1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Wageningen University and Research Centre
ACTIEGROEP DUITS: MACH MIT
Docentprofessionalisering
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Kwaliteit en onderwijstijd
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
Transitie Jeugdzorg Informele raadsbijeenkomst, maandag 10 maart 2014
Welkom.
Succesvol studeren met
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
Digitale Studiemaatjes
Platform gehandicapten
Gaan studeren met een functiebeperking
Project Intensieve Praktijkbegeleiding
Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Programma Bevordering doorstroom mbo –hbo
Uitrol van implementatieplan taal en rekenen
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Regionale probleemanalyse VSV
Hans Everhardt – MBO Groningen
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Project Intensieve Praktijkbegeleiding Workshop 8 februari 2007 Cor van Waveren ROC Friese Poort.
REINA DOOIJEWAARD r. b. j. nl intra. iam. hva
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
‘Aanval op schooluitval ’ Doelen, Resultaten & kansen LEA- conferentie Projectdirectie VSV Dr. Nahied Rezwani Coördinator Accountmanager.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Hermien Wageningen University and Research Centre.
KEIHARDE KENNISQUIZ DvdB Vraag 1 Hoeveel Ad’s draaien er nu?
Pilots Ad-programma’s hogescholen – bve instellingen
Enkele vragen vooraf Wie van u werkt in het MBO ?
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Platformdag 16 mei 2013 Bernadette Donders.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Landelijke voorlichting LGF in mbo Amersfoort, 24 april 2007 Cor van Waveren, ROC Friese Poort In deze presentatie wordt stil gestaan bij.
Een ambitieuze studiecultuur
Maken ze meer mogelijk? Studeren met een functiebeperking Conferentie Toegankelijk Hoger Onderwijs Utrecht 24 november 2011 Anja van den Broek & Jeroen.
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
Training examencommissies
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Welkom Juridisch Steunpunt jarig jubileum.
Kick off project Ontsluiting Werkzoekende bestanden
Het Avans studentendecanaat
OUDERAVOND 5 VWO DONDERDAG 9 OKTOBER 2014.
Wat gebeurt er allemaal in het hbo en wo?
Studeren met een functiebeperking Gaan studeren met een functiebeperking Stephanie Meulemans, studentendecaan bij Student & Career Support.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Functiebeperking of Talent? Workshop
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Rob Grünefeld, studentendecaan Rob Grünefeld, studentendecaan
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
De Wet voor Participatie van mensen
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Workshop Checklist informatievoorziening
Transcript van de presentatie:

1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie

handicap + studie Expertisecentrum voor het Hoger Onderwijs 7 medewerkers (6 FTE) Ontstaan vanuit Nederlands Studenten Sanatorium (1945) Instellingen adviseren en ondersteunen o.g.v. studeren met een functiebeperking Informatiefunctie voor studenten met een functiebeperking

Vergelijking mbo en ho (1) mbo Geld naar instellingen Ruim studenten 7500 LGF LGF/ straks passend onderwijs WEB  toegankelijkheid WGBH/CZ VN-verdrag Onderzoek ITS ho Geld naar h+s studenten 10 % belemmerd WHW Wet Stufi WGBH/CZ VN-verdrag Onderzoek (zie hierna)

Vergelijking mbo en ho (2) mbo Inspectie toetsingskader Platform aangehaakt bij MBO raad Steunpunten studie + handicap/schoolmaatschappeli jk werk/ ZAT’s/relatie met zorgverleners in de regio Politieke aandacht niet makkelijk ho NVAO accreditatiekader LOS-HBO, LBS, LICA h+s, Adviesraad, prinses Laurentien Studentendecanen en studieloopbaanbegeleiders Studentenplatforms Politieke aandacht iets makkelijker

Wettelijke kaders ho WHW – Onderwijs- en examenreglement – Verplichting treffen voorzieningen voor financiële ondersteuning – Accreditatie per 2011 ook studeren met functiebeperking Wet op de Studiefinanciering – Mogelijkheid extra jaar Stufi – Verlenging diplomatermijn WGBH/CZ Bouwbesluit (nieuwbouw) en ITS → Studentendecaan formele rol

Rol studentendecaan Ondersteunen/adviseren bij in- en uitschrijven wettelijk – en instellingscollegegeld het profileringsfonds het (bindende) studieadvies klagen, bezwaar en beroep

Belang onderzoek Cijfers, meten is weten Bewustzijn omvang van de doelgroep en de problematiek Instrument om onderwerp te agenderen Politieke agenda en budget

Onderzoek (1) Verwey-Jonker (2001) % studenten handicap/chronisch ziek Verwey-Jonker (2005) 2/3 van die studenten ervaart belemmeringen bij studie RISBO/SEOR (2008) oorzaken vertraging en uitval, rol instellingen Studentenmonitor (2008) studenten ondervinden belemmeringen Inspectie Onbelemmerd studeren (2009) geen van de instellingen voldoet aan normen, referentiekader

Onderzoek (2) Cie Maatstaf Meer mogelijk maken (2010) advies betere borging Berenschot advies toekomst h+s (2011) ITS/ResearchNed (2011) maken ze meer mogelijk? CHOI Gebruikerstoets studeren met een handicap (jaarlijks) ITS/ResearchNed (2013) eindrapport cohortstudies

Thema’s commissie Maatstaf 1formatievoorziening en voorlichting 1 Informatievoorziening en voorlichting 2 Fysieke toegankelijkheid 3 Begeleiding 4 Deskundigheid 5 Leerroutes 6 Toetsing en examinering 7 Waarborgen voor kwaliteit en continuïteit

Accreditatie/beleid NVAO Studeren met een handicap in accreditatiekader (2010) Instellingstoets Opleidingstoetsen

Cijfers (1) studenten Hoger Onderwijs met functiebeperking (15 %) die daardoor belemmerd wordt in de studie (10 %)

13 Cijfers (2) Onderzoek Nationale Studenten Enquete dyslexie/dyscalculie44% ψ-klachten14% chronische ziekten 9% ad(h)d 4% ass 4% Bron: CHOI

14 (bron: CHOI 2012)

Stijgende percentages (bron: CHOI 2012)

Positieve trend (1) (bron: CHOI 2012)

Verschillen per sector (1) % studenten met een functiebeperking (bron: CHOI 2012) HBO:Landbouw: 15,3 % Techniek: 13,5 % Andere sectoren: rond de 12 % Economie: 8,1 % WO:Landbouw: 8,5 % Taal en cultuur: 9,5 % Andere sectoren: rond de 8 % Rechten: 6,9 % (was 5,1 !) Economie: 4,2 %

Conclusies (1) Het aantal voltijdstudenten dat naar eigen zeggen hinder ondervindt van een functiebeperking, is toegenomen. De oordelen van studenten met een handicap over wat hun Onderwijsinstelling voor hen doet, zijn sinds 2010 licht gestegen; vooral in het hbo. De knelpunten liggen in zowel hbo als wo vooral in begeleiding en voorlichting. Het lukt vaak niet om zaken met elkaar te verbinden tot een effectieve ondersteuning. ondersteuning.

Wat kan mbo leren van ho? onderzoek: meten en weten, argumenten Politiek: contacten, agenda Ambassadeurs aan je binden Thema’s commissie maatstaf UDL

Marian de Groot handicap + studie