Studeren met een functiebeperking op Universiteit Antwerpen
Dienst voor Studieadvies en Studentenbegeleiding = aanspreekpunt De dienst: coördineert de aanvragen van bijzondere faciliteiten voor onderwijs en/of examens begeleidt studenten met een functiebeperking geeft informatie en advies over hulpmiddelen en voorzieningen
Komen in aanmerking Studenten met een functiebeperking: een fysieke handicap (auditief, visueel of motorisch) een chronische ziekte een leerprobleem (dyslexie, dyscalculie, …) een concentratieprobleem (ADHD, ADD) een stoornis binnen het autismespectrum een psychisch probleem Topsportstudenten Studenten kunstenaar
Visie Diversiteit en inclusie staan centraal… in een flexibele universiteit… met zelfstandige studenten.
Topics Ontwikkelingen: Conclusie Vernieuwde procedure BF Intern: evolutie aantal studenten BF Extern: VN verdrag personen met een handicap (artikel 24) Conclusie Vernieuwde procedure BF
Ontwikkelingen: intern Evolutie aantal studenten met BF
Evolutie aantal studenten met BF Ontwikkelingen: intern 2005-2006 2006-2007 2007-2008 2008-2009 2009-2010 2010-2011 Fysieke handicap en/of Chronische ziekte 16 35 40 47 48 65 Leerstoornis, AD(H)D en/of Autismespectrumstoornis 37 54 80 104 138 155 Psychische problematiek 4 6 5 13 14 12 Totaal functiebeperkingen 57 95 123 161 200 232 Topsport 32 43 38 53 Kunstbeoefening 2 - 3 8 Totaal sport/kunst 34 46 44 61 69 TOTAAL 91 130 169 205 261 301
Slaagcijfers (2008-2009) Totaal: gemiddeld 72% van opgenomen credits Topsporters/kunstenaars: gemiddeld 79% Functiebeperkingen: gemiddeld 70%
Ontwikkelingen: extern Artikel 24 VN verdrag personen met een handicap door België ondertekend en geratificeerd sinds 2 juli 2009 van kracht
Ontwikkelingen: extern Conventie = mijlpaal Benadering handicap: nieuw leefmodel toegespitst op zelfstandigheid, participatie en volledige integratie in de maatschappij Begin paradigmawijziging: inclusief onderwijs is dé regel: “omgeving moet geschikt gemaakt worden voor personen met een handicap”
Ontwikkelingen: extern Art. 24 “Redelijke aanpassingen worden verschaft naar gelang de behoeften van de persoon in kwestie” “Personen met een handicap, binnen het algemene onderwijssysteem, de ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben om effectieve deelname aan het onderwijs mogelijk te maken” Redelijke aanpassingen = noodzakelijk en passende wijzigingen, en aanpassingen die geen disproportionele of onevenredige, of onnodige last opleggen
Ontwikkelingen: extern Onderwijsinstelling MOET disproportionaliteit van de gevraagde redelijke aanpassingen kunnen aantonen actieve houding van de onderwijsinstelling, actief oplossingen zoeken aanpassing ontzeggen is uitzondering op de regel
Conclusie Nood aan: standaardisering flexibilisering en inclusie
Vernieuwde procedure BF STAP 1 Formulier aanvraag bijzondere faciliteiten (inschrijvingen) STAP 2 Intakegesprek zorgcoördinator met attest: standaardfaciliteiten vastgelegd facultaire faciliteiten besproken STAP 3 Brief van de rector STAP 4 Standaardfaciliteiten en Facultaire faciliteiten → facultaire coördinator bijzondere faciliteiten STAP 5 Vernieuwen aanvraag
Enkele voorbeelden van standaardfaciliteiten Uit te voeren door de zorgcoördinatoren: docenten op de hoogte brengen notities van medestudenten prospectie toegankelijkheid UA gebouwen aanvragen pedagogische begeleiding bij het VAPH Uit te voeren door de faculteit: extra tijd opdrachten examenvragen in een groter lettertype begrip voor taalfouten bij niet taalkundige vakken examenspreiding
Enkele voorbeelden van facultaire faciliteiten alternatieve practica-opdracht 50% extra examentijd Geen MC-vragen
CASE: blinde student Faciliteiten uitgevoerd door de zorgcoördinator: intake prospectie toegankelijkheid van onze gebouwen met student docenten op de hoogte brengen regelen omzettingen in braille regelen aanvraag pedagogische begeleiding bij het VAPH vrijwilligers aanstellen elke maand opvolgingsafspraak Faciliteiten uitgevoerd door de faculteit: extra tijd opdrachten extra examentijd examens maken op computer (met brailleregel) persoonlijke assistent voorzien op examens met case en opzoekwerk
Vragen?