URD Delta Oost Prof. Dr. Toine Smits Prof. Dr. Erwin van der Krabben

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Innovaties in bestuurlijke arrangementen voor de waardering van water 29 september 2006 Prof. Dr. J.J. Bouma Wetenschappelijk Directeur LmW |
Startbijeenkomst URD1 Jan Klinkenberg, Netwerkmanager VerDuS 26 oktober 2011.
Agenda Wat is duurzaamheid? De (duurzame) energieproeftuin De Hogeschool en het MKB.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Kennisagenda Transport & Logistiek
Waarderen van adviseren
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
secretaris Plaatselijke Groep
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Revitalisering Wiltsangh
Het vraagstuk duurzame mobiliteit in een notendop
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Vormen van bestuurlijke lichtheid CoP Conferentie d.d. 7-8 december 2006 Carol van Eert secretaris-directeur.
WaalWeelde, WaalWeelde West en deelprojecten Maasdriel
ITACA project Informatie uitwisseling Platform Verkeer en Vervoer 8 juli 2011.
De rol van milieuorganisaties als aanjager van vernieuwing Sible Schöne WNF 12 juni 2003.
VOEDSELVERLIEZEN & VOEDSELVERSPILLING: Korte termijn acties & Lange termijn perspectieven Birgit Van Tongelen Europese Commissie DG Gezondheid en Consumenten.
Herstructurering Rijnhaven De focus op partners
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
“Schuiven met waterdoelen”
Verbinden van Duurzame Steden
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
TOPGGZ: ‘wat heeft de professional aan TopGGZ?’ Prof.dr. Rutger Jan van der Gaag, voorzitter Woensdag 20 januari 2010.
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Confidential TRANSKNOWLEDGE met de steun van Brug Project - tussen theorie en praktijk.
Naar een duurzamer wereld? Prof. dr. Jacqueline Cramer, Directeur USI
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
6 lessen voor aantrekkelijke winkelgebieden Middelburg, Drs. Hans-Hugo Smit, Platform31.
Met communities werken aan innovaties in de GGZ en VGZ
een nieuwe LEADER periode
Vastgoedforum, DeNieuweStad Presentatie
ArchiValue: de APG-Case
Webquest, een kwestie van gebruiken?
Juridische bescherming van dijkrelicten
elke 20 seconden sterft een kind door gebrek aan schoon water.
INTERREG IVA 2 Mers Seas Zeeën Crossborder Cooperation Programme Part-financed by the European Regional Development Fund (ERDF) Green: Going.
Duurzame mobiliteit katalysatorcentrum. 8 oktober 2007 Energy Agreement National Government + 4 Northern provinces.
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
Bio-energie cluster Oost Nederland Bioenergie cluster Oost-Nederland
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Over de grens met gas Boost your business, ignite your success Werkconferentie Novio Tech Campus Nijmegen, 6 juni 2014.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Center of Entrepreneurship Value050 en Incubator Cube050 Welkom en introductie Cube050 Innovatiebrief Cube050 Ozo Media Water & Energy Solutions Honours.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Duurzame impact van duurzame bedrijven Sociale impact.
Doorgroei van Ondernemingen en Beslissingscentra
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
Localizing the SDGs – Brussels, 16/5/2017
Smart Cities Gastcollege AD opleiding Projectleider Techniek
The Energy Infrastructure of the 21st century
EnTranCe: Centre of Expertise Energy “If we want things to stay as they are, things will have to change.” Dr. Ir. Jan-jaap Aue Hanze University of Applied.
E22 Eastern Entrance to Riga
MaaS pilot: Grenzeloze Mobiliteit
Verstedelijkingsafspraken
Take home messages Zoals het danbij zijn canon hoort hebben we als OR natuurlijk uitgebreid gedelibreerd over wat Nu wel en niet een canon moest zijn.
Participatory Action Research
Realizing Climate Mitigation Policies Dr. Cheryl de Boer & Prof
Dynamic Architecture What about you?
Towards and Africa Europe Partnership
over hoe je handen en voeten kunt geven aan de
Fred Langeweg Deputy Director MNP
Transcript van de presentatie:

URD Delta Oost Prof. Dr. Toine Smits Prof. Dr. Erwin van der Krabben Drs. Edwin van Uum

Alleen natte en groene opgaven? Perspectief Alleen natte en groene opgaven?

Perspectief: nat en droog … èn mobiliteit en het stedelijk gebied

URD Delta Oost Doel, proces, organisatie Drs. Edwin van Uum

Doelen Duurzame ontwikkeling èn governance regio Arnhem Nijmegen: Multi-level governance strategie Effectief besluitvormingsproces Inzet van nieuwe instrumenten Financierbaarheid en nieuwe verdienmodellen

Resultaten Praktijk: praktijkspoor Coalitievorming van publieke en private partijen Effectieve sturingsarrangementen; regie Innovatief investeren; overheid en markt Praktijkexperimenten: ècht doen, uitproberen… Wetenschap: onderzoeksspoor Governance (sturing & besluitvorming) Financing (verdienmodellen, diensten) GIDS; Interdisciplinair onderzoek

“Integratietafel”

Het ‘natte’ domein Het ‘droge’ domein

Werkwijze

Organisatie ‘Integratietafel’ Governance (‘nat en droog’) Droog: vz. Jaap Modder (Stadsregio Arnhem Nijmegen) Nat: Co Verdaas (Provincie Gelderland) Kerngroep URD Delta Oost incl. co-financiers en WUR (GIDS) Werkteam nat: Radboud/DSMR & NC Advies Toine Smits & Erik Opdam (e.a.) Werkteam droog: Radboud/IMR & Het Noordzuiden Erwin vd Krabben & Edwin van Uum (e.a.)

Ontwikkelingsopgaven water en ruimte Prof. Dr. Toine Smits Het ‘natte’ domein Ontwikkelingsopgaven water en ruimte Prof. Dr. Toine Smits

“Wicked” problems Sand excavation Nijmegen LowerRhine IJssel Waal Rhine Sand excavation Nijmegen Main transport route; -165.000 ships/y -150 mil ton cargo/y As indicated by the upper left picture Nijmegen is situated at the riverbank of the Waal river. xx km downstream of the German border the Rhine river branches into the river Ijssel, the Lower Rhine and the Waal river. The areal photograph in the center of the slide gives an overview of the Waal river. The Waal river is the main shipping route between the harbor of Rotterdam and the largest European inland harbor Duisburg-Essen. Nearly 165.000 ships pass Nijmegen annually which is an equivalent of 150 million ton of cargo. This explains why the Waal is also referred to as the “economic artery” of Northwestern Europe. Apart from shipping and the shipping related industrial areas there are other important economic drivers present in this fluvial landscape. These are sand excavation, flood proof housing, agriculture and tourism. Also in the context of the European Natura2000 and the WaterFramework Directive this river plays an important role. It is obvious that this fluvial landscape is under pressure. There are many competing land use claims. Moreover, the people that live and work here have to deal with the effects of climate change. Extreme high and low water discharges of the river and the so-called over-heated cities during summer periods are examples of these effects. Opening Stadswaard Nature, recreation & agriculture “Flood proof” housing

Doelen (nat) Praktisch Wetenschappelijk Faciliteren duurzame ontwikkeling stedelijk gebied in de delta. Framework for Strategic Sustainable Development Uitwerking voor het “Uiterwaardenbeheer” (governance/financing) Uitwerking voor infra Stadsregio Arnhem-Nijmegen” (governance/financing) Wetenschappelijk Governance (aansturing & besluitvorming) Financing (ecosysteem diensten) Mechanismen van co-creatie in DO Interdisciplinair onderzoek

Eindresultaat URD Oost (nat) 5-jarige pilot met nieuwe beheerseenheid Waalweelde Ontwikkeling en gebruik sturingsinstrument voor exploitatie beheer –en onderhoud (dash board) Wetenschappelijke publicaties in de domeinen van “governance” , “financing” en GIDS ½ proefschrift “Framing & Gaming”, Artikelen; “Decentralised energy landscapes Netherlands-Germany”; “Co-creating sustainable development”;GIDS

Innovaties (nat) Nieuwe aansturing van het rivier/uiterwaarden beheer Gebaseerd op kosten én baten (nieuw exploitatie model) Betere balans tussen natuur & veiligheid Gebruik van ecosysteem diensten om beheer en onderhoud kosten rivier beheer te verminderen. Biomassa (zuiveringslib, snoeihout, maaisel) Ecotoerisme Visvriendelijke hydropower Daarnaast; samenwerking droog & nat wetenschappelijk & praktisch

Partners (nat) Stuurgroep WaalWeelde Provincie Gelderland ELI I&M SBB DLG 15 gemeenten (Lobith-Gorinchem) Spiegelgroep (burger initiatief)

Planning URD Oost (nat) 2010 gestart met WaalWeelde Duurzaam traject Framework for sustainable development; leerervaring met “communities of ownership” September - December 2011 Werkconferentie Uiterwaardenbeheer (Framing & Gaming) Gesprekken met volksvertegenwoordigers Oprichting Taakgroep Uiterwaardenbeheer Desk study aanwending biomassa voor “groen gas”

Planning URD Oost (nat) 2012 (1e semester) Data verzameling voor “dash board” en “serious gaming” t.b.v. nieuwe beheerseenheid uiterwaarden. Eerste publicatie(s) “Framing & gaming”; “Co-creation” Bestuurlijke verkenning haalbaarheid “Beheerseenheid uiterwaarden”) 2012 (2e semester) Bouwen “serious game” 2012 Testen nieuw governance & financieringsmodel. Bijsturen

Planning URD Oost (nat) 2013 (1e semester) Twee-daagse “URD Delta Oost” werkconferentie in de stadsregio Voorbereiding overeenkomst pilot “uiterwaardenbeheer” 2013 (2e semester) Ondertekening overeenkomst pilot “uiterwaardenbeheer” Publicaties governance & financing, besluitvorming (“Framing & Gaming”), Decentralised Energy Landscapes; Framework for Sustainable Development Accountants controle URD Delta oost

Het ‘droge’ domein Bereikbaarheid en gebiedsontwikkeling Prof. Dr. Erwin van der Krabben

Eindresultaat URD Oost (droog) Vernieuwende governance en verdienmodellen voor duurzame mobiliteits- en gebiedsinvesteringen Praktijkexperimenten, met concrete vervolgstappen in besluitvorming en investeringen Wetenschappelijke publicaties in de domeinen van “governance” , “financing” en System Dynamics / serious gaming

Ontwikkelingsopgaven (droog) Knooppunten: herontwikkeling stationsgebieden Beheer en exploitatie openbaar vervoer Multi-level governance vraagstukken: afstemming overheidstaken integrale gebiedsontwikkeling

Voorbeeld: Zevenaar-Oost

Zevenaar-Oost: nieuw station

Zevenaar-Oost: programma

Zevenaar-Oost: heroriëntatie

Zevenaar-Oost: herstructureren

Innovaties (1): uitvoerbaarheid ‘transit oriented development’ Stedelijke herverkaveling Tax Increment Financing Nieuwe private partijen in gebiedsontwikkeling Gebiedsontwikkelingsfondsen Erfpacht

Innovaties (2): Beheer en exploitatie openbaar vervoer Publieke taken en bevoegdheden beheer en exploitatie overhevelen naar private partijen Private financiering mobiliteitsprojecten

Innovaties (3): Integrale gebiedsontwikkeling Afstemming / overhevelen taken publiek naar publiek c.q. publiek naar privaat Herstructureringsfonds Regionaal / provinciaal grondbedrijf

Partners (droog) Stadsregio Arnhem Nijmegen Gemeenten, Bestuurlijke Regiegroep Knooppunten NS Prorail RWS Regionale vervoerders (Hermes, Syntus,…) Ontwikkelaars en beleggers (TCN, KWP,…) Grote bedrijven (Akzo, Tennet, Kema, Philips,…) Instellingen (HAN, ROC, Radboud,…)

Planning URD Oost (droog) Globale planning: Selectie projecten in nauwe afstemming met Stadsregio (oktober 2011–februari 2012) Coalitievorming partijen overheid, vervoerders, markt, bedrijven (oktober 2011-januari 2012) Feitelijke start onderzoek: 1 januari 2012

Planning URD Oost (droog) Globale planning: 2012: Aanpak concrete praktijkcases per CoP Van coalitievorming naar concreet PPS-arrangement Onderzoek; serious gaming; externe communicatie 2013: Intentieverklaring/SOK samenwerking praktijkexperiment Werkconferentie in de regio Artikelen, symposium; externe communicatie

Cyclic Rejuvenation of floodplains finding a balance between safety and biodiversity Highway A50 Hydraulic resistance caused by forest Nijmegen Another successful example is the developing of a so-called of Cyclic Rejuvenation management strategy that will solve future Nature-Safety dilemma’s in floodplains. It is important to note this management strategy is generic and thus can be applied everywhere along the river section.

Climate mitigation measures (Nijmegen); Biogas production Biogas production from the sludge of communal sewage treatment plants & vegetation maintenance

Costs: 330mill. Euro Nijmegen “embraces” the river…. City center (future) River boulevard City center (present) River boulevard Costs: 330mill. Euro At the moment the national aurthorities decided for a dike relocation, Nijmegen was strongly involved in expanding the residential area at the opposite river bank of the Waal river. Project developers were on the verge of starting with the construction works. You can imagine that the top-down decision of the national government to relocate the dike did not get a warm welcome. From 1995 till 2008 a complicated and persistent battle between national government, the city of Nijmegen and involved stakeholders determined the political scenery. However, in the end all parties could agree on a spectacular outcome that can be seen as a showcase for climate adaptation. As you can see in this simulation the dike will be relocated considerably. In this way creating sufficient room for the river to cope with future floods. This plan completely changes the river landscape because it will also give birth to a city isle. These developments triggered a new view on spatial planning and land use in the fluvial landscape. Since medieval times Nijmegen was turning its back towards the river. Now it is embracing the river. A new planning philosophy that attracts investors and generates all kinds of land use innovations.

Overview sustainability principles, visions, frameworks and tools over the last 50 years Integrated Visionary Actionable Selective

Regional administration Community facilitators Co-creation; investing in the interface “bottom-up” and “top-down” Regional administration National European This slide gives a schematic overview of how this project is organised. At the bottom of this slide the concerned Rhine-Waal river section is depicted. The numbered red circles indicate so-called Communities of Ownerships. Recently a new community near the German border has been added so we have now 9 communities. Each community comprises a number of land use plans which are financially, geophysical or hydrological interrelated. In each community the four layers of society are represented. All communities will go through a learning and awareness process geared at the shared language of sustainable development. This is coordinated by 1-2 facilitators for each community. Moreover, these facilitators give access to knowledge and tools that may be relevant for the functioning of the communities. An overarching “development group” is responsible for the integration of the various land use plans at the entire Rhine-Waal river section. This “development group” also forms the interface between the local communities and the governmental organisations at the regional, national and European level. In this way the coherence and effectiveness of the various climate mitigation and adaptation measures is ensured. Development group Community facilitators

4 sustainability principles Conditions to open the route towards sustainable development.. In a sustainable society, policies and economies are geared towards a systematically decrease of... C1 ...concentrations of substances extracted from the Earth’s crust, C2 ...production of persistent compounds , C3...degradation of the ecosystem, and, in that society... C4...people are not subject to conditions that systematically undermine their capacity to meet their needs.

A,B,C,D steps A,B,C,D, approach.. -Is it in the right direction? Awareness Creative Solutions Future Decide on Priorities Baseline Present -Is it in the right direction? -Is it a flexible platform? -Is it a good return on investment?