Deelname aan techniek: Naar een dynamisch model van onderwijskeuzegedrag Nosmo Simulatie bijeenkomst, 24 februari 2006
Context (Toekomstige) tekorten aan techniek Centrale vraag: waar liggen de barrières die jonge mensen ervan weerhouden voor techniek te kiezen? Literatuurstudie Simulatiemodel voor onderwijskeuzegedrag Vertrekpunt simulatie: DLG-model van onderwijsexpansie
Doel van paper/presentatie Toelichten van DLG-model Model omzetten in Stella en opnieuw schatten op grond van uitgebreide dataset Vervolgstappen aangeven
Onderwijsmodel
bevolkingsmodel
Keuzemodel
Thurow Job competition model Job ladder Diploma belangrijkste toewijzingscriterium Individu kijkt naar toekomstige concurrenten Als concurrentie doorstroomt naar hoger niveau dan moet individu mee
Keuzemodel Blau, Sewell, Boudon, Bourdieu, e.v.a. Sociale achtergrond/ opleiding ouders/ habitus is van invloed op de beslissing om door te leren
Keuzemodel Doorstroomquote concurrentie Doorstroomquote Opleiding vader
Keuzemodel Lineaire relaties tussen doorstroomquote en oude doorstroomquote
Keuzemodel Bevolking naar hoogst behaalde opleidingsniveau Bron: ISMF
Keuzemodel
Onderwijsmodel Bevolkingsmodel Keuzemodel
Resultaten Data: International Stratification and Mobility File (ISMF, januari 2006) Schatting: Madonna™
Resultaten % primair geschat % primair data% tertiair data % tertiair geschat
Resultaten % up sec geschat % up sec data% low sec data % low sec geschat
Vervolgstappen Analyse van coëfficiënten Aanpassen keuzemodel Job competition vervangen door expected value theory
Vervolgstappen Expected value theory U+cSV>C/p U: verwachte opbrengst van vervolgopleiding c: kans dat statusverlies optreedt SV: statusverlies bij beslissing te stoppen C:kosten p:kans dat opleiding wordt afgerond
Vervolgstappen Analyse van coefficienten Aanpassen keuzemodel Job competition vervangen door expected value theory Model toespitsen op techniek