Verkeer, Logistiek en ITS Initiële master ingenieurswetenschappen Centrum voor Industrieel beleid – Departement Werktuigkunde - Celestijnenlaan 300A – 3001 Heverlee – 016/ “De reiziger in real-time informeren, dat is mijn domein.” Inge, ingenieur bij de MIVB “De reiziger in real-time informeren, dat is mijn domein.” Inge, ingenieur bij de MIVB “Aut viam inveniam, aut faciam” “Of ik vind een weg, of ik maak er één” Hannibal ( BC) “Aut viam inveniam, aut faciam” “Of ik vind een weg, of ik maak er één” Hannibal ( BC) “Verkeerskunde is iets aparts en biedt veel mogelijkheden. Heb je meer interesse voor het economische aspect van verkeer, spreekt het gedrag van weggebruikers je eerder aan, of zegt ontwerpen je wel iets? Alles ligt open...” Davy, student “Verkeerskunde is iets aparts en biedt veel mogelijkheden. Heb je meer interesse voor het economische aspect van verkeer, spreekt het gedrag van weggebruikers je eerder aan, of zegt ontwerpen je wel iets? Alles ligt open...” Davy, student “Voor consumenten en bedrijven is het zeer vanzelfsprekend dat veel producten zijn beschikbaar op het moment dat ze nodig zijn. Wat men zich niet realiseert, is dat producten vaak een dynamische weg hebben afgelegd. Het product moet geproduceerd worden en op tijd in de juiste hoeveelheid en tegen zo laag mogelijke kost bij de gebruiker terecht komen: dat is het werk van de logisticus.” Raf, docent “Voor consumenten en bedrijven is het zeer vanzelfsprekend dat veel producten zijn beschikbaar op het moment dat ze nodig zijn. Wat men zich niet realiseert, is dat producten vaak een dynamische weg hebben afgelegd. Het product moet geproduceerd worden en op tijd in de juiste hoeveelheid en tegen zo laag mogelijke kost bij de gebruiker terecht komen: dat is het werk van de logisticus.” Raf, docent “Groep Colruyt ontwikkelt hybride trekker” Het is de eerste keer dat een seriële combinatie van een diesel- en een elektromotor geïnstalleerd wordt in een vrachtwagen van het type Heavy Duty met een totaal gewicht van 44 ton. In zo'n serieel-hybride vrachtwagen kan de elektromotor volledig zelfstandig werken. Doordat de hybride trekker tot 10 km zuiver elektrisch kan rijden, produceert hij heel wat minder geluid dan een vrachtwagen met traditionele dieselmotor. Daarom is hij ideaal voor stille leveringen 's morgens vroeg of 's avonds laat. “Groep Colruyt ontwikkelt hybride trekker” Het is de eerste keer dat een seriële combinatie van een diesel- en een elektromotor geïnstalleerd wordt in een vrachtwagen van het type Heavy Duty met een totaal gewicht van 44 ton. In zo'n serieel-hybride vrachtwagen kan de elektromotor volledig zelfstandig werken. Doordat de hybride trekker tot 10 km zuiver elektrisch kan rijden, produceert hij heel wat minder geluid dan een vrachtwagen met traditionele dieselmotor. Daarom is hij ideaal voor stille leveringen 's morgens vroeg of 's avonds laat. “Be-Mobile wint IWT innovatie award” Be-Mobile is actief op het vlak van de mobiliteits- en verkeersinformatie. Het innoveert zowel op vlak van zowel de inwinning, de verwerking, als de verspreiding van verkeersinformatie. Onder meer de realtime verkeersinformatie van de radio verkeersredacties, Touring Mobilis, Tomtom en Garmin is door Be-Mobile verzameld en verwerkt. “Be-Mobile wint IWT innovatie award” Be-Mobile is actief op het vlak van de mobiliteits- en verkeersinformatie. Het innoveert zowel op vlak van zowel de inwinning, de verwerking, als de verspreiding van verkeersinformatie. Onder meer de realtime verkeersinformatie van de radio verkeersredacties, Touring Mobilis, Tomtom en Garmin is door Be-Mobile verzameld en verwerkt. Thomas werkte bij Grontmij aan verschillende uiteenlopende opdrachten op het vlak van verkeer en mobiliteit: o Analyse van de mogelijkheden van Lightrail in Vlaanderen o Opstellen en bijwerken van mobiliteitseffectenrapportages o Uitwerken van een nota voor de N2 Leuven-Brussel Thomas werkte bij Grontmij aan verschillende uiteenlopende opdrachten op het vlak van verkeer en mobiliteit: o Analyse van de mogelijkheden van Lightrail in Vlaanderen o Opstellen en bijwerken van mobiliteitseffectenrapportages o Uitwerken van een nota voor de N2 Leuven-Brussel “Verkeerskunde is een actueel domein. Elke dag, elk uur, word je geconfronteerd met verkeersproblemen. Files, vertragingen bij het openbaar vervoer, ongevallen,...” Hans, student “Verkeerskunde is een actueel domein. Elke dag, elk uur, word je geconfronteerd met verkeersproblemen. Files, vertragingen bij het openbaar vervoer, ongevallen,...” Hans, student “Brandstoftekort dreigt in Frankrijk door staking.” De brandstofvoorraden voor het vliegveld van Parijs, Charles de Gaulle, zijn volgens de autoriteiten nog toereikend tot dinsdag. Wat er daarna gebeurt is echter niet duidelijk. Het Nieuwsblad, 18 okt 2010 “Brandstoftekort dreigt in Frankrijk door staking.” De brandstofvoorraden voor het vliegveld van Parijs, Charles de Gaulle, zijn volgens de autoriteiten nog toereikend tot dinsdag. Wat er daarna gebeurt is echter niet duidelijk. Het Nieuwsblad, 18 okt 2010 Semester 1Semester 2 AVO 3 Milieuproblemen en –technieken 3 Kern 15 Geografische Informatie Systemen 6 Environment and transportation economics6 Openbaar vervoer: planning en beheer3 Kern 18 Transportmodellen 6 Verkeers- en transportveiligheid 3 Supply chain engineering 3 GP1: Logistieke organisatie van openbaar vervoer6 OptieOptie 6 V&I: Wegen, bruggen, tunnels 6 L&T: Distribution logistics 3 L&T: Freight transportation management 3 Keuze 12 Besliskunde voor bedrijfsbeheer6 Verkeerskunde6 Keuze (aanvullen tot 12) Keuze 6 Operationeel management 5 Keuze (aanvullen tot 6) Totaal 30
Verkeer, Logistiek en ITS Initiële master ingenieurswetenschappen Optie Verkeer & InfrastructuurOptie Logistiek & Transport Doelstelling: Ingenieurs vormen in verkeerskunde en intelligente transportsystemen (ontwerp, onderhoud en beheer van infrastructuur en intelligente transportsystemen), én logistiek en vervoer (supply chain engineering, distributielogistiek,...). De complexe wisselwerkingen tussen de verschillende deelgebieden en de mogelijkheden voor optimalisatie van logistieke en verkeersprocessen staat centraal. Extra aandacht wordt besteed aan creatief ontwerpen, planning en beheer. Dit keuzepakket is meer technisch van aard en biedt opleidingsonderdelen aan gericht op planning, ontwerp, beheer, onderhoud, uitbouw en exploitatie van een efficiënt en duurzaam transportnetwerk. In de opleidingsonderdelen gaat de aandacht naar factoren die de vervoersvraag veroorzaken alsook naar factoren die van invloed zijn op het aanbod van vervoerdiensten, vervoermiddelen en de infrastructuur met al haar attributen. De afgestudeerde ingenieur heeft inzicht in de elementen die van invloed zijn op de bereikbaarheid van locaties, de betrouwbaarheid van reistijden, de mogelijkheden om een transportsysteem te ontwerpen, te onderhouden en te exploiteren (dynamisch netwerkmanagement), de mogelijke schadelijke neveneffecten van mobiliteit (emissies van schadelijke stoffen, geluidshinder, onveiligheid, barrièrewerking, etc.) en de mogelijkheden om een en ander middels een maatschappelijke kosten-batenanalyse te kwantificeren. Dit keuzepakket is meer technisch van aard en biedt opleidingsonderdelen aan gericht op planning, ontwerp, beheer, onderhoud, uitbouw en exploitatie van een efficiënt en duurzaam transportnetwerk. In de opleidingsonderdelen gaat de aandacht naar factoren die de vervoersvraag veroorzaken alsook naar factoren die van invloed zijn op het aanbod van vervoerdiensten, vervoermiddelen en de infrastructuur met al haar attributen. De afgestudeerde ingenieur heeft inzicht in de elementen die van invloed zijn op de bereikbaarheid van locaties, de betrouwbaarheid van reistijden, de mogelijkheden om een transportsysteem te ontwerpen, te onderhouden en te exploiteren (dynamisch netwerkmanagement), de mogelijke schadelijke neveneffecten van mobiliteit (emissies van schadelijke stoffen, geluidshinder, onveiligheid, barrièrewerking, etc.) en de mogelijkheden om een en ander middels een maatschappelijke kosten-batenanalyse te kwantificeren. Dit keuzepakket heeft een bedrijfseconomische insteek, voornamelijk gericht op het beheren van de logistieke processen die ten grondslag liggen aan het gebruik van de verkeersinfrastructuur. Hiertoe worden opleidingsonderdelen aangeboden die de studenten inzicht verschaffen in het operationeel (korte-termijn) management van de logistieke keten en in tactische en strategische (lange-termijn) overwegingen van de aankoop, productie en distributie van goederen en diensten. Er wordt aandacht besteed aan een geïntegreerde benadering, het zogenaamde integrated supply chain management en optimalisatiemogelijkheden middels ITS. Ook duurzaamheidheidsaspecten van fysieke distributie en transport komen aan bod. Een afgestudeerde ingenieur in de optie logistiek en transport heeft kennis van de verschillende schaalniveau’s. Dit gaat van de productielogistiek binnen een bedrijf tot geaggregeerde transportstromen op het netwerk. Dit keuzepakket heeft een bedrijfseconomische insteek, voornamelijk gericht op het beheren van de logistieke processen die ten grondslag liggen aan het gebruik van de verkeersinfrastructuur. Hiertoe worden opleidingsonderdelen aangeboden die de studenten inzicht verschaffen in het operationeel (korte-termijn) management van de logistieke keten en in tactische en strategische (lange-termijn) overwegingen van de aankoop, productie en distributie van goederen en diensten. Er wordt aandacht besteed aan een geïntegreerde benadering, het zogenaamde integrated supply chain management en optimalisatiemogelijkheden middels ITS. Ook duurzaamheidheidsaspecten van fysieke distributie en transport komen aan bod. Een afgestudeerde ingenieur in de optie logistiek en transport heeft kennis van de verschillende schaalniveau’s. Dit gaat van de productielogistiek binnen een bedrijf tot geaggregeerde transportstromen op het netwerk. Centrum voor Industrieel beleid – Departement Werktuigkunde - Celestijnenlaan 300A – 3001 Heverlee – 016/ Semester 3Semester 4 AVO 3 Projectmanagement 3 Kern 9 Intelligent Transportation Systems 6 GP2: Dynamisch Verkeersmanagement (deel 1) 3 Kern 3 GP2: Dynamisch Verkeersmanagement (deel 2)3 Optie/keuze 15 V&I: Systeemidentificatie en modellering6 V&I: Technische infrastructuur in de ruimt. Ord. 3 V&I: keuze 6 L&T: Simulation theory and applications 6 L&T: keuze9 Optie/keuze 6 V&I: keuze 6 L&T: Total quality management 3 L&T: keuze 3 Masterproef 6Masterproef 18 Totaal 30