MZC WELKOM 14 OKTOBER 2013. INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

ZUURSTOF VOOR NEDERLANDS Taalscreenings en taalontwikkeling
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Project gratis dyslexiesoftware Vlaamse overheid departement onderwijs uitgevoerd door SNPB samenwerkingsverband van de netgebonden pedagogische begeleidingsdiensten.
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Werken met de BaSO-fiche
Belangrijke en noodzakelijke maatregelen
De historie & de toekomst
Onderwijs aan zieke kinderen. Onderwijs aan zieke kinderen Tijdelijk Onderwijs Aan Huis Info- en sensibiliseringscampagne vanaf februari 2012 Folder bestemd.
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Pastoraal op school.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Voorontwerp van decreet houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Onderwijs voor personen met een handicap
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Welkom!.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
inschrijvingsregisters
Informatie voor de schoolsoftwareleveranciers
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Kunstonderwijs op maat
KICK-OFF Planlast 24 maart 2015.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
BaSO-fiche regio Gent ‘Zorg’ gedragen door basisonderwijs & secundaire onderwijs.
Curriculumdifferentiatie
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Eval LOP 2004 Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 Omgevingsanalyse LOP SO Vlaamse Ardennen.
Tijdelijke en dringende maatregelen onthaalonderwijs Departement Onderwijs & Vorming 7 december 2015.
Meld je kind aan tijdens de juiste aanmeldperiode. Je krijgt een brief waarin staat in welke school je je kind kan inschrijven.
M-decreet Een korte toelichting.
O NDERWIJS VOOR PERSONEN MET EEN HANDICAP VOLGENS ARTIKEL 24 VAN HET VN- V ERDRAG Juridische analyse en toepassing in Vlaanderen -Gauthier de Beco-
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Experten in de derde graad Proefproject
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
MZC 12 oktober 2015 WELKOM.
Bestuurlijke optimalisatie en schaalvergroting (= BOS)
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
LOP Basisonderwijs Sint-Niklaas
Nieuwe onderwijsregelgeving basisonderwijs
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Nieuwe onderwijsregelgeving taal(proef) en AN
Transcript van de presentatie:

MZC WELKOM 14 OKTOBER 2013

INLEIDING Bezinning 10 jaar scholengemeenschap

VORIGE BIJEENKOMST Conceptnota relationele vorming Nieuws vanop de werkvloer ?

VREEMDETALENONDERRICHT Kaderend in een goed taalbeleid op school. Ontwikkelen van een duidelijke leerlijn vreemdetalenonderwijs op school. Standpunt van het verbond ! Bedoeling : goed onderbouwd onderwijs geven + onderlinge concurrentie binnen eigen net opheffen

VERANDERINGEN IN HET ONDERWIJSVELD Taalscreening – taaltraject – taalbadklas M-decreet : hervorming buitengewoon onderwijs Hervormingen in het secundair onderwijs Vorming van nieuwe scholengemeenschappen - schaalvergroting

TAALSCREENING Vanaf 1 september 2014 Alle kinderen die de instap in het LAGER onderwijs maken, dienen een taalscreening te ondergaan. Screeningsinstrument mag zelf gekozen worden. Indien onvoldoende : school mag een taaltraject opleggen. Taalbad voor kinderen die de taal onmachtig zijn : Mag schooloverstijgend ingericht worden. Lestijden mogen daarom ook TIJDENS het schooljaar doorgegeven worden van school naar school.

TAALSCREENING Vragen die deze maatregel oproepen : Screening nodig ? Gelet op de inspanningen die onze kleuterscholen doen ? Is ook een momentopname : de beslissing van het kleuterteam berust op (minstens) een volledig schooljaar observatie,… Wat met de AN ? Taaltraject : wanneer vindt dit plaats ? Tijdens de uren ? Na de uren ? Zinvolheid ? Taalbadklas : Alle studies wijzen op het geringe effect van een taalbadklas ! Tijd voor passieve taalopname ? Tijd voor thuiskomen en groeiend welbevinden?

M-DECREET Bedoeld om het buitengewoon onderwijs te hervormen ! Vlaanderen is verplicht om twee wetgevingen die niet direct met onderwijs te maken hebben, te implementeren : VN-verdrag inzake rechten van het kind + Vlaams decreet gelijke kansen voor iedereen : Ieder kind mag school kiezen (inclusief onderwijs), School is verplicht om redelijke maatregelen te treffen om kind recht op onderwijs te garanderen. Er mag op basis van handicap niet gediscrimineerd worden.

M-DECREET Hervorming steunt op nieuwe visie op handicap : Afstemmingsprobleem tussen klas- en schoolcontext ↔ onderwijs- en opvoedingsbehoeften van de leerling, Doorverwijzing BuBaO = Kan deze leerling –mits redelijke aanpassingen vanuit de school- het gemeenschappelijk curriculum volgen ? Dus : Onderwijs is verplicht redelijke en gepaste maatregelen te treffen. O.a. sticordi

M-DECREET Naar een nieuwe benadering types BuBaO Nu : 8 types Later : 7 types Type 1 (licht mentale achterstand) en type 8 (leerstoornissen) worden afgeschaft en vervangen door : Een basisaanbod : Twee jaar Na volgen van het zorgcontinuüm in de school voor BaO. Daarna : terug naar BaO of doorverwijzing ander type. Invoeren type 9 Voor normaal begaafde kdn met ASS

M-DECREET Vragen en bedenkingen : Overheid bemoeid zich met wijze waarop kdn moeten geholpen worden ! Pedagogische vrijheid Juridisering van het onderwijs Financiering ? Tegemoetkomingen voor deze lln worden gespreid = meer kosten ! Wie betaalt ? Competenties van de leerkrachten ? Draagkracht van de scholen ?

HERVORMINGEN SECUNDAIR ONDERWIJS Ook heel wat gevolgen voor onze basisscholen !!! Belangrijkste punten : Getuigschrift gekoppeld aan eindtermen (ipv leerplannen), Eindproef om dit te testen (mag netgebonden zijn), B-jaar : enkel voor leerlingen zonder getuigschrift BaO, Apart vak : techniek en wetenschappen, Inzetten bijzonder leermeesters voor deze vakken.

HERVORMINGEN SECUNDAIR ONDERWIJS Bedenkingen : Basisonderwijs is niet gehoord in dit dossier. Vakgerichte aanpak ↔ geïntegreerde aanpak, Uithollen job onderwijzers door aanstelling bijzonder leermeesters, Gevolgen voor klasgrootte bij aanstelling bijzonder leermeesters, Toetsen = momentopname ! Overleg door de klassenraad is vollediger ! Eindtermen : zo valt onderscheid tussen de netten meer en meer weg ! Kwalitatieve onderscheiding wordt moeilijk.

NAAR EEN NIEUWE SCHOLENGEMEENSCHAP : start nieuwe legislatuur scholengemeenschappen Onderhandelingen zijn bezig. Heel wat redenen om samen verder te gaan. Mening van schoolraad moet gevraagd worden. Contract wordt in januari 2014 ondertekend. Blijft onder de koepel van de vzw !

SCHAALVERGROTING Overheid wil werk maken van bestuurlijke schaalvergroting (vooral van het gesubsidieerd onderwijs). Evolutie naar scholengroepen Bestuurlijke entiteit met rechtspersoonlijkheid. Middelen gaan naar de scholengroep, niet naar de school/SB! Personeel is verbonden aan de scholengroep (werkgever), Professionele aanpak, Minimum 2000 leerlingen - gemiddeld 6000 Mag niveau-overstijgend zijn, Pedagogische entiteiten = autonomie scholengroep,

SCHAALVERGROTING Bedenkingen : Wat met het patrimonium ? Niveau-overstijgend : ‘overname’ BaO door SO ? Zullen schoolbesturen die zowel scholen in SO als in BaO zitten, bereid zijn om deze in twee scholengroepen onder te brengen ? Kostenplaatje ? Zal elke scholengroep verloond worden volgens het aantal leerlingen (en niet met een aftopping zoals nu) ? Worden onze scholen daar beter van ?

GESPREK 1, Wat zijn mogelijke kansen ? 2, Wat zijn mogelijke bedreigingen ? 3, Wat nemen we mee naar onze eigen schoolraad ?

VARIA