrategieën (Kalyuga, 2007) Perfectionisme, faalangst (Colangelo e.a., 2004) Onrealistisch of buitenschools Schoolprestaties cognitief hoogbeg. leerlingen: Intrede en vervolg PO (Mooij e.a., 2007, 2012) VO (Guldemond, Bosker e.a., 2003, 2012) Internationaal (Minne, Rensman e.a., 2007) © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Aanpakken verschillend 1. Aanpassing aan leeftijdgroepering Verrijking / verdieping speel-leerstofaanbod Indikking (compacting) en verrijking Plusgroepen en –klassen Specifieke programma’s, (zomer)cursussen (Versnelling) Excellentieprogramma’s Speciaal onderwijs cognit. HB (bijv. Leonardo) 2. Optimaal onderwijs voor elke leerling © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Optimaal onderwijs: leerpsychologie Leerkenmerk Laag Midden Hoog Beginniveau Lager Hoger Leerstappen Kleiner Groter Motivering Concreet Abstract Structurering Opdracht Creatie Duur werken Korter Langer Herhaling Met variatie Nieuw Begeleiding Vaker Minder Zelfregulerend Meer © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Optimaal onderwijs: instructie en leren School annex- instructiekenmerken: Diagnostiek / screening beginkenmerken Continuïteit leerstofopbouw (criterium, norm) Zelfstandig(er) subgroepen / HBers veel meer Evaluatie vorderingen (indiv. criterium, norm) Leerlingkenmerken: cognitief, sociaal, emotioneel, gedrag © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Screenen beginkenmerken elke leerling Peuterspeelzaal, ouders, leerkracht groep 1 © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

© Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

© Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

School, leerling, ouders, professional Kansen in praktijk: - gerichtheid elk kind - consequente stimulering - eenduidige inhoudelijk-diagnostische systematiek - ruggengraat en handelingsplannen / HB - leerwinsten verzilveren!! - ICT © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Praktijk Onderwijs Bewijs Leerpsychologisch, diagnostisch, didactisch en organisatorisch verheldering Vergroting samenwerking ouders - school Schoolteam leert via leerlingen, begin groep 1 Leeftijd =//= groepsniveau (eenvoudiger organisatie) Differentiatie instructie over groepen Gevaar: Cito-LVS leerstofjaarklassen = lang(er) vast leerlingen = belang school i.t.t. belang leerling © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Optimaal onderwijs: schoolbestuur Beneden - boven én boven – beneden Optimale = maximale leerresultaten: Informatie leerpsychologie / diagnostiek handleid. Training leerkrachten, interne begel., directie Assistentie bij veranderingen per school Enkele pilotscholen © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012

Vragen en discussie?? © Prof. dr. T. Mooij RU-Nijmegen ITS / OUNL-Heerlen Celstec, 3 juli 2012