Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop: 10 jaar WGBH/CZ
Advertisements

Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
FACULTEIT POLITIEKE EN SOCIALE WETENSCHAPPEN Studenten SW –PW – CW – aanvullende studies – schakel & master sociaal werk De facultaire ombudspersonen.
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Vorming zorgregie criteria RPC toegelicht
Decreet maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Succesvol studeren met
Gaan studeren met een functiebeperking
1 Meer mogelijk maken Platform Gehandicapten mbo 16 mei 2013 Marian de Groot directeur handicap + studie.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Hans Everhardt – MBO Groningen
Achtergrond Moderne visie op handicap of (functie)beperking: accent ligt op het niet- aangepast zijn van de omgeving Types handicap: motorische beperking,
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Dag van de Docent 19 november 2009 Het examenreglement en flexibiliteit Redelijke aanpassingen voor studenten met een functiebeperking.
Het examenreglement en flexibiliteit: Topsport en studie Topsportcommissie o.l.v. Prof. Gert Vande Broek.
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
7 december 2011 Aangifte van adreswijziging via “mijn dossier”. Stand van zaken op 31/10/2011.
Begeleiding en onderwijs.  Allereerst voorlichting over de aard en ernst van de oogafwijking  Vaak is er ook nood aan inzicht in het toekomstperspectief.
Studeren met een functie-beperking en studierendement presentatie HANovatie 3 november 2010 Jan Stapel / Liesbeth Diemel campusdecanen HAN v/h projectleiders.
Bedenkingen vanuit het hogeronderwijsbeleid. VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap artikel 24 van het VN-verdrag erkent het recht.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Speciale Onderwijsleermiddelen Ontmoetingsdag SIHO 25.
SIHO - studiedag te Brussel - 25 februari Karla Van Lint Flexibel studeren voor studenten met een functiebeperking.
Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Maatwerk in (op)scholing project 1 1. Waarom?  30% van de lessen in Rotterdams VO door onbevoegde leraren  7% nog niet compleet bevoegd  23% geheel.
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Van diagnose tot impactevaluatie ‘(Af)studeren met een functiebeperking in het hoger onderwijs’
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Studiebegeleidingen huisvestingdentenfinanciën en
Concluding observations – Onderwijs (1) Ontwikkelen van een coherente strategie rond inclusief onderwijs Toekennen van de nodige financiële, materiële.
M-decreet 15 september 2014 Centrumraad 30 april 2013.
E-portfolio ReKi 2 e Lic: 5 maanden stage Vanaf volgend academiejaar 1 e MA: 6 maanden stage –80-tal studenten –50 stageleiders (UZ) –8 stagetitularissen.
Nieuwe definitie van personen met een handicap of chronische ziekte.
Handiflux in het kader van toekennen van school- en studietoelagen 28 april 2015 Ann Verhaegen Adminstrateur-generaal.
Klik om de stijl te bewerken Toetsen, niet minder maar anders Welkom! Inleiding Facts & figures Verantwoorde- lijkheid ex. cie Reactie handicap + studie.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
Het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een beperking
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Bachelorprogramma.
Studie- en studentenbegeleiding Introductienamiddag 2015 Schakelprogramma.
Van segregatie naar inclusie … Tom Vermeulen directeur BuBaO KOCA vzw.
Klik om de stijl te bewerken Een voldoende halen, of laten zien wat je kan? Welkom! studiemiddag voor leden van examencommissies VH, 26 mei 2016.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Cel Studeren met een Functiebeperking Infosessies Studie(traject)begeleiders 22 oktober 2012.
29 november 2017 Dick Houtzager
Grassrootsproject IMPULS digitaal.
Toelatingsrecht Per 1 augustus 2017 Decanendag, 22 februari 2018
WETENSCHAPSWINKEL UT MKB WETENSCHAPSWINKEL
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
SUCCESFACTOREN BINNEN TOEGANKELIJKE VRIJETIJDSBESTEDING
Digitale toegankelijkheid in Nederland
Fijn dat je voor ons kiest Fijn dat je bij ons blijft
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Studentenvoorzieningen – dienst Studieadvies
Transcript van de presentatie:

Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen

Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding = aanspreekpunt De dienst: coördineert de aanvragen van bijzondere faciliteiten voor onderwijs en/of examens begeleidt studenten met een functiebeperking geeft informatie en advies over hulpmiddelen en voorzieningen

Komen in aanmerking Studenten met een functiebeperking: een fysieke handicap (auditief, visueel of motorisch) een chronische ziekte een leerprobleem (dyslexie, dyscalculie, …) een concentratieprobleem (ADHD, ADD) een stoornis binnen het autismespectrum een psychisch probleem Topsportstudenten Studenten kunstenaar

Visie Diversiteit en inclusie staan centraal… in een flexibele universiteit… met zelfstandige studenten.

Topics Ontwikkelingen: Conclusie Vernieuwde procedure BF Intern: evolutie aantal studenten BF Extern: VN verdrag personen met een handicap (artikel 24) Conclusie Vernieuwde procedure BF

Ontwikkelingen: intern Evolutie aantal studenten met BF

Evolutie aantal studenten met BF Ontwikkelingen: intern   2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 2010-2011 Fysieke handicap en/of Chronische ziekte 16 35 40 47 48 65 Leerstoornis, AD(H)D en/of Autismespectrumstoornis 37 54 80 104 138 155 Psychische problematiek 4 6 5 13 14 12 Totaal functiebeperkingen 57 95 123 161 200 232 Topsport 32 43 38 53 Kunstbeoefening 2 - 3 8 Totaal sport/kunst 34 46 44 61 69 TOTAAL 91 130 169 205 261 301

Slaagcijfers (2008-2009) Totaal: gemiddeld 72% van opgenomen credits Topsporters/kunstenaars: gemiddeld 79% Functiebeperkingen: gemiddeld 70%

Ontwikkelingen: extern Artikel 24 VN verdrag personen met een handicap door België ondertekend en geratificeerd  sinds 2 juli 2009 van kracht

Ontwikkelingen: extern Conventie = mijlpaal Benadering handicap: nieuw leefmodel toegespitst op zelfstandigheid, participatie en volledige integratie in de maatschappij Begin paradigmawijziging: inclusief onderwijs is dé regel: “omgeving moet geschikt gemaakt worden voor personen met een handicap”

Ontwikkelingen: extern Art. 24 “Redelijke aanpassingen worden verschaft naar gelang de behoeften van de persoon in kwestie” “Personen met een handicap, binnen het algemene onderwijssysteem, de ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben om effectieve deelname aan het onderwijs mogelijk te maken” Redelijke aanpassingen = noodzakelijk en passende wijzigingen, en aanpassingen die geen disproportionele of onevenredige, of onnodige last opleggen

Ontwikkelingen: extern Onderwijsinstelling MOET disproportionaliteit van de gevraagde redelijke aanpassingen kunnen aantonen actieve houding van de onderwijsinstelling, actief oplossingen zoeken aanpassing ontzeggen is uitzondering op de regel

Conclusie Nood aan: standaardisering flexibilisering en inclusie

Vernieuwde procedure BF STAP 1 Formulier aanvraag bijzondere faciliteiten (inschrijvingen) STAP 2 Intakegesprek zorgcoördinator met attest: standaardfaciliteiten vastgelegd facultaire faciliteiten besproken STAP 3 Brief van de rector STAP 4 Standaardfaciliteiten en Facultaire faciliteiten → facultaire coördinator bijzondere faciliteiten STAP 5 Vernieuwen aanvraag

Enkele voorbeelden van standaardfaciliteiten Uit te voeren door de zorgcoördinatoren: docenten op de hoogte brengen notities van medestudenten prospectie toegankelijkheid UA gebouwen aanvragen pedagogische begeleiding bij het VAPH Uit te voeren door de faculteit: extra tijd opdrachten examenvragen in een groter lettertype begrip voor taalfouten bij niet taalkundige vakken examenspreiding

Enkele voorbeelden van facultaire faciliteiten alternatieve practica-opdracht 50% extra examentijd Geen MC-vragen

CASE: blinde student Faciliteiten uitgevoerd door de zorgcoördinator: intake prospectie toegankelijkheid van onze gebouwen met student docenten op de hoogte brengen regelen omzettingen in braille regelen aanvraag pedagogische begeleiding bij het VAPH vrijwilligers aanstellen elke maand opvolgingsafspraak Faciliteiten uitgevoerd door de faculteit: extra tijd opdrachten extra examentijd examens maken op computer (met brailleregel) persoonlijke assistent voorzien op examens met case en opzoekwerk

Vragen?