‘Met wetenschap en techniek meer plezier!’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 2
Techniek in het basisonderwijs!
Reflectievaardigheden en instrumenten
Gabriëlschool Hoofdlocatie/Het Kristal
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
Visie bepalen Techniek op de ……….school. Doelstelling Komen tot een duidelijke visie op techniek, rekening houdend met de toekomst, zodat er gebruik gemaakt.
Technische geletterdheid en onderwijs
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Het is vandaag Girlsday!
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Veranderingsvermogen
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het Nederlandse onderwijs:
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Reflectie.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom op deze informatieavond
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Competentiegericht leren vmbo
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo: LOB
Leerstijlen KOLB SJM.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Evaluatie Cursus.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Het Technisch College Velsen De Technologie route.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Psychomotorische taxonomie
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Module 6; didactisch handelen
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Samen leren regisseren: creatief omgaan met doorgaande leerlijnen
Activernde didactiek & passende werkvormen
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

‘Met wetenschap en techniek meer plezier!’ Wie bezig met techniek?

Stellingen Een school moet alleen goed materiaal op gebied van techniek aanschaffen, dan kan een school zo aan de slag. Wetenschap……….een taak voor de basisschool?

Techniek Techniek is het ontwerpen en maken van producten, die mensen gebruiken om het wonen, werken en leven aangenamer te maken. Techniek is voor: doeners die denken!

Wat is wetenschap? Een korte oefening (b.v. blackbox)

Kerndoelen techniek De leerling leert zich in zijn eigen omgeving oriënteren vanuit het perspectief dat mensen voor zeer diverse problemen of delen daarvan, technische oplossingen bedenken De leerling leert verschillende energiebronnen onderscheiden in samenhang met het gebruik De leerling leert onderzoek doen aan materialen en natuurkundige verschijnselen zoals licht, geluid, elektriciteit, magnetisme en temperatuur

Wetenschap is meer……..

Belang van wetenschap en techniek Het bepaald onze werkelijkheid -> lln vertrouwd maken met deze werkelijkheid…. Aspecten spelen een belangrijke rol …. ook politiek en maatschappelijk. Heeft een belangrijke rol in de geschiedenis.. en ontwikkeling van…. Uit onderzoek blijkt dat lln. in basisschool gevoelig zijn voor ……….. Wetenschappelijk en technisch handelen levert bijdrage aan: Kennis van materialen, gebruiksmogelijkheden. Theoretisch denken , systematische aanpak. Realistische houding (waarden/normen, bv milieu). Aansluiting onderwijsvernieuwingen Verschillen jongens meisjes verkleinen. Negatief imago verbeteren. Onderzoekende houding en vaardigheden Visie …waarom aan de slag met techniek!!!!

hij doet ‘t !!! De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. VET COOL Belangrijk bij techniek is de succesbeleving bij kinderen. Dat als ze iets ontworpen hebben , dat het dan ook doet

Kerndoelen A B Thema’s: Constructie Transport Communicatie Productie Leerdomeinen: A (= doen, maken) B (= bekijken, onderzoeken) Overige technische gebieden: Duurzame energie, elektrotechniek (EN), Chemie (C), Metaal (MT) Ontwerpen Gebruiken A Maken Ontwerpen Gebruiken B Voorbeeld ….niet alleen materiaal belangrijk , maar juist ook de visie ! Vb …………techniektorens….geen ontwerpfase…kant en klare opdrachten…… Maken

Hoe een school aan de slag gaat met techniek heeft veel te maken met visie. Als apart vak of geintegreerd met andere vakken zoals rekenen

Of gekoppeld aan een methode. Bijv. natuuronderwijs

Probleemoplossend leren!

Wat willen we? Leerlingen: Worden nieuwsgierig Raken verwonderd Worden uitgedaagd Stellen vragen Zijn (inter-)actief en creatief Handelen en leveren input Resultaat: Wetenschappelijke houding ‘Construeren’ van kennis via interactie Brede talentontwikkeling o.a.: - sociaal-emotioneel - creatief - cognitief/kritisch - ruimtelijk en ……. [Leerlingen:] Wat willen we dat leerlingen bij science onderwijs gaan doen? [Resultaat]: Wat moet het resultaat zijn? Wat mogen we verwachten? We willen de wetenschappelijke houding ontwikkelen. Wat is dan die wetenschappelijke houding bij leerlingen?

Wetenschappelijke houding Weten o.a.: nieuwsgierig, plezier in onderzoek, (brede) interesse Begrijpen o.a.: hoe wekt iets, hoe zit iets in elkaar, uitpluizen Innoveren o.a.: creatief, origineel, herkennen patronen, uitvinden Delen o.a.: staan open voor andersociaal, leggen uit Bekritiseren o.a.: observeren, nauwkeurig, kritisch naar zichzelf en de ander Bereiken o.a.: doorzetten, initiatief nemen, geduld, vastberaden, concentratie Welke gedragselementen zijn karakteristiek voor de wetenschappelijke houding?

Ontdekken & problemen oplossen Bekijken Onderzoeken Wat is handig? Nieuwsgierigheid Verwondering Gelijke antwoorden Doen Maken, ontwerpen Wat kan beter? Creativiteit Gemakzucht Verschillende oplossingen En vaak een combinatie van beide!

Denk- en werkwijzen Waarnemen, Beleven en waarderen Beschrijvend en vergelijkend onderzoeken Causaal denken Experimenteel onderzoeken Informatie verzamelen en verwerken Kiezen Mathematiseren en Meten Modelleren Observeren Ontwerpen Rekenen, Schriftelijk en mondeling communiceren Systeemdenken Tekenen Vorm-functie denken En …………………………….

Onderzoekend en ontwerpend leren Confrontatie Verkennen Opzetten experiment Uitvoeren experiment Concluderen Presenteren resultaten Verdiepen Probleem constateren Ontwerpvoorstel maken Ontwerpvoorstel Uitvoeren Testen en evalueren Presenteren Onderzoekend en ontwerpend leren Onderzoekend leren Ontwerpend leren

Wat is daar voor nodig? Leraar: Motiveert Regisseert Daagt uit 'Buigt vragen om' Begeleidt Levert informatie Observeert Verdiept Interactieve interventies Interactieve interventies Wat moeten leraren daarvoor doen? Voor deze leraaractiviteiten is het nodig dat leraren beschikken over interactievaardigheden.

Dit betekent voor de leerkracht Leerlingen benutten ruimte om ontdekkingen te verwoorden krijgen inzicht in inhoud hebben onderzoekende houding, zijn alert op nieuwe aspecten van het verschijnsel Hebben onderzoeksvaardigheden Leraar Heeft kennis Geeft ruimte om ontdekkingsproces onder woorden te brengen Expliciteerd het geleerde, via samenvatten en feedback en aandacht op juiste conclusies stimuleert onderzoekende houding, o.a. door model te staan met onderzoeksvragen Kan verschillende didactische modellen gebruiken en heeft een scala aan activerende werkvormen. In hoeverre hebben dit gezien bij kinderen? En in hoeverre bij leraren? Ruimte voor discussie voordat we naar de conclusies gaan

Wetenschap en Techniek Wetenschap en Techniek Techniek iets erbij of geïntegreerd?! Veranderende rol van de leerkracht?! Genot, Gemak, Gewin

Implementatie-model Organisatie Leerkrachten ‘use to learn’ didactiek, strategieën, .. Veranderings capaciteit Veranderings capaciteit ‘learn to use’ scholing ervaring contact Met materiaal alleen ben je er niet. Verandering vaak consequentie dat een team terugvalt in het oude. Er moet iets in het hoofd van mensen veranderd worden , niet in het materiaal! Techniekmateriaal netwerken, programma’s, .

Knelpunten Visie / Vernieuwing/ Belang. Tijd. Materiaal. Kennis

Waar hangt het van af? Faalfactoren: te weinig steun van collega’s en management gebrek aan leiderschap ontbreken van betrokkenheid

Verandering Moeten of mogen, visie of gedwongen Geschiedenis van veranderen Veranderingsvermogen

Veranderingsvermogen

De tafel van 10 Zorg voor een gedeelde visie Werk met persoonlijke actieplannen Zet kleine stapjes Werk met een maatje Zorg voor betrokkenheid Ga uit van ‘t biografisch perspectief Neem tijd voor reflectie Werk met een veranderteam Hanteer standaarden Begin vandaag!

5 schoolportretten Werken met leskisten Doorgaande leerlijnen School steekt energie in de ontwikkeling van leskisten Doorgaande leerlijnen School stelt belang voor de hele school (groep 1 t/m 8) centraal In de hoek en om de hoek School vindt het belangrijk voor kinderen om inzicht te hebben in hun omgeving, de wijk en de beroepen die daarin een rol spelen. Methoden School kiest voor methodische invalshoek Ontdekkend leren School heeft de visie dat leerlingen vooral doende en ontdekkend bezig moeten zijn met de dingen om hen heen

Inspirerend en vernieuwend ! “Zonder wetenschap en techniek geen goed onderwijs”