Tijd en prioriteit Naar A3 TRAP’s met meer focus en

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Edushock leerfestival
Menno Karres Lead Auditor
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Het Management Informatie Portaal
Klassieke AO Leseenheid1
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Het Nieuwe Werken Samenspel tussen IT en business.
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Persoonlijk worden.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Professionele ontwikkeling
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
Organisatiestructuur en
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Motivatie: van begrip naar toepassingen
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie & jaarplan
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Kennis ontwikkelen en delen in TechNetkringen Ruud Bolsius mei 2011 TechNet, TechniekTalent.nu 2011.
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
ZijActief Koningslust
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
A3 methodiek A3 methodiek: leiderschap in transitie-control?
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Feedbackplatform bijeenkomst 2 Instellingstoets Kwaliteitszorg en Kwaliteitszorg 2020 Maandag 6 februari 2017.
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Integrale en interactieve kwaliteitszorg met A3 methodiek
Human Resources Accounting
Transcript van de presentatie:

Tijd en prioriteit Naar A3 TRAP’s met meer focus en bezieling en minder papier

Amarantis onderwijsgroep Inovatiearrangement, TRAP centraal Project RTP Amarantis onderwijsgroep Inovatiearrangement, TRAP centraal Looptijd 1 oktober 2009 – 1 juli 2012 Zes teams uit het beroepsonderwijs Renda Verbecke: teammanager Rob Texier: teammanager Ivo Israel: projectleider

Project RTP binnen SA&SO HPBO Het Platform Beroepsonderwijs (subsidiegelden) Nadruk op de TRAP Team Resultaten en Activiteiten Plan Insteek middels Kwaliteitszorg Aanstellen van kwaliteitszorgmedewerkers INK-model Kwaliteitszorg van onderaf en op locatie

Ro Public governance: rekening en verantwoording afleggen Eigen verantwoordelijkheid nemen in kwaliteit Voldoen aan prestaties 1 van de prestaties is voldoen aan kwaliteit! Wettelijke kaders Verwachtingen klant Eigen normen Gezonde verhouding noodzakelijk Prestaties en kwaliteit zijn aan elkaar verbonden Verantwoorden! Public governance: rekening en verantwoording afleggen TRAP en Kwaliteitszorg Amarantis Onderwijsgroep 5

Tijd en prioriteit, het gevoel….. Re Tijd en prioriteit, het gevoel…..

Oplossing van Amarantis: 3 pijlers Re Oplossing van Amarantis: 3 pijlers 1. A3 TRAP Op één A3-papierformaat (uitgedeeld en besproken) 2. A3 managementgesprek Het FOG van de organisatie 3. A3 digitaal Een digitaal hulpmiddel voor actuele managementinformatie

Ro We are thinking……….

Niveau 0 – TRAP A3 Amarantis Onderwijs Groep Consistentie en samenhang Niveau 0 – TRAP A3 Amarantis Onderwijs Groep Niveau 1 – A3 TRAP College van Bestuur Niveau 2 – A3 TRAP Groepsdirecties Niveau 3 - A3 TRAP Teams

Onderzoek wijst uit dat (intern en extern): Er (te)veel tijd wordt besteed aan meten van prestaties. Verouderde prestatie-indicatoren worden niet altijd verwijderd. Nieuwe ontwikkelingen niet systematisch leiden tot een doorvertaling in de set prestatie-indicatoren. Combinatie en complexiteit van processen en systemen leiden tot irrelevante metingen en onvoldoende inzicht. Relatief weinig aandacht voor bijstelling en follow up na bespreking.

Onderzoek wijst uit dat (intern en extern): Een participatieve benadering versterkt het commitment aan de strategie Managementgesprekken brengen geen inspiratie. Veel managers bereiden zich verdedigend voor. Eén van de succesbepalende factoren voor een P&C-verbeterinitiatief is het gemak waarmee, de betrouwbaarheid van en de relevantie van gegevens uit informatiesystemen.

Financial Executive, october 2003, Buttonwood Group LLP Managers over hun huidige jaarplannen Financial Executive, october 2003, Buttonwood Group LLP 19% Zegt dat het jaarplan transparantie geeft in de organisatie 25% Zegt dat het bijdraagt aan opbrengstengroei van tenminste 1% 27% Zegt dat het organisatie performance ontwikkeld Zegt dat het aandeelhouderswaarde creëert 34% Zegt dat het bijdraagt aan een gevoel van gezamenlijke doelstellingen 35% Zegt dat het perspectief geeft 40% Zegt dat het bedrijfsdoelstellingen stroomlijnt 42% Zegt dat het inzicht geeft in hun organisatie 56% Zegt dat het kosten beheerst

Tijd en prioriteit door A3 TRAP………Richting Re Tijd en prioriteit door A3 TRAP………Richting

Re Consistentie

Re Samenhang

Re Feedback

Re Commitment! Commitment (betrokkenheid): binnen project RTP de indicator om resultaat te meten

Kenmerken van het A3 managementgesprek I Re Kenmerken van het A3 managementgesprek Basis : vertrouwen, het voeren van het FOG van de organisatie Uitgangspunt : een dialoog op basis van gelijkwaardigheid Kenmerken : waarderend en genererend, 4 maal per jaar Agenda : indicatoren, ontwikkelingen, successen, punten van zorg, waarden en vervolgafspraken Investering in de managementrelatie Leren van het verleden én vooral leren van de gedeelde beelden van de toekomst Leiderschap in planning & control

A3 managementgesprek Re I Waarderen Do Check Mobiliseren Leren/reflecteren Plan Act Inspireren INK, 2007

A3 TRAP vraagt om transformationeel leiderschap Leiderschap (Bass, 1985) Transformationeel gaat er van uit dat medewerkers hun motivatie niet alleen ontlenen aan extrinsieke factoren, maar ook aan intrinsieke factoren gedrag wordt niet alleen gemotiveerd door de beloningen, maar ook door het proces dat naar die beloningen leidt een leider moet daarom in staat zijn om ook zaken als normen, waarden, behoeften en capaciteiten te beïnvloeden individuele aandacht, intellectuele stimulatie, motivatie door inspiratie A3 TRAP vraagt om transformationeel leiderschap

A3 managementgesprek Re observeren verleden leren van het verleden leren van de toekomst zoals die zich voordoet reflecteren plannen handelen trends verdiepende dialoog over presencing : verbinden aan de innerlijke overtuiging Arthur, 1996; Higgs, 2003, Scharmer, 2007

I Conclusies A3 TRAP is combinatie van actief leiderschap en P&C-principes Combinatie van actief leiderschap en P&C heeft de sterkste samenhang met richting, consistentie, samenhang en feedback A3 TRAP leidt tot meer betrokkenheid en loyaliteit aan doelen én aan de organisatie A3 TRAP stimuleert transformationeel leiderschap en intrinsieke motivatie van teamleden

Het A3 TRAP biedt houvast in de hectiek van alledag Stellingen: Het A3 TRAP biedt houvast in de hectiek van alledag Het A3 TRAP is de rode draad voor het team

Vraag: Wat vindt u van het A3 TRAP en de gedachte erachter?