Twentse afvalestafette Afvalinzameling en –scheiding, samen halen we er meer uit 29 maart 2012 Henk Knip, directeur Circulus/Berkel Milieu.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwerpen  Vervuilingsonderzoek  Inzamelmethoden  Verbeteropties (inzameling)  Conclusies vervuilingsonderzoek huishoudelijk oudpapier.
Advertisements

Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Meer huishoudelijk afval recyclen
WMO Praat mee!.
VVSG-Ronde van Vlaanderen
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Afvalinzameling Horst a/d Maas
1 Kostendekkende huur  Wat is kostendekkende huur? inzicht kosten  Optimalisatie door kostendekkende huur? -standaard kwaliteit -tijdig investeren en.
Haags Milieucentrum Onafhankelijk samenwerkingsverband van 18 natuur- en milieuorganisaties projectorganisatie.
Stephanie Moro/Janneke van Baalen Mogelijkheden van gezichtsherkenning in de praktijk.
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Overijssel december 2010.
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Jan BUYSSE Algemeen directeur Interza Zaventem / Incovo Vilvoorde
Producentenverantwoordelijkheid in Nederland 3 praktijkvoorbeelden
Ondergronds inzamelen Zoetermeer
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
1 DE DEELNEMERSRAAD BIJ PME Hoe gaat het bestuur hiermee om in de praktijk Ronald van Vliet 25 september 2007.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Robert Jan Saft beleidsmedewerker VAOP
Verpakkingen te pakken? De gemeentelijke inzet in het verpakkingendossier Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Begeleiding starters en professionalisering docenten Project 2 1.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
Presentatie: Bedrijven InvesteringsZone
Selectieve afvalinzameling op openbaar domein Case provinciedomeinen
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
Waterplan Heusden. Waterplan Heusden: 1. Waarom het … 2. Wat is het … 3. Totstandkoming … 4. Communicatie over … 5. Uitvoeringsprogramma … 6. Vragen Inhoud.
Arjen Obbema Beleidsmedewerker Milieu Gemeente Son en Breugel Projectleider Materiaaltransitie.
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
NVRD Workshop Milieustraten – 29 september 2015
Anne-Marie Holleman manager Afval en Reiniging
Draagvlak en Besluitvorming Diftar drs. Sharon van der Spek NVRD training 10 december 2015.
Diftar NVRD Training 10 december 2015
Regio Rivierenland Leerdam Gorinchem ‘s-Hertogenbosch Druten Wageningen.
TOEKOMST AFVALBEHEER DOE HET SAMEN ! DELFT 11 JUNI 2013.
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Afvalbeleid Waardlanden-Gemeenten 2014 en verder Discussiëren over de toekomst.
Nieuw afvalbeleidsplan gemeente Maastricht NVRD workshop grondstoffenbeleidsplan schrijven Panningen, 5 april 2016.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Transitie oprichten beheerstichting Sport Alblasserdam Han de Krijger Tonia Ruybroek 9 oktober 2012.
Welkom bij HMS Bezoek Commissie Leefomgeving Gemeente Den Haag 3 september, 2015.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Nieuw Afvalbeleid voor de gemeente Enschede. Gemeente Enschede wil het afval beter gaan scheiden door de huis-aan-huis-inzameling te versterken.
Afvalambitie 2015 Adviescommissie september 2011.
Duurzaamheidsagenda 2025 Informatieavond
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Hoe is dat geregeld en hoeveel afval komt er vrij?
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Meer waarde uit afval Commissie Fysieke Leefomgeving Dordrecht 31 mei 2016 Dion van Steensel.
Financiële rechtmatigheid
Aanleiding Veel restafval Wordt verbrand Dus meer scheiden:
ALV Afval Samenwerking Limburg 21 november 2016
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Van Afval naar Grondstof
Invoering omgekeerd inzamelen en diftar in Lisse
Grondstoffenplan Uitgangspunten Startnotitie: afvaldriehoek Kosten
Gewogen Diftar Rest Oosterzele januari 2018
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Van Afval naar Grondstof
Anne-Marie Holleman/Dennis van Gelder
Invoering diftar januari 2013 Anne-Marie Holleman/Dennis van Gelder
De diftar-paradox: een inleiding Koos van Dael
Invoering diftar januari 2013 Anne-Marie Holleman/Dennis van Gelder
Transcript van de presentatie:

Twentse afvalestafette Afvalinzameling en –scheiding, samen halen we er meer uit 29 maart 2012 Henk Knip, directeur Circulus/Berkel Milieu

Verzorgingsgebied Bronckhorst Brummen Doesburg Lochem Zutphen 150.000 inwoners Apeldoorn Deventer Epe 285.000 inwoners Totaal 435.000 inwoners Berkel Milieu NV opgericht 1 januari 1999 Circulus BV opgericht 21 december 1996 Uitbesteding taken: afvalinzameling- en verwijdering, beheer openbare ruimte,gladheidsbestrijding, ongediertebestrijding Beide bedrijven zijn 100% overheidsvennootschappen Uitsluitend gemeenten als aandeelhouders én opdrachtgevers Huidige samenwerking Berkel Milieu en Circulus (overeenkomst 2006) Beide RvC’s hebben dezelfde personele samenstelling Eenhoofdige directie. Eén MT Samenwerking op gebied van inkoop, logistiek, beleidszaken, communicatie, acquisitie KAM zorg, P&O, productontwikkeling, materieelbeheer (niet limitatief). Lessen uit de praktijk

Introductie Circulus BV en Berkel Milieu NV 100% overheidsvennootschappen Uitsluitend gemeenten als aandeelhouders én opdrachtgevers Advies, communicatie afvalinzameling- en verwijdering, beheer openbare ruimte,gladheidsbestrijding, ongediertebestrijding Lessen uit de praktijk

Drie hoofddoelstellingen Transitie afval naar grondstof; 10 kilo per inwoner per jaar in 2030 Kringlopen sluiten dichter bij huis Versterken regionale sociaal economische structuur met bijzondere aandacht voor mensen met een zekere afstand tot de arbeidsmarkt Lessen uit de praktijk

Resultaten (1) Lessen uit de praktijk

Resultaten (2) Lessen uit de praktijk

Hoeveelheid restafval en GHA per inwoner per jaar per gemeente kilogram Lessen uit de praktijk

Diftar lessen uit de praktijk Diftar is fiscaal instrument Hoe werkt het Welke implementatie aanpak werkt 7 mythes Lessen uit de praktijk

Diftar (differentiatie tarieven) is: Fiscaal beleidsinstrument dat onder voorwaarden bijdraagt aan doelstellingen van het afvalbeleid. Lessen uit de praktijk

Wat verandert er ? Van volledig generieke (vaste) heffing naar gedeeltelijk (variabele)heffing Resultaat voor burger: minder afval = minder heffing Lessen uit de praktijk

Heffing voor een deel variabel hoogte afhankelijk van gedrag afzonderlijk huishouden vast variabel besparing Inzicht geven in directe gevolgen van gedrag Alles collectief vast Afvalstoffenheffing Lessen uit de praktijk

Lessen over aanpak en planning Voldoende mogelijkheden om afval te scheiden (flankerend beleid) en daarop gerichte communicatie Inzamel/aanbied voorzieningen te identificeren en autoriseren. Lessen uit de praktijk 12

Scheidings mogelijkheden Deelstromen: gft, kunststof, papier, glas? Grofvuil beleid? Kringloop op niveau ? Milieustraat ? Communicatie op orde? Lessen uit de praktijk

Verbeteren scheidings Gefaseerde aanpak Verbeteren scheidings infrastructuur diftartraject Verbeteren rechtmatigheid Voorbereiding Implementatie Beheer Fase 2 Fase 1 Doelrealisatie? Doelrealisatie? Doelformulering Beleidskader Afvalplan Lessen uit de praktijk 14

Mythe 1 Het wordt voor iedereen goedkoper Lessen uit de praktijk

Apeldoorn na eerste fiscale jaar met diftar: 78% een lagere en 22% een hogere heffing Gemiddeld € 28, minder als gevolg van gedrag! Lessen uit de praktijk

Mythe 2 Diftar is in strijd met producentenverantwoordelijkheid Lessen uit de praktijk

Diftar ondersteunt gewenste keuze burger Lessen uit de praktijk

Mythe 3 Diftar geeft veel extra zwerfvuil en illegale stort Lessen uit de praktijk

Monitoren, toezicht en handhaving Nulmeting Lik op stuk beleid Publiciteit Communicatie Feit en perceptie onderscheiden Lessen uit de praktijk

Top 5 klachten over afval bij buitenlijn Apeldoorn Diftar fiscaal per 1-1-2004 Lessen uit de praktijk

Mythe 4 Volume frequentie is minder eerlijk dan wegen Lessen uit de praktijk

Vijf diftar systemen Volume frequentie Afrekening op basis van het gekozen volume container en het aantal keren dat de container is aangeboden. Volume Afrekening op basis van het gekozen volume. Dure afvalzak In de aanschafprijs zijn de kosten voor verwerking van de zak inbegrepen. Gewicht Afrekening op basis van het gewicht van de aangeboden hoeveelheid afval. Gewicht Frequentie Afrekening op basis van het gewicht van de aangeboden hoeveelheid afval en en het aantal keren dat de container is aangeboden. Lessen uit de praktijk

Kunststoffen ,volume zonder gewicht Lessen uit de praktijk

Mythe 5 Diftar is duur Lessen uit de praktijk

Manage diftar project met toetsbaar financieel model Voorbereiding Implementatie Beheer Aanloopkosten bijv oorbeeld Tlv egalisatiereserve Investeringen Exploitatiekosten Afschrijvingen Afbouw aanloopkosten overige kosten gevolgen voor afvalst. heffing Besparing rest/extra kunststof Lessen uit de praktijk

Mythe 6 Diftar is snel in te voeren Lessen uit de praktijk

Besluitvorming Apeldoorn Voorbereiding Implementatie Beheer eind 2000 eind 2002 eind 2003 medio 2005 Principe besluit over doel & kaderstelling Invoerings besluit: Project uitgewerkt binnen kaders Vaststelling verordening en tarieven Evaluatie en bijsturen Lessen uit de praktijk

Besluitvorming Zutphen Voorbereiding Implementatie Beheer 2004 eind 2005 eind 2007 2001 Principe besluit over doel & kaderstelling Invoerings besluit: Project uitgewerkt binnen kaders Vaststelling verordening en tarieven Evaluatie en bijsturen Lessen uit de praktijk

Besluitvorming Deventer Voorbereiding Implementatie Beheer Nov 2011 eind 2012 Nov 2009 Gefaseerd Afvalplan doel & kaderstelling Invoerings besluit: Project uitgewerkt binnen kaders Vaststelling verordening en tarieven Lessen uit de praktijk

Mythe 7 Diftar is een zaak van de milieu afdeling Lessen uit de praktijk

Organisatie per fase diftar project Communicatie Ontwerp fase Realisatie fase Beheer en uitvoerings fase Beleid Belastingen Communicatie Financiën Aanslagregeling Toezicht en handhaving Data verzameling &beheer Afvalinzameling en registratie Pas/container mutatie Onderhoud Projectleiding realisatie aanpassing verordening Inzamelstructuur data infrastructuur en werkprocessen Lessen uit de praktijk

Opzet projectorganisatie Stuurgroep Gemeentelijke projectleider Gemeente Beleid Pers Voorlichting Belastingen Financiën Inkoop Welstand Ruimtelijke info Project leider uitvoering Project Ondersteuning Werkgroepen Data/ICT Techniek/ Inkoop Publieks Voorlichting Lessen uit de praktijk

Communicatie: Regio aanpak sinds oktober 2009 Lessen uit de praktijk