Twentse afvalestafette Afvalinzameling en –scheiding, samen halen we er meer uit 29 maart 2012 Henk Knip, directeur Circulus/Berkel Milieu
Verzorgingsgebied Bronckhorst Brummen Doesburg Lochem Zutphen 150.000 inwoners Apeldoorn Deventer Epe 285.000 inwoners Totaal 435.000 inwoners Berkel Milieu NV opgericht 1 januari 1999 Circulus BV opgericht 21 december 1996 Uitbesteding taken: afvalinzameling- en verwijdering, beheer openbare ruimte,gladheidsbestrijding, ongediertebestrijding Beide bedrijven zijn 100% overheidsvennootschappen Uitsluitend gemeenten als aandeelhouders én opdrachtgevers Huidige samenwerking Berkel Milieu en Circulus (overeenkomst 2006) Beide RvC’s hebben dezelfde personele samenstelling Eenhoofdige directie. Eén MT Samenwerking op gebied van inkoop, logistiek, beleidszaken, communicatie, acquisitie KAM zorg, P&O, productontwikkeling, materieelbeheer (niet limitatief). Lessen uit de praktijk
Introductie Circulus BV en Berkel Milieu NV 100% overheidsvennootschappen Uitsluitend gemeenten als aandeelhouders én opdrachtgevers Advies, communicatie afvalinzameling- en verwijdering, beheer openbare ruimte,gladheidsbestrijding, ongediertebestrijding Lessen uit de praktijk
Drie hoofddoelstellingen Transitie afval naar grondstof; 10 kilo per inwoner per jaar in 2030 Kringlopen sluiten dichter bij huis Versterken regionale sociaal economische structuur met bijzondere aandacht voor mensen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt Lessen uit de praktijk
Resultaten (1) Lessen uit de praktijk
Resultaten (2) Lessen uit de praktijk
Hoeveelheid restafval en GHA per inwoner per jaar per gemeente kilogram Lessen uit de praktijk
Diftar lessen uit de praktijk Diftar is fiscaal instrument Hoe werkt het Welke implementatie aanpak werkt 7 mythes Lessen uit de praktijk
Diftar (differentiatie tarieven) is: Fiscaal beleidsinstrument dat onder voorwaarden bijdraagt aan doelstellingen van het afvalbeleid. Lessen uit de praktijk
Wat verandert er ? Van volledig generieke (vaste) heffing naar gedeeltelijk (variabele)heffing Resultaat voor burger: minder afval = minder heffing Lessen uit de praktijk
Heffing voor een deel variabel hoogte afhankelijk van gedrag afzonderlijk huishouden vast variabel besparing Inzicht geven in directe gevolgen van gedrag Alles collectief vast Afvalstoffenheffing Lessen uit de praktijk
Lessen over aanpak en planning Voldoende mogelijkheden om afval te scheiden (flankerend beleid) en daarop gerichte communicatie Inzamel/aanbied voorzieningen te identificeren en autoriseren. Lessen uit de praktijk 12
Scheidings mogelijkheden Deelstromen: gft, kunststof, papier, glas? Grofvuil beleid? Kringloop op niveau ? Milieustraat ? Communicatie op orde? Lessen uit de praktijk
Verbeteren scheidings Gefaseerde aanpak Verbeteren scheidings infrastructuur diftartraject Verbeteren rechtmatigheid Voorbereiding Implementatie Beheer Fase 2 Fase 1 Doelrealisatie? Doelrealisatie? Doelformulering Beleidskader Afvalplan Lessen uit de praktijk 14
Mythe 1 Het wordt voor iedereen goedkoper Lessen uit de praktijk
Apeldoorn na eerste fiscale jaar met diftar: 78% een lagere en 22% een hogere heffing Gemiddeld € 28, minder als gevolg van gedrag! Lessen uit de praktijk
Mythe 2 Diftar is in strijd met producentenverantwoordelijkheid Lessen uit de praktijk
Diftar ondersteunt gewenste keuze burger Lessen uit de praktijk
Mythe 3 Diftar geeft veel extra zwerfvuil en illegale stort Lessen uit de praktijk
Monitoren, toezicht en handhaving Nulmeting Lik op stuk beleid Publiciteit Communicatie Feit en perceptie onderscheiden Lessen uit de praktijk
Top 5 klachten over afval bij buitenlijn Apeldoorn Diftar fiscaal per 1-1-2004 Lessen uit de praktijk
Mythe 4 Volume frequentie is minder eerlijk dan wegen Lessen uit de praktijk
Vijf diftar systemen Volume frequentie Afrekening op basis van het gekozen volume container en het aantal keren dat de container is aangeboden. Volume Afrekening op basis van het gekozen volume. Dure afvalzak In de aanschafprijs zijn de kosten voor verwerking van de zak inbegrepen. Gewicht Afrekening op basis van het gewicht van de aangeboden hoeveelheid afval. Gewicht Frequentie Afrekening op basis van het gewicht van de aangeboden hoeveelheid afval en en het aantal keren dat de container is aangeboden. Lessen uit de praktijk
Kunststoffen ,volume zonder gewicht Lessen uit de praktijk
Mythe 5 Diftar is duur Lessen uit de praktijk
Manage diftar project met toetsbaar financieel model Voorbereiding Implementatie Beheer Aanloopkosten bijv oorbeeld Tlv egalisatiereserve Investeringen Exploitatiekosten Afschrijvingen Afbouw aanloopkosten overige kosten gevolgen voor afvalst. heffing Besparing rest/extra kunststof Lessen uit de praktijk
Mythe 6 Diftar is snel in te voeren Lessen uit de praktijk
Besluitvorming Apeldoorn Voorbereiding Implementatie Beheer eind 2000 eind 2002 eind 2003 medio 2005 Principe besluit over doel & kaderstelling Invoerings besluit: Project uitgewerkt binnen kaders Vaststelling verordening en tarieven Evaluatie en bijsturen Lessen uit de praktijk
Besluitvorming Zutphen Voorbereiding Implementatie Beheer 2004 eind 2005 eind 2007 2001 Principe besluit over doel & kaderstelling Invoerings besluit: Project uitgewerkt binnen kaders Vaststelling verordening en tarieven Evaluatie en bijsturen Lessen uit de praktijk
Besluitvorming Deventer Voorbereiding Implementatie Beheer Nov 2011 eind 2012 Nov 2009 Gefaseerd Afvalplan doel & kaderstelling Invoerings besluit: Project uitgewerkt binnen kaders Vaststelling verordening en tarieven Lessen uit de praktijk
Mythe 7 Diftar is een zaak van de milieu afdeling Lessen uit de praktijk
Organisatie per fase diftar project Communicatie Ontwerp fase Realisatie fase Beheer en uitvoerings fase Beleid Belastingen Communicatie Financiën Aanslagregeling Toezicht en handhaving Data verzameling &beheer Afvalinzameling en registratie Pas/container mutatie Onderhoud Projectleiding realisatie aanpassing verordening Inzamelstructuur data infrastructuur en werkprocessen Lessen uit de praktijk
Opzet projectorganisatie Stuurgroep Gemeentelijke projectleider Gemeente Beleid Pers Voorlichting Belastingen Financiën Inkoop Welstand Ruimtelijke info Project leider uitvoering Project Ondersteuning Werkgroepen Data/ICT Techniek/ Inkoop Publieks Voorlichting Lessen uit de praktijk
Communicatie: Regio aanpak sinds oktober 2009 Lessen uit de praktijk