LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek 2007-2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Informatieavond 22 april 2013
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
donderdag 27 mei 2010 Els Vanhoudt
Iedereen gelijke kansen op school
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Prof dr Rudi JANSSENS VRIJE UNIVERSITEIT BRUSSEL
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Informatie avond groep 8
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
Hilde Colpin & Jean Pierre Verhaeghe.  Steeds meer niet-traditionele gezinnen  Oorzaak: meestal door echtscheiding  Gevolg: meestal meer problemen.
Brede school in Berkenbos
INTERCULTURELE MAGNEET SCHOOL
Brede school: Spelen in verbondenheid
2 STAD LEUVEN Aantal inwoners Aantal leerlingen – basisonderwijs – secundair onderwijs – hoger onderwijs Kansarmoede 5% van geboortes.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Twinning 2011 Verruiming door kennis
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
UA 3 mei Stichting Lezen wil brede bevolkingsgroepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke ontwikkeling.
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
Taalbeleid – Mater Dei Lagere school
IBO de Rivieren praktijkvoorbeeld.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Entercultureel een digitaal leertraject voor het verwerven van interculturele competentie Joke Simons (Lessius Mechelen) FLAMENCO, 15 mei 2012.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Ouders in (inter)Actie netwerkdag 9/6/2010 NT2-aanbod voor allochtone ouders met kinderen in het Nederlandstalig onderwijs.
Taalontwikkelend lesgeven? Taalgericht vakonderwijs?
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN! DVMHTB organiseert CLIL Content and Language Integrated Learning Schooljaar
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Welkom Algemene vergadering LOP Aalst BaO. Agenda (1)  Verwelkoming en inleiding door de voorzitter  Werking LOP Aalst Basisonderwijs  Korte voorstelling.
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Ondersteuningsaanbod vanuit AgODi 29 september 2015 Afdeling basisonderwijs, DKO en CLB. Scholen en Leerlingen.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
GOK-PROJECT ‘Relaties, seksualiteit, weerbaarheid? Praat erover, werk eraan!’
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
LOP werking en anderstalige nieuwkomers N.a.v. opening van asielcentra aan de kust LOP Westkust basis LOP Oostende – Middelkerke Basis LOP Oostende – Middelkerke.
Schoolopbouwwerk Menen
Oudertevredenheidsonderzoek:
LET’S CLIL TOGETHER WANT TALEN TELLEN!.
Gelijke kansen op school: het kan!
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
het katholiek basisonderwijs
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
brengt school en ouders dicht bij elkaar
De Thuistaal van allochtone leerlingen als hefboom voor Gelijke Onderwijskansen. Auteur: Luc Heyerick.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Nadine Janssens (KS Leuven) & Karen Lahousse (KU Leuven)
Parcours pédagogiques flexibles en contexte migratoire
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
© Regionaal Integratiecentrum Foyer
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
SCHOOL & ZIEKZIJN vzw Afdeling Brussel - Vlaams Brabant
Transcript van de presentatie:

LEREN OMGAAN MET MEERTALIGHEID IN HET BASISONDERWIJS IN DE VLAAMSE RAND- EN TAALGRENSGEMEENTEN Ervaringen uit het Rand & Taal- evaluatieonderzoek

Verloop van de lezing Het Rand & Taal-project Het Rand & Taal-onderzoek Resultaten m.b.t. meertaligheid Aanbevelingen

Het Rand & Taal-project Laatste decennium: versnelde instroom van niet-Nederlandstalige jonge gezinnen vanuit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Aantal leerlingen met thuistaal niet- Nederlands stijgt: Schooljaar KleuteronderwijsLager onderwijs Vlaamse Rand36%28% Vlaams Gewest15%12% Brussels Hoofdstedelijk Gewest 70%68%

Het Rand & Taal-project schooljaar : extra lesuren Thuistaal Niet-Nederlands/TNN-uren voor scholen in 19 gemeenten in de Vlaamse rand en in de taalgrensgemeenten doelstelling versterken taalvaardigheidsonderwijs Nederlands  eventuele leerachterstand tegengaan  versterken van de Vlaamse identiteit van de scholen

Het Rand & Taal-project vzw Samenwerkingsverband Netgebonden Pedagogische Begeleidingsdiensten (SNPB) Ondersteuning voor scholen via het R&T- project Focus op spreek- en luistervaardigheid bij overgang van kleuter- naar lager onderwijs

Het Rand & Taal-project Doelstelling schoolniveau: verhogen van het beleidsvoerend vermogen van scholen om taalbeleid te creëren waarin rekening gehouden wordt met diversiteit leerlingen Doelstelling leerkrachtniveau: inzicht en vaardigheden van leerkrachten verhogen om met nieuwe maatschappelijke realiteit om te gaan Doelstelling leerlingniveau: verhogen van de taalvaardigheid van leerlingen in de Vlaamse rand

Het Rand & Taal-project 122/128 scholen intensief schoolspecifiek traject 4 jaar begeleider per school

Het Rand & Taalonderzoek Uitvoerders Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) Onderzoeksgroep EduBROn (UA) Onderzoeksvragen Invulling TNN-uren? Invulling R&T-begeleiding? Beleidsvoerend vermogen om taalbeleid uit te tekenen veranderd? Vaardigheden, opvattingen, motivatie en inschatting van eigen doelmatigheid van leerkrachten m.b.t. taalonderwijs in meertalige context veranderd? Luister- en spreekvaardigheid van leerlingen?

Methodologisch kader: CIPO-model

Methodologie Longitudinaal multimethod-design kwalitatieve component (procesevaluatie) casestudies in 4 scholen semi-gestructureerde interviews klasobservaties kwantitatieve component (productevaluatie) survey toetsafname volgens multi-cohort design

Verschillende fases Rand & Taal-onderzoek

Resultaten Motivatie van leerkrachten om te werken in een meertalige context  vormen van 'willen' (autonome motivatie) scoren hoger dan vormen van 'moeten' (gecontroleerde motivatie) Omgaan met een groeiende groep anderstalige leerlingen binnen TVO  'rouwproces': oude manier van lesgeven werkt niet meer

Resultaten Talig klimaat in de klas en op school  leerkrachten worden 'milder' in hun opvattingen t.o.v. thuistaal

Resultaten Dit wordt niet weerspiegeld in de klaspraktijk  andere talen dan het Nederlands hebben geen plaats in de klas  uitzonderingen welbevinden bij jonge kleuters en anderstalige nieuwkomers kapstok voor het verwerven van het Nederlands en het begrijpen van leerstof

Resultaten Oudercommunicatie

Resultaten Grote verschillen tussen scholen en binnen schoolteams  hoe dichter bij Brussel, hoe verhitter discussie  onderscheid Franstalige autochtone ouders en anderstalige allochtone ouders  praktische problemen met tolken  problemen met lessen Nederlands Discrepantie tussen denken en doen  pragmatische omgang

Resultaten Ouderbetrokkenheid  meer initiatieven in de klas en op school Buurtbetrokkenheid  meer samenwerking met lokale initiatieven om het Nederlands bij kinderen te stimuleren R&T-begeleiding minste invloed op omgaan met thuistaal en oudercommunicatie

Resultaten

Leerlingresultaten invloed van achtergrondkenmerken van kinderen  opleidingsniveau moeder  thuistaal Nederlandstalig en tweetalig Nederlands/Frans significant beter dan Franstalig en anderstalig Franstalige kinderen significant hogere spreekangst

Aanbevelingen rond omgaan met meertaligheid Breed maatschappelijk debat Meta-evaluatie van bestaande initiatieven Mythes over anderstaligheid en meertaligheid doorprikken op basis van relevant wetenschappelijk onderzoek Thuistaal als steiger voor leren inbouwen Op diverse manieren positief leren omgaan met thuistalen van kinderen Behoeftengerichte cursussen NT2 voor ouders verder uitbouwen Gelegitimeerde meertalige onderwijsinformatie voor ouders

Contactgegevens Mieke Devlieger Centrum voor Taal en Onderwijs Blijde Inkomststraat 7 bus Leuven