INFOSESSIE 22 oktober 2013..

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

INK Management Model.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Wie zijn we en wat drijft ons? Cameleon, cultuur die je beleeft.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
NVP bijeenkomst Willen is Kunnen Friesland Bank.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
netwerk organisatiebeheersing
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Netwerking & Organisatieontwikkeling
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Business Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bvBusiness Marketing Management© 2008 Noordhoff Uitgevers bv.
HRM beleidsplan & Strategisch competentiemanagement
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
OCMW Roeselare | directie P&O | dienst prestatie- en ontwikkeling Leiderschapstraject OCMW Roeselare Geïntegreerd leertraject voor alle hoofdverpleegkundigen.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Functiefamilies Vlaamse overheid
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
HR Advies & Interim Werving & Selectie Assessment Rick Brugts, directeur & managing consultant.
Certificering van assetmanagement
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Transitiepaden AFL Van school  Naar kenniscentrum AFL Van werken binnen teams in opleidingen  Naar samenwerken binnen en tussen domeinen en met de 5.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
TALENT- & ORGANISATIEPROCESSEN: VAN ORGANISATIE TOT INDIVIDU
Business Process Management
Participerend Leiderschap
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Human Resources Accounting
Total Quality Management (IKZ) is een bedrijfsfilosofie
Instrument Team Intervisie
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

INFOSESSIE 22 oktober 2013.

ORGANISATIEGEBIEDEN Leiderschap Strategie Mensen Samenwerkingsverbanden en beheer van middelen Procesmanagement

Leiderschap Missie, visie, De organisatie-inrichting en waarden Resultaten 6-7-8-9 Betrokkenheid van de leidinggevende(n) op de medewerkers

Organisatiegebied LEIDERSCHAP Missie, visie en waarden “Fase 2” De directie/leiding heeft een actuele missie en een visie geformuleerd en de waarden van de organisatie vastgelegd. De missie, visie en waarden zijn gekend door de medewerkers en worden actief gebruikt in de organisatie.

Sociale economie In welke mate zijn de sectoriële doelstellingen opgenomen in de MVW Verslagen van communicatiemomenten In welke mate zijn de MVW niet enkel gekend maar worden ze gedragen door de medewerkers

Organisatiegebied LEIDERSCHAP Missie, visie en waarden “Fase 3” Medewerkers worden actief betrokken Eénduidige explicitering van de waarden Rode draad en basis van beleidsbeslissingen

Sociale economie Voorbeelden verslaggeving om aan te tonen dat de medewerkers actief betrokken worden bij de actualisering van de MVW

Organisatiegebied LEIDERSCHAP De organisatie-inrichting “Fase 2” Er is een organogram met rapporteringlijnen en een overlegstructuur. De taakgebieden zijn toegewezen en afgelijnd. De opvolging van de bedrijfsvoering gebeurt vanuit de hiërarchische lijn met geregelde rapporteringen door de verantwoordelijken.

Sociale economie Raad van Bestuur: organogram, rapporteringslijnen, taakgebieden,…

Organisatiegebied LEIDERSCHAP De organisatie-inrichting “Fase 3” Om te verbeteren/te groeien: gebruik van organisatiebreed kwaliteits- of organisatiemodel Om sleutelresultaten op te volgen/te sturen: gebruik van managementinformatiesysteem Evaluatie en bijsturing overlegstructuur

Sociale economie Systeem van interne controle en link met de strategische doelstellingen Verslagen: aantonen laatste bijsturing overlegmodel, organogram

Organisatiegebied LEIDERSCHAP Betrokkenheid van de leidinggevende(n) op de medewerkers “Fase 2” De leidinggevenden betrekken de medewerkers bij het uitlijnen van de doelen, het ontwerpen van de processen en het opvolgen van de resultaten van hun werkopdrachten /taakgebieden. Er worden regelmatig individuele gesprekken georganiseerd, waarin de medewerkers beluisterd worden. De betrokkenheid van de leidinggevenden op de medewerkers blijkt uit de continue aandacht voor hen en voor hun werk.

Sociale economie Betrekken van doelgroepmedewerkers Continue aandacht van leidinggevenden aan doelgroepmedewerkers

Organisatiegebied LEIDERSCHAP Betrokkenheid van de leidinggevende(n) op de medewerkers “Fase 3” Voorbeeldgedrag leidinggevenden Capteren nieuwe ideeën van medewerkers Expliciete erkenning en waardering Toetsing eigen perceptie betrokkenheid Investering in leidinggevende vaardigheden

Het strategisch meerjarenplan met strategische en operationele doelen Strategie Operationeel plan 9. Sleutelresultaten

Organisatiegebied STRATEGIE Het strategisch meerjarenplan met strategische en operationele doelen “Fase 2” De strategische en operationele doelen worden ontwikkeld door enkele sleutelfiguren in lijn met de missie / visie / waarden en worden schriftelijk verankerd in een meerjarenplan. Ze zijn gericht op de sleutelopdracht(en) en de sleutelprocessen van de organisatie. Er zijn indicatoren en streefwaarden vastgelegd die geregeld worden opgevolgd.

Sociale economie Zijn de strategische en operationele doelstellingen in lijn met de MVW en met de sectoriële doelstellingen

Organisatiegebied STRATEGIE Het strategisch meerjarenplan met strategische en operationele doelen “Fase 3” Actieve inbreng van de medewerkers Operationele doelen hebben betrekking zowel op sleutelprocessen als op ondersteunende processen Belang van de kwaliteit van de totstandkoming van het strategisch meerjarenplan

Organisatiegebied STRATEGIE Operationeel plan “Fase 2” De strategische en operationele doelen worden cyclisch vertaald in een operationeel plan; de focus van het actieplan ligt op de sleutelopdrachten en de sleutelprocessen. De doelen van de acties in het plan zijn uitgedrukt in indicatoren en streefwaarden. De uitvoering van de geplande acties wordt met de betrokken medewerkers opgevolgd.

Organisatiegebied STRATEGIE Operationeel plan “Fase 3” Organisatiebreed Doelen van de ondersteunende processen ook gekoppeld aan indicatoren en streefwaarden Systematische opvolging en bijsturing

Mensen Personeelsbeleid Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden VTO Vorming, Training & Opleiding Mensen Opvolgen en bevorderen van het functioneren van de medewerkers Resultaten bij medewerkers Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden Personeelsbeleid

Organisatiegebied MENSEN Personeelsbeleid “Fase 2” Er zijn processen/procedures vastgelegd en omschreven voor de HR-gebieden werving en selectie, functieprofielen, opvolging van medewerkers, vormingsbeleid. De procedures zijn bekend bij de medewerkers en worden geregeld geactualiseerd.

Sociale economie Procesbeschrijving/procedures voor doelgroepmedewerkers voor omkadering en management

Organisatiegebied MENSEN Personeelsbeleid “Fase 3” Processen voor het volledige personeelsbeleid zijn uitgewerkt Bijhorende indicatoren en streefwaarden Geïntegreerd concept op basis van het competentiemanagement & in lijn met missie, visie en waarden Feedback medewerkers ifv verbetering

Organisatiegebied MENSEN Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden “Fase 2” Er zijn functiebeschrijvingen voor alle medewerkers met taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Het organogram en de functiebeschrijvingen zijn op elkaar afgestemd en worden regelmatig geactualiseerd.

Organisatiegebied MENSEN Taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden “Fase 3” Functieprofielen met competenties, bijhorende gedragsindicatoren en niveaus Basis voor opvolgingscyclus Geregelde actualisering van de functieprofielen

Organisatiegebied MENSEN Opvolgen en bevorderen van het functioneren van de medewerkers “Fase 2” Er vinden geregeld opvolgingsgesprekken plaats met focus op het optimaliseren van het functioneren binnen de kernopdracht. Er is een individuele schriftelijke neerslag volgens een vastgelegd format. Een opvolgingsconcept voor het functioneren van medewerkers is beschikbaar.

Sociale economie Eigen accenten voor doelgroep en omkadering

Organisatiegebied MENSEN Opvolgen en bevorderen van het functioneren van de medewerkers “Fase 3” Opvolgingssystematiek met afspraken en procedures Focus zowel op individuele bijdrage aan de strategische en operationele doelen als op competentie- en loopbaanontwikkeling

Sociale economie Eventueel afzonderlijk beheerssysteem voor opvolging doelgroep- en omkaderingsmedewerkers

Organisatiegebied MENSEN VTO (Vorming,Training,Opleiding) “Fase 2” De organisatie stimuleert het volgen van vorming, training en opleiding en zorgt voor een effectief aanbod. De individuele VTO-behoeften worden bevraagd. Er worden met iedere medewerker individuele afspraken gemaakt rond opleiding. Een synthese op organisatieniveau is beschikbaar.

Organisatiegebied MENSEN VTO (Vorming, Training, Opleiding) “Fase 3” Persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) VTO-plan (alle medewerkers/afdelingen) VTO-beleid is gericht op individuele ontwikkeling en op organisatieontwikkeling Organisatie is een lerende organisatie

6. Resultaten voor de samenleving Strategische Partnerschappen Beheer van infrastructuur, uitrusting en middelen 6. Resultaten voor de samenleving Samen werking- verbanden en beheer van middelen 9. Sleutelresultaten Financieel beheer

Organisatiegebied SAMENWERKINGSVERBANDEN EN BEHEER VAN MIDDELEN Strategische partnerschappen “Fase 2” De organisatie bouwt partnerschappen uit die een meerwaarde betekenen m.b.t. haar strategie. Bij de opstart van het partnerschap worden er gezamenlijke doelen ontwikkeld die een win-win situatie creëren. De samenwerkingsmodaliteiten zijn formeel uitgewerkt.

Organisatiegebied SAMENWERKINGSVERBANDEN EN BEHEER VAN MIDDELEN Strategische partnerschappen “Fase 3” Vaste methodiek wat betreft de opstart, uitwerking en evaluatie van partnerschappen Evaluatie op basis van indicatoren en streefwaarden

Organisatiegebied SAMENWERKINGSVERBANDEN EN BEHEER VAN MIDDELEN Beheer infrastructuur, uitrusting en middelen “Fase 2” De organisatie is op de hoogte van de technische en infrastructurele marktevoluties binnen haar sector en probeert deze binnen de budgetruimte maximaal te volgen en haar investeringsplannen hierop af te stemmen. De afdelingen/medewerkers/teams kunnen hun behoeften kenbaar maken; deze vormen mee de leidraad voor aanpassingen en vernieuwingen.

Organisatiegebied SAMENWERKINGSVERBANDEN EN BEHEER VAN MIDDELEN Beheer infrastructuur, uitrusting en middelen “Fase 3” Methodische en systematische aanpak om infrastructuur, uitrusting en middelen optimaal in te zetten Systematische evaluatie ahv indicatoren en streefwaarden Indicatoren en streefwaarden opgevolgd in managementinformatiesysteem

Organisatiegebied SAMENWERKINGSVERBANDEN EN BEHEER VAN MIDDELEN Financieel beheer “Fase 2” De organisatie beschikt over een systematiek om kosten en opbrengsten te budgetteren en de werkelijke situatie hiermee te vergelijken. Iedere afdelings- of projectverantwoordelijke waakt over de financiële resultaten van zijn afdeling/project.

Organisatiegebied SAMENWERKINGSVERBANDEN EN BEHEER VAN MIDDELEN Financieel beheer “Fase 3” Geïntegreerd financieel beleid in lijn met strategische en operationele doelen Indicatoren en streefwaarden opgevolgd in managementinformatiesysteem Strikt controlebeleid

en vernieuwen van de sleutelprocessen Verbeteren en vernieuwen van de sleutelprocessen Beheersen van de sleutel- processen Procesmanagement Sleutel- resultaten Identificeren en ontwerpen van de sleutelprocessen

Organisatiegebied PROCESMANAGEMENT Identificeren en ontwerpen van de sleutel-processen “Fase 2” De organisatie heeft de processen m.b.t. de sleutelopdracht(en) in kaart gebracht en de opeenvolgende processtappen uitgewerkt. Nieuwe initiatieven/activiteiten/ projecten worden met de betrokken medewerkers procesmatig uitgewerkt.

Sociale economie Sleutelprocessen: dienstverlening/productie + HRM

Organisatiegebied PROCESMANAGEMENT Identificeren en ontwerpen van de sleutelprocessen “Fase 3” Vastgelegde procesontwerpmethodiek Procesontwerpmethodiek wordt toegepast bij nieuwe processen met de betrokken medewerkers

Organisatiegebied PROCESMANAGEMENT Beheersen van de sleutelprocessen “Fase 2” De processen en de respectieve processtappen worden gekoppeld aan procesindicatoren en streefwaarden. De beheersing en de opvolging gebeuren vanuit de hiërarchische lijn. Voor de medewerkers, ook de nieuwkomers, wordt ruimte gecreëerd om optimale betrokkenheid bij de sleutelprocessen te garanderen en “levend” te houden.

Organisatiegebied PROCESMANAGEMENT Beheersen van de sleutelprocessen “Fase 3” Proceseigenaarschap Eenduidige beheersing en opvolging van proces Belangrijke indicatoren worden opgevolgd in managementinformatiesysteem

Organisatiegebied PROCESMANAGEMENT Verbeteren en vernieuwen van de sleutelprocessen “Fase 2” De verbetering en vernieuwing van de sleutelprocessen gebeurt op basis van de procesindicatoren en de metingen in de resultaatgebieden. Procesverbeteringsprojecten zijn niet gekaderd in een systematisch verbeterbeleid.

Organisatiegebied PROCESMANAGEMENT Verbeteren en vernieuwen van de sleutelprocessen “Fase 3” Gestructureerd proactief verbeterbeleid Toepassing PDCA-methodiek bij verbeteracties

Sociale economie Aantonen dat planningen, processen, procedures bijgestuurd worden (verslagen, actieplannen, verankeringsprocedures) Aanpak en communicatie resultaten verbeterprojecten

RESULTAATGEBIEDEN Resultaten bij de klanten Resultaten bij de medewerkers Resultaten voor de samenleving Sleutelresultaten

Prestatie-indicatoren Resultaten bij de klanten Prestatie-indicatoren Perceptiemetingen

Resultaatgebied RESULTATEN BIJ KLANTEN Perceptiemetingen “Fase 2” De organisatie beschikt over een methode om regelmatig te peilen naar de tevredenheid van de klanten over de dienstverlening. De resultaten zijn objectiveerbaar. Op basis van de resultaten worden er geregeld verbeteracties opgezet. De resultaten worden vergeleken in de tijd.

Resultaatgebied RESULTATEN BIJ KLANTEN Perceptiemetingen “Fase 3” Systematisch toetsen aan vastgelegde streefwaarden Directe koppeling met verbeteracties en effectopvolging verbeteracties

Resultaatgebied RESULTATEN BIJ KLANTEN Prestatie-indicatoren “Fase 2” De organisatie beschikt over een aantal prestatie-indicatoren m.b.t. de klantentevredenheid. De resultaten zijn objectiveerbaar. Zij hanteert deze gegevens mede als informatiebron voor de klantentevredenheid. De resultaten worden vergeleken in de tijd. De resultaten geven aanleiding tot verbeteracties.

Resultaatgebied RESULTATEN BIJ KLANTEN Prestatie-indicatoren “Fase 3” Prestatie-indicatoren geïdentificeerd Koppeling aan streefwaarden Systematische opvolging Directe koppeling aan verbeteracties Effectmeting

Prestatie-indicatoren Resultaten bij de medewerkers Prestatie-indicatoren Perceptiemetingen

Resultaatgebied RESULTATEN BIJ MEDEWERKERS Perceptiemetingen “Fase 2” De organisatie beschikt over een methode om geregeld te peilen naar de tevredenheid van de individuele medewerker over de bedrijfsvoering. De resultaten zijn objectiveerbaar. Op basis van de resultaten worden er geregeld verbeteracties opgezet. De resultaten worden vergeleken in de tijd.

Sociale economie Onderscheid doelgroepmedewerkers en omkadering aangeven

Resultaatgebied RESULTATEN BIJ MEDEWERKERS Perceptiemetingen “Fase 3” Systematisch toetsen aan vastgelegde streefwaarden Directe koppeling met verbeteracties en effectopvolging verbeteracties

Resultaatgebied RESULTATEN BIJ MEDEWERKERS Prestatie-indicatoren “Fase 2” De organisatie beschikt over een aantal prestatie-indicatoren m.b.t. het HR-beleid. Zij hanteert deze gegevens mede als informatiebron voor de medewerkerstevredenheid. De resultaten zijn objectiveerbaar en worden vergeleken in de tijd. De resultaten kunnen aanleiding geven tot verbeteracties.

Resultaatgebied RESULTATEN BIJ MEDEWERKERS Prestatie-indicatoren “Fase 3” Prestatie-indicatoren geïdentificeerd Koppeling aan streefwaarden Systematische opvolging Directe koppeling aan verbeteracties Effectmeting

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) Resultaten voor de samenleving Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO)

Resultaatgebied RESULTATEN VOOR DE SAMENLEVING Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) “Fase 2” De organisatie heeft een eigen visie op MVO geformuleerd en draagt deze uit naar de medewerkers. Bij het maken van beleidskeuzes en het uitwerken van acties houden de leidinggevenden bovenop de wettelijke verplichtingen, ook rekening met de economische, milieu- en sociale impact. Inspanningen om duurzaamheid te verhogen worden bepaald en opvolgbaar geformuleerd.

Resultaatgebied RESULTATEN VOOR DE SAMENLEVING Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) “Fase 3” Geïntegreerd in alle aspecten bedrijfsvoering Opvolging via perceptie- en resultaatmetingen Indicatoren en streefwaarden Effectmeting MVO-inspanningen gecommuniceerd

Sleutelresultaten Opvolging en waardering door de bestuursorganen Registraties, metingen en evaluaties van sleutelresultaten

Resultaatgebied SLEUTELRESULTATEN Registraties, metingen en evaluaties van sleutel-resultaten “Fase 2” De ondernemingsresultaten van de organisatie worden geregistreerd, geanalyseerd, gerapporteerd en opgevolgd. Afdelingen, teams en medewerkers spelen een actieve rol om de ondernemingsresultaten op te volgen en te toetsen t.o.v. de operationele en strategische doelen. Waar nodig worden verbeteracties opgezet.

Resultaatgebied SLEUTELRESULTATEN Registraties, metingen en evaluaties van sleutelresultaten “Fase 3” Via managementinformatiesysteem Systematische evaluatie Zowel correctief als proactief verbeterbeleid

Resultaatgebied SLEUTELRESULTATEN Opvolging en waardering door de bestuurs-organen “Fase 2” De rapportering van de ondernemingsresultaten resulteert binnen de bestuursorganen in een toetsing van de acties uit het operationele plan en het realiseren van de strategische doelen. Vooral de financiële opvolging is hierbij belangrijk.

Sociale economie Samenstelling RvB (diverse profielen) Neergeschreven rol en verantwoordelijkheden Frequentie vergaderingen Verslagen bestuursvergaderingen

Resultaatgebied SLEUTELRESULTATEN Opvolging en waardering door de bestuursorganen “Fase 3” Actieve houding tov organisatiegroei en -ontwikkeling Organisatiebrede betrokkenheid Gericht op wijze waarop sleutelresultaten behaald worden

Applicatie Zie handleiding in de map Unieke aanmelding, spreek af vooraf Opstap: vrijstelling obv quick-scan; daarna verwerking per mail via Bart of Marion “Assessment” via “audit”-sjabloon Input: opslaan, meerdere personen, wijzigingen Drukken op de “indienen” knop